Att lyckas med sin nätbutik

Publicerad: 2012-11-08 08:14 | Uppdaterad: 2012-11-08 09:41

Linda Jönsson är makeup-artisten från Malmö som brinner för ekologisk makeup. En egen nätbutik med noga utvalda varumärken blev hennes väg att sprida sin passion och samtidigt göra affärer.

Efter några år som frilansande makeup-artist ville Linda utveckla sin verksamhet. Idén om att sälja de ekologiska produkter hon själv använde privat föddes.

Varför valde du att satsa på en nätbutik?

– Min första tanke var faktiskt en fysisk butik i Malmö. Men det innebär stora kostnader redan innan man är igång. Genom min webbshop kunde jag snabbt förverkliga idén relativt billigt. Dessutom når jag nu potentiella kunder långt utanför Malmö, och kan sälja dygnet runt.

Vilka är dina bästa råd till den som vill lyckas med sin webbshop?

– Fokusera på kundupplevelsen. Det ska vara enkelt för nya besökare att orientera sig på sajten, hitta det de söker och göra ett köp. Lyft fram dina produkter med bra bilder och texter, jobba kontinuerligt med innehållet och använd Google Analytics för att se hur besökarna agerar på sidan.

Kan du ge mer specifika exempel från din egen nätbutik?

– Jag säljer ju ekologisk makeup, men förutom bra produktbilder och beskrivningar bjuder jag exempelvis även på tips om hur produkterna appliceras på bästa sätt. Jag länkar också nätbutiken till min Facebooksida och min blogg där kunderna kan få ytterligare råd och inspiration.

Linda Jönsson jobbar som makeup-artist  i Malmö och driver egen nätbutik med  ekologisk makeup.

 




Linda Jönsson jobbar som makeup-artist 
i Malmö och driver egen nätbutik med 
ekologisk makeup. Foto: Privat                                                                                

Fakta
Namn: Linda Jönsson
Företag: Face by Linda Puremakeup
Bransch: Makeup, skönhet, mode
Hemsida: www.puremakeup.se »