Business Reflex

De driver en digital marknadsföringsfabrik för B2B

I en pampig byggnad, ett stenkast från Gamla Stan i Stockholm, ligger den digitala marknadsföringsbyrån Business Reflex. Grundarna heter Lars Dahlberg och Anders Hermansson.
– Digitaliseringen är ett faktum och traditionell marknadsföring är inte alls lika effektivt som det var förr. Därför behövs vi, en byrå som vet hur man ska lyckas med dagens förutsättningar. 

Uppdaterad: 2016-01-05

3 skäl att starta en egen podd

Lars har en bakgrund som chef inom IT-branschen, och på hans meritlista finns företag som Abalon, IBM Sverige och Jeeves. Anders har även han ett förflutet inom branschen, bland annat som presschef för IBM Sverige. I början av 90-talet jobbade de båda på Abalon samtidigt. Det var där de lärde känna varandra, och sedan dess har de hållit kontakten sporadiskt.

Tänkte på samma sätt

En dag för några år sedan bestämde de sig för att träffas och äta lunch tillsammans.

– Vi satt där, såg varandra djupt in i ögonen och insåg att vi hade tänkt på exakt samma saker! Vi ville båda ta oss an marknadsutmaningen på ett nytt sätt. Vi hade bara tänkt på dess effekt från lite olika synvinklar. Det var där och då vi för första gången föreslog för varandra att vi skulle starta ett bolag tillsammans, berättar Anders.

Startade med content

De behövde inte fundera speciellt länge innan de bestämde sig. Företaget registrerades i januari 2013, och sedan var det full fart framåt. De satte ihop en affärsplan, skapade en hemsida och publicerade snabbt content som var intressant för de framtida kunderna – mindre och medelstora B2B-företag.

 Är ditt företag i behov av en hemsida? Med Visma Website skapar du superenkelt din egen gratis hemsida

– Vi hade ju sedan tidigare ett stort nätverk, och när de såg vad vi skrev om blev de nyfikna på vad vi egentligen höll på med. Många ur vårt kontaktnät hörde av sig, och några av dem blev sedermera våra första kunder, säger Lars.

– När vi sedan fick bekräftat att våra koncept fungerade på de kunder som vi haft dittills, drog vi upp rullgardinen och lanserade vårt företag utåt, fortsätter Anders.

En digital marknadsavdelning

Visionen är att ha en stor digital marknadsföringsfabrik där det finns en massa kompetenta marknadsförare som jobbar ihop för att lösa de utmaningar som man hela tiden stöter på. De är redan på god väg, och har idag 6 stycken anställda som jobbar med att leverera allt från enstaka tjänster till hela marknadsmaskinen där de blir kundernas digitala marknadsavdelning.

– På så sätt behöver våra kunder inte anställa eller lära upp personal, lägga sina kostnader på programvaror eller på tjänster från olika leverantörer. Vi har ju redan allt det där samlat, redo för att göra digital marknadsföring åt dem på bästa sätt, berättar Anders.

Bara B2B i Sverige

Branschmässigt är kundbasen väldigt bredd, och bland kunderna finns allt från svenska medelstora innovationsföretag till konsultföretag. Det de har gemensamt är att i stort sett alla utgår från Sverige, och är B2B-företag.

– Vi har mycket nöjda kunder, men för att nå dit måste man ju kunna trotsa naturlagarna lite. Vi ska trots allt leverera högkvalitativa tjänster, sälja till nya kunder, rekrytera folk, kompetensutveckla oss själva och se till att vi alltid är på topp. Allt det där samtidigt, säger Anders.

– Det är absolut en utmaning i sig att växla mellan alla dessa saker, och det krävs att man är en speciell typ av person för att man ska kunna axla den rollen. Ibland känns det bara som att dygnets 24 timmar liksom inte riktigt räcker till, fortsätter Lars med ett skratt.

När det kommer till bokföringen använder sig Business Reflex av Visma eEkonomi.

– När vi skulle hitta ett bokföringssystem var det en självklarhet att det skulle vara webb-baserat, och då fanns det faktiskt inte så mycket att välja bland. Vi kan egentligen inte så mycket om bokföring, men jag har ju jobbat inom affärssystemsbranschen och Visma är en välkänd leverantör där helt enkelt, säger Lars.

– Jag tycker personligen att bokföringssystem tenderar till att vara till för ekonomer. Ibland är det svårt att förstå begreppen, och ibland saknar man vissa funktioner. Men programmet har mognat sedan vi började använda det, och det är inte som att vi har ångrat vårt köp, avslutar Anders.

Text & Foto: Johannes Gustavsson

Fakta 

Namn: Lars Dahlberg och Anders Hermansson
Företag: Business Reflex
Bransch: Digital marknadsföringsbyrå
Använder: Visma eEkonomi
Hemsida: www.businessreflex.se. Podd: http://businessreflex.se/category/podcast/

Vi hjälper dig till ett framgångsrikt företagande.

FÖlj vårt nyhetsbrev