Så annonserar du på Google

Googleexperten berättar hur du ökar försäljningen genom att annonsera med Google AdWords och hur du utformar en säljande sökannons. 

Som småföretagare har man inte alltid en stor budget avsatt till marknadsföring. Flygblad tar tid att dela ut, radioreklam är dyr och tidningsannonser är inte lika effektiva längre. Många företagare förlitar sig därför nästan uteslutande på att ryktet om verksamheten sprids bland kunder.

Tänk om det fanns ett billigare och effektivare sätt att nå ut till kunder, ett sätt som skulle kunna ge dig som småföretagare en möjlighet att synas minst lika mycket som ett storföretag? Du använder verktyget varje dag, men har kanske ännu inte insett att det även är ett marknadsföringsverktyg: Google.

Digital marknadsföring växer

Robin Cavaillius– Sökmotorn fick sitt riktiga genombrott för bara 10 år sedan, ändå har den redan hunnit revolutionera hur vi letar efter och hittar information. Det inkluderar hur kunder beter sig när de handlar och hur företag kan konkurrera för att synas på marknaden, berättar Robin Cavonius från den digitala webbyrån Precis Digital, expert på digital marknadsföring.

– Om vi tittar på mediekakan i Sverige från förra året ser vi att tryckt media står för 53 procent, tv och radio står för 34 procent och 13 procent utgörs av digital media. Över 10 procent av alla medieinvesteringar görs alltså på webben. Globalt förväntas digitala investeringar utgöra 20 procent det här året, en stor tillväxt som av allt att döma även kommer hänga med i Sverige. Så stor är webbannonsering på väg att bli, säger Robin.

Kunder googlar innan köp

Och ökningen märks av hos Google. Enligt analysföretaget AdGooroo genererade Googles annonsverktyg motsvarande 149 biljoner kronor i intäkter under 2009. Siffror från Google Economic Impact Report visar att för varje krona som ett företag spenderar på Google-annonser, tjänar det i genomsnitt två kronor i försäljning.

De ökade investeringarna i webbannonsering speglar ett trendskifte i hur konsumenter handlar sina varor och tjänster. Enligt kommunikationsföretaget Fleishman-Hillard väljer 89 procent av dagens kunder att först söka på en produkt eller tjänst på internet innan de genomför ett köp.

Detta är Googles annonssystem

Google har blivit den största sökmotorn och aktören för annonsering på webben. Det finns två sätt att synas på Google: betald annonsering och organiska sökresultat. Googles tjänst för betald annonsering kallas Google AdWords och sker via sponsrade länkar när du söker på en fras eller ett ord.

Organiska sökresultat är de resultat som dyker upp nedanför de sponsrade annonserna. Beroende på hur hög relevans din webbsida har i relation till sökordet eller sökfrasen, kan du klättra upp i sökresultaten och få fler klick från potentiella kunder. Det går att öka din synlighet bland de organiska sökresultaten genom så kallad sökordsoptimering av din webbsida.

Så fungerar annonsering på Google

Traditionell marknadsföring är ofta de stora företagens arena. Det företag som har mest pengar och skriker högst får flest kunder. Med annonsering på webben börjar spelplanen förändras. Mindre företag har nu en chans att konkurrera på samma villkor som större företag.

Googles annonseringssystem heter Google AdWords. I korthet handlar det om att köpa synlighet med viktiga sökord som kan leda potentiella kunder in till din webbsida. När en kund söker på ett ord eller en fras, till exempel "cykelhjälm", visar Google både relevanta organiska sökresultat kring ämnet cykelhjälm och sponsrade annonslänkar som knyter an till ämnet. Det är på denna annonsyta, ovanför och till höger om de organiska sökresultaten, som du har möjlighet att vinna potentiella kunder.

En rättvisare annonsering

På Google AdWords auktioneras sökord och sökfraser ut till intresserade köpare, som får ange hur mycket pengar de är beredda att betala för annonseringen av valda sökord. Auktionen avgör din annonsposition. Precis som andra typer av auktioner går priset upp ju fler som budar. För att göra auktionssystemet mer rättvist för små aktörer med mindre annonsbudget, tar Google även hänsyn till budgivarnas "quality score", eller kvalitetsresultat, som det heter på svenska.

Quality score är ett poängsystem som mäter hur relevant en annonsör är med sin annonsering gentemot de sökningar annonsören syns på. Poängsystemet baseras på flera olika faktorer, men den viktigaste är klickfrekvensen, alltså antal klick för ett sökord.

Konkurrera med små medel

En annan viktig faktor är annonsens relevans gentemot sökningen. Din quality score avgör hur mycket du betalar för ett annonsklick. Det innebär att du som småföretagare med hög annonsrelevans kan synas högre bland sökresultaten, jämfört med ett större företag med lägre annonsrelevans som betalat mer för annonsen.

– Annonssystemets kvalitetsresultat innebär i praktiken att du som småföretagare kan konkurrera med större annonsaktörer och få goda annonsplaceringar på viktiga sökord, trots en mindre marknadsföringsbudget, påpekar Robin Cavonius från den digitala webbyrån Precis Digital, expert på digital marknadsföring.

Avgränsa din annonsbudget

Auktionens annonsörer rankas baserat på kombinationen av de högsta buden i kronor och annonsörernas kvalitetsresultat. Du ger dig in i budningen genom att ange hur mycket du är beredd att betala för ett annonsklick på ett visst sökord. Varje klick på annonsen kostar en slant som sedan dras från din annonsbudget.

Det innebär att efter ett visst antal klick kommer din annonsbudget vara slut och annonseringen upphöra. Du behöver alltså inte vara rädd för att annonskostnaderna ska skena iväg vid väldigt många annonsklick. Men innan du kan publicera annonsen måste du så klart utforma själva webbannonsen.

En säljande webbannons

Hur ser en säljande webbannons ut? Googleexperten Robin Cavonius hjälper dig småföretagare att öka din försäljning med webbannonsering.

Det räcker så klart inte med att identifiera ett par viktiga sökord och vinna auktionen om att få annonsera med dem på Google. Du måste också utforma själva annonsen så att den är lockande för potentiella kunder. Robin Cavonius från den digitala webbyrån Precis Digital tipsar dig småföretagare att vara så specifik som möjligt i din webbmarknadsföring.

– Det finns egentligen två typer av sökord; generiska och specifika. Generiska sökord är allmänna sökord som "skor" eller "dator". Konkurrensen för sådana sökord är ofta hög, vilket leder till att auktionspriset för dem trissas upp. Du får helt enkelt betala mer för att kunna annonsera med sådana sökord.

Därför vinner specifika sökord

– En annan utmaning med generiska sökord är just att de är så allmänna. Låt säga att jag söker på "skor" på Google. Vad är jag egentligen ute efter? Är jag kille eller tjej? Är jag intresserad av löparskor eller sneakers? Med generiska sökord är det inte säkert att din investering betalar sig i längden, eftersom gruppen som söker så brett kan vara ute efter väldigt olika produkter och tjänster.

Specifika sökord förtydligar sökämnet och är ofta den bästa vägen för dig som småföretagare att gå när du vill annonsera på webben. Ett exempel på en specifik sökfras är "adidas 3Z". Konsumenten har här tydligt definierat att den är ute efter en speciell sko från Adidas. Om du som annonsör säljer just den här skon blir annonsen mycket relevant för konsumenten. Fördelarna med specifika sökord är många, berättar Robin.

– Först och främst är konkurrensen ofta lägre, vilket gör att annonskostnaderna sjunker vid auktioner. Relevansen ökar eftersom sökämnet är förtydligat och du som företagare bör kunna räkna med mer köpsugna besökare som klickar på annonsen. Det är verkligen här som småföretagaren kan göra smarta annonsinvesteringar på webben.

Utforma en effektiv annons

Hur bör en smart och säljande webbannons då se ut? Det finns ett par saker att tänka på när du utformar en webbannons, förklarar Robin.

• Den bör innehålla en tydlig uppmaning, till exempel "Köp Adidas 3Z löparskor på rea!".

• Sökordet eller sökfrasen du har köpt bör finnas med någonstans i annonstexten.

• Försök att beskriva vad som gör ditt erbjudande unikt, så att du skiljer ut dig från konkurrenter.

• Våga vara kreativ! Roliga eller provokativa annonser kan ibland ge större utdelning än traditionella "kom och köp"-annonser. Här kan det vara värt att testa sig fram med olika annonsbudskap för att se vad som ger bäst resultat.

I nästa och sista delen av artikelserien delar Robin med sig av sina bästa tips till dig som vill testa på Google AdWords och sälja mer med webben som verktyg.

5 tips för att lyckas

1. Vilka sökord eller sökfraser ska man då egentligen köpa och annonsera med? Utgå från din egen kärnverksamhet i företaget och fundera över dina varor eller tjänster. Är produktnamnen heta i sig att annonsera med eller behöver du kanske i stället haka på en trend som hänger ihop med ditt erbjudande?

Genom att använda Google AdWords Keyword Tool kan du se hur många som söker på ett visst sökord eller sökfras. Där kan du även se hur hög konkurrensen är för sökordet eller sökfrasen i Google AdWords. Med hjälp av verktyget Google Trends kan du även mäta vilka sökord och sökfraser som är populära över tid, för att annonsera precis vid rätt tidpunkt och locka in fler potentiella kunder till din webbsida.

2. I regel bör du hellre annonsera med specifika än med generella sökord eller sökfraser, i synnerhet om du är småföretagare och inte vill lägga allt för mycket pengar på marknadsföring. Marginalen på dina olika produkter bör styra hur du fördelar pengarna i annonsbudgeten. Räkna på värdet för annonseringen och fundera över hur mycket du måste sälja av varan för att investeringen ska löna sig.

3. De flesta företag lägger en betydande del av sin budget på marknadsföring, inte sällan digital marknadsföring. Då är det samtidigt viktigt att du som företagare inte försummar din webbplats, utan arbetar aktivt för att göra den tilltalande, tydlig och enkel att navigera på. Annonskostnader kan bli bortkastade pengar om din webbsida eller nätbutik inte är tillräckligt bra på att få besökare att förstå eller agera på dina erbjudanden.

4. Webben är i ständig förändring. Vad som är populärt och säljande en vecka kan vara helt dött nästa vecka. Därför är det viktigt att du analyserar vad besökarna gör på din webbsida och förändrar den för att möta dina kunders intressen och behov. Med hjälp av Google Analytics kan du följa hur besökarna beter sig på din webbsida. Insikterna du samlar in om hur dina besökare beter sig på din webbsida kan du sedan använda för att annonsera smartare. Annonseringen i sin tur kommer förhoppningsvis ge fler besökare, som förändrar beteendemönstren på din webbsida. Kanske finns det nu något du kan förbättra ytterligare? Sluta aldrig jobba med din webbsida!

5. Mät och följ upp effekterna av din annonsering, så att du hela tiden kan förbättra din digitala marknadsföring och öka lönsamheten. Exempel på vad du kan mäta: Antal prenumeranter på ditt nyhetsbrev, antal besökare på din webbsida eller försäljning i din nätbutik. Glöm inte bort att mäta merförsäljningen! Effektiv annonsering ökar inte bara försäljningen av annonserade varor och tjänster, utan kan i en smart nätbutik även skapa intresse och försäljning av relaterade erbjudanden.

Prova på och experimentera

Som du säkert insett efter att ha läst den här artikelserien, är webbannonsering och internet i största allmänhet en hel vetenskap. Det är inte alltid lätt för dig som småföretagare att ha tid och intresse att sätta dig in i detaljerna kring hur Google AdWords fungerar, eller hur du bäst mäter hur dina besökare beter sig på din webbsida.

Det är dock alltid värt att testa att webbannonsera och se vilken effekt det kan ge på försäljningen eller trafiken till din webbsida. Skulle du behöva hjälp att komma igång kan du alltid anlita en digital webbyrå och få expertråd kring hur du kan sälja mer med webbannonsering.

Har du Visma Webshop?
Se vår video om hur du kopplar Google AdWords till din nätbutik

Brukar du annonsera på Google? Hör av dig till redaktionen på infoline@vismaspcs.se och berätta om dina erfarenheter!

Visma eEkonomi

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Just nu kan du köpa Visma eEkonomi med deklaration till rabatterat pris.

Läs mer