Växjö Däck testade att annonsera på Google

Däck

Uppdaterad 2017-08-25

Winter is coming, som det heter i succéserien Game of Thrones och företaget Växjö Däck AB gör sin första AdWordskampanj om att lägga på vinterdäcken i tid. Hur mycket tid tar det, hur många klick ger det och framförallt - hur många kunder ger insatsen om 1500 kronor? Eller går det lika bra med Facebook?

Växjö Däck är Växjös äldsta däckfirma och så här års är det högkonjunktur - den 1 december är det lag på vinterdäck.

Växjö däck– Vi vill ha fler kunder och det är kul att testa lite nya kanaler, säger Niklas Mattsson om varför de valde att testa AdWords.
Kampanjen avgränsas till Växjö kommun och får kosta 35 kronor per dag men beloppet kan höjas om det smäller till och blir kallt.

Vismas Googleskola – kom högre på Google!
Sälj mer med annonsering på Google

Välja sökord i AdWords

Niklas Mattsson börjar med att skaffa en Gmail så att han får ett konto på Google. Så fort han har lagt upp kontot har Google tolkat innehållet på Växjö Däcks webbplats och ger förslag på blandade ord och fraser om däck som väntas ge 152 visningar och 3 klick per dag. Bredvid varje ord finns en grön stapel i olika längd. Vad betyder det?
Ju längre stapel desto fler sökningar på ordet i genomsnitt per år i det avgränsade området, enligt Googlesupporten. Förslagen är alltså inte anpassade efter säsong.

Testar egna ord

Niklas Mattsson lägger in ord som vinterdäck billigt, byta däck, begagnade vinterdäck, hjulinställning, balansering, däckhotell, snygga
fälgar och TPMS. Googles prognos är ett klick per dag. Det får duga inledningsvis! Annonstexten formuleras och Växjö Däck väljer att förskottsbetala.

Resultatet efter en vecka

Efter en vecka har annonserna visats 300 gånger, klickats 11 gånger och kostat 201 kronor. Klickfrekvensen, alltså hur många av de som ser annonsen som också klickar på den, är 2,74 procent i genomsnitt. De ord som fungerar absolut bäst är byta däck och vinterdäck. Det känns logiskt att öka resurserna där - men hur?

”Gör annonsgrupper”

Rådet från Googlesupporten blir att börja göra annonsgrupper. En annonsgrupp för varje tjänst, som däckbyte och däckhotell, och

Adwords

anpassa texten i annonsen efter det. Anledningen är att sökmotorn har lättare att tolka innehållet då. De tipsar också om hur kampanjen kan mobiloptimeras genom att klicka i ett par rutor och anpassar inställningarna till svenska och engelska sökningar.

Inte så dumt

Nu är det bara att fortsätta testa och efter ett tag står det klart att det där med annonsgrupper kanske inte är så dumt. Efter 12 dagar har Växjö Däck 523 visningar och 21 klick. Priset är 398 kronor och klickfrekvensen har höjts till 4. 

Vinterdäck, däckbyte och däckhotell verkar fungera bäst och Niklas Mattsson fortsätter att sortera ut sådant som inte ger resultat. Han höjer också den dagliga budgeten till 45 kronor.

Växjö Däck behöver närmare 30 klick för att AdWordskampanjen ska löna sig - förutsatt att kunderna bara byter till vinterdäck.

– Om de köper däckhotell eller något annat kanske det räcker med tio nya kunder, säger Niklas Mattsson.

"Facebook bättre"

Hans känsla är ändå att marknadsföring på Facebook är bättre än AdWords - ialla fall sett till tidsåtgången. Det tar alldeles för mycket av hans tid att gå in och se hur det går, ringa supporten och göra ändringar, tycker han. Dessutom är det lite knepigt att lära sig. 
– Fördelen med Facebook är att jag kan publicera överallt och det tar bara tio minuter.

Lokal marknadsföring

Facebooksidan har 300 följare och har funnits i tre år. Niklas Mattsson delar med sig av sådant han själv tycker är vettigt. Det händer att han gör ett inlägg om dagen men ibland går det tre veckor.Fälg

– Jag tänker socialt och tar bilder på snygga fälgar och fina bilar. Jag ger inte så mycket information egentligen, mer: Det här har gjort idag.

Vad tror du att era följare uppskattar med ert innehåll?
– Jag tror jag är rätt ute, inget överflödigt. Jag är själv emot sådana som gör 15 inlägg om dagen.

Växjö Däck finns också registrerade på gratisstjänsten Google MyBusiness, en företagslistning som ger bättre synlighet vid en lokal sökning. 

Hur det gick med AdWordskampanjen? Del 2. "Telefonen har ringt ovanligt mycket"

Annica Jönsson

 

Våga testa AdWords - 12 experttips som får dig att lyckas

Som småföretagare kan du öka din försäljning genom att köpa annonser på Google. På annonsytan ovanför och till höger om de organiska sökresultaten har du möjlighet att vinna potentiella kunder. 

  1. Ta hjälp av Google. Googles gratissupport är öppen kl 9-18. Här kan du få hjälp med allt från tekniska frågor till hur du gör din kampanj mer effektiv. 
  2. Var kreativ med sökorden. Skjut brett först. Låt sedan ”data prata”: Vilka ord leder faktiskt till visningar och klick? Ta bort de som inte verkar fungera.
  3. Analysera löpande och ofta. Det är den stora fördelen med AdWords – allt går att analysera och sedan optimera och du betalar bara per klick.
  4. Gör annonsgrupper. Försök alltid få så stor likhet som möjligt mellan ditt företags webbsida, själva annonsen och sökordet. En tjänst eller vara – en annonsgrupp – ett sökord (eller flera liknande sökord). 
    Det här gör att sökmotorn lättare kan matcha rätt och belönar dig med lägre pris på ditt sökord och chans till bättre ranking. Annonsgrupper är lätt att skapa inne i AdWords.
  5. När du får lönsamhet, investera. Att du kan följa lönsamheten löpande innebär också att du kan utnyttja potentialen och öka budgeten – ända tills lönsamheten verkar avta.
  6. Får du ingen lönsamhet? Testa andra ord, skapa nya annonsgrupper, skriv om annonsen, be om hjälp – eller sluta annonsera. Har du betalat i förskott så får du pengarna tillbaka när kontot avslutas. Google föredrar kortbetalning.
  7. Sätt ett stoppdatum på kampanjen. Om du vill ha kostnadskontroll är det här att rekommendera.
  8. Bilda fraser med plustecken. Genom att sätta ihop ord med plustecken kan du jobba med fraser. Exempel: Istället för ”billiga vinterdäck” skriver du +billiga +vinterdäck med mellanslag mellan varje ord.
  9. Mobilanpassa. I rutan där du redigerar annonstexten finns en penna och en liten pil. Klicka på den och välj Kopiera och redigera. Klicka sedan i rutan Mobilt. Det går också att öka budgeten för trafik från mobilen. Testa dig fram!
  10. Förhandsgranska. Ad Preview Tool låter dig sig se hur annonsen visas när du söker på olika ord - men utan att du påverkar statistiken för kontot. Finns överst i menyn under Verktyg/Förhandsgranskning och diagnos. Ställ in rätt region.
  11. För E-handlare. Som e-handlare kopplar du ihop nätbutiken med Google Analytics och Google AdWords. Då kan du se både hur lyckosamma dina sökord är och vilka som leder till köp. Bara kunder som klickar på annonser och gör ett köp, räknas.  Så här kopplar du Google AdWords till Visma Webshop.
  12. Transparens. Vill du ta hjälp av en byrå så har du rätt att få insyn i arbetet och prisuppgift på vad som är annonskostnad och vad som är arvode.