En färgglad mugg som gör gott

A Cup of Life

”Gör en färgglad teckning som sprider glädje”. Det var uppdraget till barnen som behandlades för cancer på Akademiska Sjukhuset i Uppsala. Sedan satte Klara Zellman och Veronica Ågren motiven på termosmuggar köpta på kinesiska alibaba.com

Klara Zellman och Veronica Ågren startade UF-företaget A cup of life eftersom de vill göra skillnad och brinner för välgörenhet. 25 kronor per mugg skänks till fonden. Så ett lågt inköpspris var avgörande för dem, liksom kvalité – de dricker själva kaffe on the go varje dag och vet att den perfekta muggen är tät, tålig, värmebevarande och inte alltför stor.

Enorm handelssajt

Alibaba.com är en gigantisk motsvarighet till Blocket, Tradera och Ebay och världens största handelssajt. Kanske inte förstahandsvalet för en medelålders svensk småföretagare som letar leverantör, men för ungdomarna var det perfekt. Hösten 2014 skrev de helt enkelt in sökfrasen ”Thermo mug” och ”Supplyer” i sökmotorn på alibaba.com.
– Vi hade kontaktat svenska leverantörer innan dess men de var alldeles för dyra, säger Klara Zellman.

Snabb respons

Alla leverantörer som uppfyllde kraven kontaktades och de som gav snabb respons prioriterades. Till slut var det en som stack ut lite extra och han fick uppdraget.
– Efter det krävdes mycket kommunikation för att vi skulle förstå varandra. Vi har en mejlkonversation om säkert 90 mejl som vi skickade mellan oss. Första leveransen hade fel färg, men när vi kontaktade dem och sa att vi inte kunde betala för en felleverans så gjorde de en ny, det var inga problem, säger Klara Zellman.

Parallellt tog de kontakt med alla svenska sjukhus som har en avdelning för cancersjuka barn och ställde frågan om de fick komma och presentera sin idé. Familjestödjaren och lekpedagogen på Akademiska Sjukhuset i Uppsala var intresserad av ett samarbete och en tid bokades.

Stark upplevelse

Mötet med barnen var en stark upplevelse.
– Jag hade väldigt blandade känslor. Dels glada för att barnen var så glada och vi skojade och skrattade. Dels kunde man inte undgå att känna sorgen över en sådan allvarlig sjukdom. Det var också där och då vi förstod vad vårt företag kunde göra för skillnad, säger Veronica Ågren. 

Uppdraget till barnen på sjukhuset var att använda många olika färger i sina teckningar, eftersom motivet på termosmuggarna skulle sprida glädje. De fick in närmare 20 teckningar och valde ut tre som matchade ihop och med A Cup of Life’s logga. Sedan skickades motivet till tillverkaren i Kina via mejl.

Stämningen på topp

Strax efter jul kom den färdiga leveransen och då var stämningen på topp.
– Det kändes nästan overkligt att se sin idé förverkligad efter allt slit. Vi designade förpackningar och ett tackkort och kontaktande alla samarbetspartners till Barncancerfonden. Efter en månad hade vi sålt över 100 muggar. 
– Ett annat skäl till att vi sålt bra är att vi marknadsfört oss via sociala medier. Vi har också en hemsida med webbshop som en vän hjälpt oss med.

Bland de 30 bästa

A Cup of Life var de bland de 30 bästa UF-företagen i norra Stockholm. Tävlingarna Årets UF-företag, Årets vara och Årets produktutveckling avgjordes i Älvsjö i februari.
– Konkurrensen var tuff så vi gick inte vidare. Men vi har lärt oss massor. Inte minst hur mycket längre man kommer genom att skaffa bra samarbetspartners och ha goda kontakter. Och att vårt företag kan göra skillnad.

Text: Annica Jönsson
Foto: A Cup of Life

Fakta Alibaba.com

  • Alibaba.com står för ungefär 80 procent av näthandeln i Kina och är den största e-handelssajten i världen.
  • Företaget börsnoterades hösten 2014 och aktien steg kraftigt de första månaderna.
  • Ali Baba driver en affärsmodell liknande eBay, det erbjuder onlineplattformar och marknadsplatser för handlare.
  • Merparten av de transaktioner som sker på Alibabas Kinamarknad sker via Alipay, en motsvarighet till Paypal.