Zilenzio säljer tystnad

Publicerad: 2014-03-05 15:28 | Uppdaterad: 2014-03-07 09:59

Det syns inte, det hörs inte och det är precis det som är meningen med Zilenzios produkter. De säljer nämligen tystnad och välbefinnande i form av svensktillverkade designprodukter.

– Ja, det stämmer, det är tystnad vi säljer. Vi åstadkommer detta med absorbenter som kan sättas på golv och skrivbordet eller hängas på väggar och i tak. Vilket som passar bäst avgörs från fall till fall, det är detta vi åker runt och hjälper till med hos våra kunder, berättar Jenny Helldén som är en av två kvinnliga grundare och delägare i företaget.

– Så här i efterhand har vi förstått att vi lyckats lösa en kundsvordom, det vill säga ett problem som många kunder svurit över och som vi lyckats lösa. Och det är väl bland de bästa betygen man kan få på en affärsidé.

Men så lät det knappast när de två jobbarkompisarna Jenny Helldén och Marie Lindqvist-Pahlstad kom på sin idé.

Kunderna svor över oljud, men ville bara ha skärmar

För tio år sedan ville folk inte ha ljudabsorbenter. De ville ha skärmar som skärmade av deras arbetsplatser och gav lugn och ro. Men ljudabsorbenter, det kan väl aldrig bli bra? Så lät det på Jenny Helldéns och Marie Lindqvist-Pahlstads dåvarande arbetsplats.

Så de två som tänkte annorlunda beslöt sig för att prova sin affärsidé i egen regi istället.


– Idén var att kombinera och bygga in ljudabsorbenterna i designade
skärmar, möbler, tak och väggelement. För att nå dit tog vi hjälp av
de bästa formgivarna, akustikerna och snickarna.

– Nu har vi ett lokalt samarbete med andra småföretag som
underleverantörer och kan därmed erbjuda svensktillverkade och
svenskdesignade lösningar med inbyggd ljuddämpning.

Zilenzios produkter

Många kundsvordomar senare

Nu tio år senare driver de två grundarna ett företag med 12 anställda och en omsättning på 40 miljoner kronor. Och de äger fortfarande halva företaget var.

– Det fungerar utmärkt. Våra produkter säljs av de stora möbelföretagen som Input Interiör, Kinnarps, EFG och Edsbyn Inredningar med hjälp av våra egna säljare när det ska tas fram unika och kundanpassade lösningar.

Vad har varit svårast?

– Det allra svåraste har varit och är fortfarande att rekrytera bra medarbetare. När man jobbar i ett så här litet företag måste man både kunna jobba enskilt och hjälpa varandra när någon blir sjuk. Våra anställda är även våra ansikten utåt.

– Vi har även blivit kopierade med billigare grejer, men det är ju också positivt på sitt sätt och visar att vi är rätt ute. Men det är tufft att vara marknadsledare, det krävs ett högt tempo för att man inte ska bli omsprungen.

Ditt bästa tips?

Tänk positivt – det är nog det allra viktigaste. Man kan skratta åt mycket i efterhand. Om jag hade gråtit åt det hade jag fått gråta mycket. Jag tror att det är en fråga om inställning, man måste tänka extremt positivt för att orka. För det är inte bara en dans på rosor. Lågkonjunkturen 2008 var jobbig, men man måste ändå se det positiva i tillvaron och jobba med det.

Marie Lindqvist-Pahlstad och Jenny Helldén

 

 

 

 

 

Marie Lindqvist-Pahlstad och Jenny Helldén
är de två jobbarkompisarna som gjorde
något av sin affärsidé på egen hand efter
att arbetsgivaren ratat förslaget. 
Foto: Zilenzio                                                                 

Fakta
Namn: Jenny Hellden
Företag: Zilenzio
Bransch: Ljuddämpning och tystnad
Använder: Visma Administration 2000, Visma Lön 300, Visma Stämpla och Visma Resa och utlägg
Hemsida: www.zilenzio.se

Text: Petter Hammarbäck