Möt PhotoWall, ett företag på tapeten

Publicerad: 2014-01-23 08:19 | Uppdaterad: 2014-01-23 10:57

Trots en bra idé kunde det gått åt skogen med väggtapeten. Men med en grafiker ombord fick de ordning på processen och står nu inför nya lanseringar i flera länder.

I dag är PhotoWall ett internationellt e-handelsföretag med 22 anställda och dubbla tryckpressar, men när det började för sju år sedan med två bröder som sålde planscher på nätet, var utgången inte lika given.

– Jag var själv på jakt efter en fondtapet till hemmet och upptäckte att utbudet var mycket skralt. Så jag och min bror började leta utrustning för att trycka egna tapeter istället. Det var kanske naivt att tro att det skulle fungera som en vanlig bordsskrivare. Så vi fick en jobbig period ett tag, men så fick vi tag i Kristian som hade stor erfarenhet av grafisk produktion och tryck, berättar Niklas Johansson som är vd och som grundade PhotoWall med sin bror Charlie.

Hur bar ni er åt för att lyckas?

– Egentligen var det inte så svårt när vi väl fick kontroll på trycket. Utbudet av fototapeter hade i princip varit detsamma i 30 år så när vi tillförde möjligheten att använda egna bilder och satsade på hög kvalitet sålde det nästan sig självt.

– I dag har vi dessutom ett mycket stort utbud av designade inredningsbilder. Vi samarbetar även med fotografer och designers och planerar ännu fler dekorprodukter än fototapeter och canvastavlor. Vi har även jobbat hårt med att bli snabba. Beställer du före klockan 12 trycker vi och skickar samma dag så att du kan få leveransen redan dagen efter.

wallpaper
PhotoWall trycker upp tapeter för fondväggar efter dina bilder. 

Säljer ni allt via nätet?

– Vi säljer det mesta via e-handel, men vi har även traditionella återförsäljare som färghandlare och tapetbutiker. De har kataloger med våra bilder och en egen e-handelsdel där de kan sälja och beställa via vårt system.

Ni säljer även utanför Sveriges gränser?

– Ja, vi finns idag i hela Norden och Storbritannien och till våren lanserar vi även i Tyskland, Österrike och Holland.

Vad krävs för att lyckas som ni gjort?

– Jag tror att den viktigaste egenskapen för att lyckas är att vara prestigelös. Det låter kanske konstigt, men att vara pragmatisk och kunna lägga ner saker som inte fungerar utan att det går prestige eller stolthet i det, är nog den egenskap som både räddat oss och varit nyckeln till vår framgång.

niklas

 

– Jag var själv på jakt efter en fondtapet
och upptäckte att utbudet var mycket skralt.
Så jag och min bror började leta utrustning
för att trycka egna tapeter istället, berättar 
Niklas Johansson som är vd och grundare
av PhotoWall. Foto: privat                                                                              

Fakta
Namn: Niklas Johansson
Företag: PhotoWall
Bransch: Inredning
Hemsida: www.photowall.se

Text: Petter Hammarbäck