Axsolutions vågade satsa på sin idé

Publicerad: 2014-02-06 07:34 | Uppdaterad: 2014-07-23 15:28

Det hela började i Hagaparken i Stockholm med två kompisar och nyblivna pappor som promenerade med varsin barnvagn. Snön gjorde det jobbigt att putta vagnarna, så de började prata om det och fundera.

– Egentligen var det Henriks fru som kom på idén att sätta skidor på barnvagnen, men sedan började Henrik och jag undersöka saken och såg att det faktiskt fanns ett behov. Det fanns liknande speciallösningar tidigare så vi insåg snabbt att vår lösning måste vara unik och samtidigt passa 99 procent av alla vagnar för att gå att sälja, berättar Stefan Bjurhammar som nu driver företaget AXCO Barnvagnsskidor tillsammans med Henrik Rosvall.

Hur gick ni vidare från idé till produkt?

– Vi tog fram en prototyp med en miniskida som sattes fast direkt på hjulet. Vi testade och fick det att funka riktigt bra. Därefter tittade vi lite mer seriöst på en affärsmodell och vad det fanns för möjligheter till bidrag. Vi fick hjälp av Almi, både med tester och med finansiering för att ta fram en mer professionell prototyp. Efter att ha gjort en marknadsundersökning i olika barnvagnsbutiker med den professionella prototypen hjälpte Almi oss även med lån för att ta fram och tillverka skidan. Sedan gick det undan.

Henrik Rosvall
Henrik Rosvall. Foto: privat.

Var det svårt att nå ut med produkten?

– I mitten av december 2011 levererades första skidan och vi började med att sälja via barnvagnsbutikerna och i vår webbshop. Tack vare att vi ställde ut på en branschmässa fick vi det att lossna. Vi fick pris som besökarnas favorit och lämnade mässan med ett 90-tal återförsäljare. Ett annat lyft för oss var produkttestet i Vi Föräldrar. En sådan artikel i Sveriges största tidning för vår målgrupp ger stort genomslag.

AXCO:s barnvagnsskida
AXCO:s barnvagnsskida. Foto: privat. 

Vad har ni för erfarenheter som företagare?

– Vi har båda växt upp i familjeföretag och vi har båda andra företag vid sidan om, men jobbar nu deltid med detta. Nytt för oss var insikten om vilket stort arbete som ligger bakom en ny produkt. Samtidigt har det varit en fantastiskt rolig resa att ta fram en unik konsumentinriktad produkt. Så nu vill vi nå ut utanför Sveriges gränser.

Dina bästa tips till andra företagare?

Våga fråga och be om hjälp. Tro på din idé. Vi var lite skraja för att en konkurrent skulle komma med något liknande under tiden vi höll på, men det handlar mycket om att snabbt komma ut på marknaden med produkten. Ligger man bara ett par steg före har man ett bra konkurrensskydd redan där.

Stefan Bjurhammar driver företaget AXCO Barnvagnsskidor  tillsammans med Henrik Rosvall
Stefan Bjurhammar driver företaget AXCO Barnvagnsskidor 
tillsammans med Henrik Rosvall. Foto: privat.

Fakta
Namn: Stefan Bjurhammar
Företag: Axsolutions AB
Bransch: E-handel
Hemsida:www.axso.se

Text: Petter Hammarbäck