Skolföretagare trotsar vuxnas fördomar

Publicerad: 2013-05-23 08:36 | Uppdaterad: 2013-05-24 16:02

Pluggkompisarna Melker Mossberg, Anton Nilsson och Alexander Raubo trotsade vuxenvärldens fördomar om unga och startade en designstudio tillsammans. Deras framgång ska nu bli ett eget aktiebolag.

"Hur ska ni kunna hjälpa mig att bli mer konkurrenskraftig?". Det var en vanlig fråga från potentiella uppdragsgivare när Melker Mossberg, Anton Nilsson och Alexander Raubo i Helsingborg jagade kunder till sitt skolföretag, designstudion Studio RMN.

De lärde sig själva att koda webbsidor genom att hämta information från Google och Youtube. Därefter jobbade de stenhårt med att nätverka, jaga uppdrag och lära sig marknadsföring. Efter ett tiotal olika designprojekt är kompisarna i Studio RMN nu klara för att omvandla UF-företaget till ett aktiebolag.

Vad gör er unika på marknaden?

– Vi konkurrerar med en tredjedel av priset för motsvarande arbete av våra konkurrenter. I framtiden kommer vi också att knyta till oss ung spetskompetens för att bredda vår kunskap och portfölj.

Ekonomichef och webbdesigner Anton Nilsson, vd och  försäljningschef Melker Mossberg, samt art director och  marknadsansvarig Alexander Raubo (ej i bild) deltog i  Sverigemästerskap i ungt företagande.

 



Ekonomichef och webbdesigner Anton Nilsson, vd och 
försäljningschef Melker Mossberg, samt art director och 
marknadsansvarig Alexander Raubo (ej i bild) deltog i 
Sverigemästerskap i ungt företagande.
Foto: Alexander Rehnborg


Vilka har varit era största utmaningar hittills?

– Den svåraste men också mest lärorika utmaningen har varit att som tre 17-åringar bli tagna på allvar. Vi har mött enormt mycket fördomar om ungdomar. Många potentiella uppdragsgivare har ställt sig tveksamma till vår kompetens, tills vi fått bevisa att vi överträffar deras förväntningar med råge. I dag kan vi stolt visa upp praktiska exempel på att även unga designers kan leverera kvalitet till stora kända kunder som till exempel Ahrens University.

Vad ert tips till unga företagare som vill lyckas?

– Producera något och få in en första offert, det är det absolut viktigaste i företagsstarten. Lägg ner tid och energi på att göra din första kund så nöjd som det bara går. Motivera dig själv till att lära dig något du inte kan i dag – allting går att ta reda på!

De unga entreprenörerna Anton Nilsson, Melker  Mossberg och Alexander Raubo (ej på bild) skapar  webbsidor som är responsiva, vilket innebär att  sidorna är lättnavigerade och snygga, oavsett  vilken enhet du surfar på.

 



De unga entreprenörerna Anton Nilsson, Melker
Mossberg och Alexander Raubo (ej på bild) skapar
webbsidor som är responsiva, vilket innebär att
sidorna är lättnavigerade och 
snygga, oavsett
vilken enhet du surfar på. 
Foto: Alexander Rehnborg.              

Fakta
Namn: Melker Mossberg, Anton Nilsson och Alexander Raubo
Företag: Studio RMN
Bransch: Webb/design

Text: Alexander Rehnborg