Bruttovinstmarginal, även kallat bruttovinstprocent, är ett nyckeltal och ett lönsamhetsmått.
Ekonomistyrning & finansiell analys > Bruttovinstmarginal
Vad är bruttovinstmarginal?
Bruttovinstmarginal är ett nyckeltal (lönsamhetsmått) inom företagsekonomi. Nyckeltalet, som också kan benämnas bruttovinstprocent, används främst av handelsföretag och visar överskottet (i procent) som blir kvar av försäljningsintäkten efter avdrag för varuinköp. Man kan definiera bruttovinstmarginalen så här:
Bruttovinstmarginalen är lika med nettoomsättningen av varor och tjänster minus värdet för sålda varor och tjänster, i procent av nettoomsättningen.
Bruttovinstmarginal, beräkning
Bruttovinstmarginalen räknas ut med följande formel:
Bruttovinst / Nettoomsättning * 100
Bruttovinst i ovanstående formel innebär nettoomsättningen minus värdet för sålda varor och tjänster.
Vad är en bra bruttovinstmarginal?
Bruttovinstmarginalen varierar kraftigt mellan olika branscher beroende på sortiment och prispålägg. Därför är det svårt att generalisera nyckeltalet och ge indikationer på vilken bruttovinstprocent ett företag bör ligga på.
Bruttovinstmarginal på engelska
Gross profit margin
Relaterade ord
Nyckeltal
Vinstmarginal
Soliditet
Räntabilitet
Täckningsgrad
Täckningsbidrag
I vår ordlista hittar du fler ekonomiska termer och begrepp