Sociala medier gav Lotta kunder över hela världen

Uppdaterad: 2016-01-20

Det började som ett roligt infall men utvecklades till den ultimata metoden att hitta nya kunder. Lotta Adolfsson är fotografen som arbetar aktivt med sin närvaro på sociala medier. Det har gett henne kunder över hela världen.

– Det är det här som är så viktigt med sociala medier och som man måste förstå, att man kan få kunder. Men det är inget latmansjobb. Allt detta, att folk inte tycker att det är ett jobb att syssla med sociala medier, det stämmer inte. Jag har varit väldigt aktiv och jobbat hårt för att finnas där ute. Och det lönar sig, säger Lotta Adolfsson som driver företaget MayaLee Photography.

Ett kraftfullt verktyg

Att synas via olika sociala kanalerna är ett värdefullt komplement till en hemsida. Här kan företagare utveckla relationer med följare och kunder och på så sätt påverka företagets varumärke i en positiv riktning.

Lotta är i dag aktiv på Flickr, Instagram, Pinterest, Vimeo och Facebook. Hon driver en blogg och en webbshop. Men även om all denna närvaro tar tid att underhålla ger det drivkraft till företaget.

– Det lönar sig absolut. Visst tar det mycket tid, men det är ett bra och givande jobb. Jag har fått kunder i bland annat USA, England och Australien.

– En av de riktigt stora grejerna som hände var att världens största inredningstidning, Romantica Homes med 350 000 utgivna exemplar varje månad, hittade mig via min webbshop. Och jag fick deras förstasida. Det var jättekul. I samma veva upptäckte även en av de största bildbyråerna i världen mig – och signerade mig. Så där säljer jag lite bilder, exempelvis till förlag i England och Frankrike samt reklambyråer i USA.

Flickr var startskottet

Lotta började sin bana med att sälja konstfotografier. Hon köpte sin första digitala kamera 2008 kamera och bara några månader senare började hon lägga upp bilder på bildtjänsten Flickr. Och något hände. Mejl från olika delar av världen strömmade till och Lotta hamnade på Flickrs startsida.

– Då tänkte jag att jag måste prova att vara min egen. Jag fick efterfrågningar från hela världen och sålde nästan bara utomlands. När jag kom igång med mina konstfoton som jag publicerade på Flickr upptäckte världens största konstbloggare mig och började att skriva om mig. I och med det fick jag hjälp med att skaffa kunder, de kom den vägen.

Hon startade också en webbshop och upptäcktes snart av USAs största vykortsföretag.

– Det var helt crazy. De köpte en bild av mig, vi skrev ett avtal som sa att bilden fick användas i två år. Nu säljs den som vykort i 500 butiker i USA, Canada och Hongkong. De har gjort det så snyggt med matchande kuvert, säger Lotta med stolthet i rösten.

Olika kanaler, olika inriktning

Och med all rätt. Lotta har, med mycket arbete, lyckats skapa en vid kundkrets med rätt insatser i rätt forum. Sociala medier beskrivs ofta som en ny plattform för marknadsföring. Men det finns olikheter mellan de olika kanalerna och man ska vara medveten om vilka de är för att kunna välja ”rätt” kanal för sitt företag.

Att kunna nå så många olika slags kunder som möjligt är väsentligt och Lotta har delat upp inriktning på bilder i de olika sociala kanalerna. Instagram är den kanalen som är lite mer lättsam och mindre strikt. Där blandas bilder från systemkameran med bilder tagna av mobiltelefonen. På bloggen lägger hon också ut bilder som är lite enklare, där hamnar de foton som inte platsar på hemsidan.

– Men där, på min hemsida, är jag väldigt noga med vad som publiceras. Där hamnar inget halvdant utan där ska det absolut bästa ligga. Det är min portfolio.

– Emellanåt arbetar jag också på att hamna högt upp i Google, så att man hittar mig snabbt och enkelt. Det är egentligen viktigt men tar en hel del tid. Det ska man vara medveten om.

 Är ditt företag i behov av en hemsida? Med Visma Website skapar du superenkelt din egen gratis hemsida

Relationsbyggande arbete

Att arbeta med sociala medier kan vara ett mycket effektivt sätt att engagera och skapa en känslomässig relation. Du får tillstånd att komma kunden in på livet. Ge besökarna en minnesvärd upplevelse och du har möjlighet att skapa ett klimat där besökare kommenterar och delar dina statusuppdateringar – även om de inte är dina kunder.

Lotta ser hela tiden nya möjligheter med medier. För ett tag sedan började hon filma och fick starka reaktioner från besökare på henne hemsida.

– Man måste våga göra saker och prova idéer. Jag tror att känslor går rakt in. Med en bild kan man förmedla känslor, med film kan man förmedla så mycket mer. Jag gillar så kallad film fusion, att man blandar rörlig bild med stillbilder. En film jag gjorde om ett bröllop och la ut på min hemsida fick till och med en kvinna att börja gråta fast att hon inte kände brudparet.

– Då känner jag att jag har lyckats och att det är värt allt hårt arbete.

Mer att läsa

8 tips till dig som vill synas i sociala medier

Text: Therese Palm
Foto: Lotta Adolfsson