Sadlade om och köpte sommarland

Publicerad: 2014-07-17 08:24 | Uppdaterad: 2014-07-23 15:38

Paret Åsa och Axel Alm var ute efter nya utmaningar. Och hittade precis vad de sökte. För fyra år sedan köpte de sommarlandet Barnens Gård utanför Karlskrona i Blekinge. De lämnade trygga anställningar för att bli familjeföretagare i en helt ny bransch.

På Barnens Gård kan besökarna klättra, hoppa och studsa i leklandet, bada i vattenlandet eller hälsa på gårdens alla djur. Det var en välfungerande verksamhet sedan många år tillbaka redan innan Åsa och Axel köpte företaget, men de har efter hand utvecklat och satt sin prägel på konceptet.

– Jag tycker det är skönt med en säsongsbunden verksamhet. Vi kör på från maj till september och därefter får vi naturlig tid för reflektion. Vi utvärderar och utvecklar med nya idéer inför nästa säsong, berättar Åsa.

Varifrån hämtar ni inspiration till nya idéer då?

– Givetvis kollar vi en del på andra nöjesfält för att hitta attraktioner som kan passa hos oss. Men mycket kommer från en själv, saker man tycker om och tror kommer att funka. Nytt för i år är exempelvis vår Snickarboa där du kan snickra och vara kreativ. Dessutom har vi satsat mer på husmanskost och grönsaker i stället för fastfood i vår restaurang.

Ett av gårdens senaste tillskott,  killingen som fick namnet Chess  efter en namntävling på Facebook.

 

 

 

Ett av gårdens senaste tillskott,
killingen som fick namnet Chess
efter en namntävling på Facebook. 
Foton: Barnens Gård                                                                                                               


Hur stor betydelse har vädret för er verksamhet?

– Det påverkar såklart en hel del. De två första somrarna var riktigt dåliga vädermässigt, en riktigt kall och en riktigt regnig. Då blir besöksflödet väldigt oregelbundet, det kan vara öde några dagar för att sedan explodera när solen väl tittar fram. 2013 vände det, bättre väder och jämnare flöde.

Hur marknadsför ni er?

– Vi gjorde en undersökning som visade att tips från vänner och bekanta är det som får flest besökare att komma hit. Näst vanligast är besökare som har varit här tidigare och kommer igen. Det tyder ju på nöjda kunder, vilket alltid är bra marknadsföring. Vi har dessutom en aktiv Facebooksida där vi kan berätta om våra nyheter och få direkt respons från våra besökare. Nu har vi precis haft en namntävling för att namnge en våra killingar, sådant är alltid populärt på Facebook.

Åsa Alm testar att gå på  lina under en dag med  cirkusskola på Barnens Gård.

 

 

 

 

Åsa Alm testar att gå på
lina under en dag med
cirkusskola på Barnens Gård.                                                                                                       

Fakta
Namn: Åsa Alm
Företag: Barnens Gård
Bransch: Sommarland, nöjespark
Hemsida: www.barnensgard.se

Text: Filip Lendahls