3 mål du måste sätta 2019

Nyår och redo för nya tag? Nu är tiden då det kan vara passande att planera för din utveckling, skriva ner målsättningar och få koll på utläggen. Det finns några saker varje företag bör få framgång i för att lyckas. Här är tre övergripande mål du måste sätta för din verksamhet 2019 – och hur du ska göra. Lycka till!

Visst, även om du försöker uppnå ett stort mål är svårigheten att nå målet inte det riktiga problemet. Hindret är istället ditt tillvägagångssätt, något vi ska prata mer om lite längre ner i artikeln. När du sätter mål blir de som en karta där du utgår från var du befinner dig idag och samtidigt tittar ut vilken väg du ska ta för att nå fram till målet. För om du inte ser målet vet du inte heller vart du ska. Men hur gör du då för att nå målet? Det ska vi ta en titt på.

Tre viktiga mål för att hänga med under 2019

Nu är det dags att titta på årets mål - och krossa konkurrenternas framfart. Eller åtminstone visa att du är en kraft att respektera. Självklart beror din målsättning på din verksamhet och marknad men det finns tre huvudområden som alla bör titta på för att i långa loppet överleva som entreprenör. Då kör vi!

Mål: Effektivisering – jobba smartare och få tid till verksamheten

  • Börja med att titta på hur du kan jobba enklare med de resurser du har, främst för att frigöra tid men också för att dra ner på många kostnader. Tid är pengar. Jobbar du så effektivt som det bara går? Inte skulle du väl köpa en ny bil utan att nyttja smarta funktioner som kommer med din nya modell?
  • Att jobba effektivt kan också handla om att pressa kostnaderna en viss procent i förhållande till omsättningen. Se till att få koll på din budget och att faktiskt nyttja de tjänster och funktioner i de program du använder. 

 Få snabbare översikt på din ekonomi med Visma Ekonomiöversikt

  • Än idag är det många småföretagare som lägger mer tid på bokföringen än vad som egentligen behövs. Samtidigt är digitaliseringen av bokföringsbranschen mer aktuell än någonsin och berör dig som småföretagare i allra högsta grad. Det finns en hel del du kan använda dig av för att minimera arbetet och öka säkerheten. Inte minst har bokföringsprogrammen utvecklats idag så att du faktiskt kan få bra mycket hjälp med att automatisera din bokföringsprocess. Smarta funktioner förenkla och bokföringsprogram som ger förslag på konton är ett steg. Men även digital fakturering och digital kvittohantering är smidiga funktioner som går att nyttja.
  • Hanterar du löner och utlägg finns även här enkla hjälpmedel som snabbt effektiviserar din vardag. För viss vore det skönt om det mesta sker utan att du behöver lägga ner så mycket tid. Idag kan:
    1. kvitton tolkas automatiskt
    2. anställda rapportera utlägg, milersättningar och traktamente direkt i mobilen
    3. ekonomiavdelningar eller löneadministratörer få in färdigkonterade rapporter och göra utbetalningen till den anställde 
    4. attester kan ske direkt i mobilen
    5. få utläggsrapport direkt in i löneprogrammetSmart, eller hur!

Smart, eller hur!

 Är du intresserad av smidig hantering av utlägg? Så här funkar Visma Companyexpense:

 Tips: Webbinarium – smidigare utläggshantering. Lär dig registrera utlägg och reseräkningar i Visma Lön, direkt i mobilen

  • Digitalisering. Du har vid det här laget säkert hört det en massa gånger. Men vad är egentligen poängen med att digitalisera sig och sitt företag? Det handlar bland annat om att planera, strukturera och organisera det digitala arbetet. Det finns också fem grundläggande handfasta digitaliseringstips som på riktigt har potentialen att utveckla ditt företag.

    1. Skapa en hemsida
    2. Starta en webbshop (om du säljer saker)
    3. Synas på Google

    4. Använda Google MyBusiness
    5. Administrera i molnet

 Här kan du läsa mer om hur du påbörjar resan i fem enkla steg

Mål: Fler nöjda kunder och ökad försäljning

Hela din verksamhet bygger på att du gör affärer med kunder. Hur mycket ska du sälja för i år? Hur hittar dina kunder dig? Och hur får du riktigt, riktigt nöjda kunder? Här bjuder vi på några tankar och idéer.

  • Först och främst måste kunden hitta dig, eller hur. E-handeln ökar med stormsteg och handen på hjärtat, hur många gånger bara handlar du från ett företag utan att googla dem först? Det gäller att synas på nätet och slå konkurrenterna på fingrarna. Tro det eller ej men det är faktiskt inte så svårt som det låter. Du kan göra mycket med ganska små medel. Så här syns du på Google.
  • Kort sagt – nöjda kunder har potential att bli ambassadörer för ditt företag och öka din vinst. Men hur gör du en kund till en stolt ambassadör? Allt handlar i grunden om att bygga förtroende och trovärdighet, som gör att kunden vill komma tillbaka till dig och handla. Så sluta kränga produkter och tjänster. Fokusera istället på att bygga ett långvarigt förhållande. Så får du nöjda kunder.

  • Utan försäljning, ingen vinst i företaget. Men hur blir man egentligen en bra säljare som får pengarna att rulla in? jo. du ska lyssna, lyssna och lyssna. Tips på försäljningsteknik.

  • Hur blir det med försäljningen då? Har du någon tanke om hur du vill att det ska bli? Och har du koll på dina siffror? Genom att förstå siffrorna i din verksamhet kan du skruva och förbättra för att få ett bra resultat och gå med vinst på sista raden. Så får du koll på siffrorna.

Mål: Utveckla företaget och verksamheten

Vad gör just din verksamhet? Hur ser framtiden ut inom din bransch? Ska ditt mål vara att vässa en befintlig produkt eller kanske att utveckla en helt ny? De flesta företag behöver utvecklas över tid för att må bra och blomstra. I det lilla en- eller fåmansföretaget finns inga stora resurser. Det gäller ändå att titta på sin verksamhet.

  • Säkert har du redan en känsla för var det brister eller vad som krävs för att nå målet. Gör ändå en enkel analys av nuläget med styrkor, svagheter, hot och möjligheter. Metoden kallas för SWOT-analysen. På det här sättet får du mer struktur än om du bara går på magkänsla. Sedan kan du börja kika på lösningar och vägar för att nå dit. 
  • Ett annat sätt är att titta på den så kallade Ansoff-matrixen. Den visar fyra olika sätt att utveckla verksamheter.

    Kort summering av Ansoff-matrixen:
    Sälj mer på befintlig marknad
    Nå nya marknader
    Erbjud nya produkter och tjänster
    Bredda verksamheten och satsa på exempelvis produkter i andra branscher

  • Du bör inte heller negligera den digitala utvecklingen. För den går snabbt framåt. Det finns till exempel prognoser som visar att den tekniska utvecklingen går så snabbt att många manuella jobb kommer att tas över av smarta program inom en relativ snar framtid. Du som är företagare också måste se över och fundera på hur det här kan komma att påverka just din verksamhet.

 Läs mer om hur du utvecklar din verksamhet med små medel.

Några grundläggande tips!

Stora mål i all ära, men hur ska du göra för att nå dit du vill? Det handlar om att fokusera på processen och vägen till målen. Vi ger dig några grundläggande tips på hur du kan göra.

  1. Se till att ha få och specifika mål
    Att sätta ett mål i stil med “låta företaget växa” kan låta fint men det är också ganska tillintetsägande. Besluta istället att du exempelvis skaffar minst fem nya kunder under varje månad. Det finns studier som visar att vi inte kan fokusera på för många saker i taget. 2-3 mål är lagom att sätta för att kunna behålla fokus på målen.

  2. Sätt ett mål som blir en personlig mening - och skriv ner det
    När du skriver ner dina mål ger du dem mer kraft genom att tydliggöra dina intentioner. Tänk på dem som en riktning i livet. Men tänk på för vem du sätter målen. Om du väljer att sätta ett mål för att visa andra vad du kan är det inte så stor sannolikhet att du kommer att lyckas. Se istället till att fokus ligger på att uppfylla dig själv och att det är meningsfullt för DIG.

  3. Sätt positiva mål – både långsiktiga och korta
    Det är mycket svårare att ge upp något som omfamnar en ny och positiv förändring. Du ska arbeta för att något nytt ska hända eller ske istället för att undvika saker. När du har bestämt dina långsiktiga mål kan du bryta ner dem och sätta delmålen som de mer kortsiktiga målen. Se alltid till att dina kortsiktiga mål stödjer dina mål på längre sikt.

  4. Fokusera på processen
    En av de största anledningarna till att människor ger upp är avståndet mellan var du är idag och där du hoppas kunna vara. Fokusera istället på vad du behöver göra idag och var stolt över den framgången. Det ger dig motivationen att fortsätta ta små steg mot det stora målet. Och det bästa är att du inte behöver vänta på att känna dig “duktig”, du har redan åstadkommit något.

Andras tankar: Så når du dina mål

Det finns många förslag om hur du kan jobba för att nå dina mål. Vi surfade runt lite på det berömda internet för att se vad andra har för tankar om detta med målsättning. Här är tre källor vi fastnade för.

 Sätt SMARTA mål

En av de vanligaste metoderna för att sätta mål är SMART-metoden vilket innebär att målet ska vara:

S: Specifikt – Ditt mål ska vara så tydligt och detaljerat som möjligt. Om du har som mål att åka ett längdåkningslopp ska du inte bara skriva att du tänker åka ett skidlopp utan tala om att du till exempel avser att åka Vasaloppet.

M: Mätbart – Det är bra om ditt mål går att kvantifiera. Då är det lättare att mäta huruvida du har uppnått önskat resultat. I stället för att skriva att du vill ha fler nya kunder, skriv hur många fler som är målet.

A: Accepterat/Actionable - På svenska står A:et för accepterat, att målet ska vara accepterat av alla inblandade. Och det är förstås en förutsättning om ni är en grupp som ska åstadkomma något. Men A:et kan också stå för actionable, att agera och göra. Till exempel jag ska sälja 500 tröjor.

R: Realistiskt – Här handlar det om att sätta mål som är utmanande men som ändå känns möjliga att uppnå. Töj gärna på dina egna gränser och gå utanför din bekvämlighetszon men se till att målen fortfarande känns så realistiska att de lockar dig.

T: Tidsbestämt – När ska du uppnå det satta målet? Ett mål utan tidsgräns är en dröm sägs det och nog ligger det något i det. Sätt ett datum när du ska ha uppnått ditt mål!

Källor:
Inc, How to set Business Goals
VD Tidningen, Sätt smartare mål

 Visuella mål med vision board

Ett annat mer visuellt sätt att jobba med mål är att göra en så kallad vision board. En vision board går ut på att du skapar känsla och motivation med hjälp av bilder. Den traditionella varianten ger en lite klipp och klistra-känsla då du helt enkelt klipper ut de bilder som du tycker stämmer överens med dina mål och sedan klistrar du upp bilderna på ett större papper som bildar ett collage med dina mål.

En vision board fokuserar mer på vad du vill åstadkomma än hur. Vision boarden är också friare till sin struktur och kanske mer lämpat för dig som är ensam i ditt företag och där dina mål är en kombination av personlig utveckling och företagsmål.

Självklart kan du göra en digital vision board och då kan du använda vilket program som helst för att göra ett bildcollage. Vill du ha möjlighet att skriva text till dina bilder finns det flera appar och program för det, till exempel ”Success Vision Board App” eller ”PicMonkey”.

Vilka bilder ska jag ha på min vision board?
Vad som helst som inspirerar och motiverar dig och som symboliserar dina mål. Meningen med att göra en vision board är att göra dina mål levande och att sätta tydliga intentioner. När du har fokus på dina mål kommer du att göra saker som leder dig i rätt riktning mot målen.

Ska jag ha en vision board eller flera för olika delar av mitt liv?
Du kan ha en eller flera vision boards, det bestämmer du själv. En del vill ha en vision board för karriär och en för privatliv, vissa vill ha för fler områden. Men ett tips är att göra en övergripande vision board först.

Hur ofta ska jag uppdatera eller göra om min vision board?
När du vill och det känns rätt. Många gör en ny vision board runt nyår varje år då de sätter mål inför kommande år.

Källa: Huffington post, The Reason Vision Boards Work and How to Make One

 Enkelt med när, var, hur-metoden

Du kan också sätta mål med när, var, hur-metoden som är en enkel metod där du anger vad du vill uppnå, när du vill uppnå det och hur målet ska uppnås.

Vad
Du börjar med att skriva ner vad du vill uppnå så exakt och tydligt som möjligt. Du kanske har som mål att skaffa fler kunder till ditt företag under 2018. Då är att ”skaffa fler kunder” ett ganska vagt mål eftersom det inte framgår om du ska skaffa tre eller femtio eller hundra nya kunder. I stället kan du till exempel specificera målet som att ”Jag vill skaffa 24 nya kunder under 2018.”

När
När vill du ha uppnått ditt mål? Du behöver kunna kontrollera vid en viss tidpunkt om du har uppnått ditt mål eller inte. Kommer du ihåg citatet att ”ett mål utan tidsgräns är bara en dröm”?

Hur
Nu behöver du en strategi för hur du ska uppnå ditt mål och med här metoden börjar du med slutmålet. Vad vill du uppnå och när? Till exempel ”Nyårsafton 2018 ska jag ha skaffat 24 nya kunder.”

Arbeta dig fram baklänges
Nu vet du vad du ska göra och när det ska vara gjort. Då är det dags att skriva ner hur det ska gå till och det gör du genom att arbeta dig fram baklänges. När du arbetar dig fram baklänges från målet kan det se ut så här:

  • Om jag ska skaffa 24 nya kunder på ett år behöver jag skaffa 2 nya kunder varje månad.
  • Om jag ska skaffa två nya kunder per månad behöver jag besöka 20 potentiella kunder samma period.
  • För att få besöka 20 potentiella kunder varje månad måste jag kartlägga och kontakta de som mest troligt behöver mina produkter och är villiga att betala för dem.

Gör alla delmål väl synliga
När du har brutit ner målet i delmål är nästa steg att synliggöra i vilken ordning du ska göra saker och ting. Det ska vara klart och tydligt vilka steg som ska tas för att du ska nå ditt mål. Skriv gärna in stegen i din kalender för att vara helt säker på att du har din plan med dig i vardagen!

Källa: Nordnetbloggen, Så här lyckas du med dina mål

4/5 - 12 röster
Visma eEkonomi

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Just nu kan du köpa Visma eEkonomi med deklaration till rabatterat pris.

Läs mer