Affärsutveckling under coronakrisen – vänta och se eller affärsutveckla nu?

Många småföretagare lider när hela Sverige går på lågvarv. Oron är stor över vad som kommer att hända med verksamheten. Nu är vi i ett läge där många svenska företag behöver se över sin affärsidé, sitt erbjudande och sin marknad. Dags att i en tuff tid blicka framåt. Dags att affärsutveckla.

Jag har under många år träffat tusentals nyföretagare. Att få uppleva den energin när jag föreläser eller när vi träffas på en mässa unnar jag alla. Och extra mycket nu. Nu det är dags att plocka fram det inre driv som fick dig att ta steget till eget!

Med drivet i minnet minns du säkert hur du våndades över val av tjänster, produkter och leveranssätt. Nu är det ditt driv som stöttar dig i dina nya vägval. Nu är tiden att se över ditt erbjudande, hur samspelar det med kundernas efterfrågan idag? 

Hur har marknaden och konkurrensen ändrats? Har du någon gång de senaste åren stannat upp och funderat på ditt erbjudande? Har du själv bytt leverantör av någon anledning som kan ge dig en ledtråd till förändring i din egen verksamhet?

Titta framåt

Steget för att utveckla affären och fortsätta vara relevant för sin marknad är olika långt. Därför är det viktigt att blicka framåt. Var ska företaget befinna sig i vår, i höst och om tre år?

Tänk utifrån och in. Vilken är din marknad, vem är din kund? Är din målgrupp stor och bred eller smal och nischad? Är ditt nuvarande erbjudande fortfarande relevant för dina kunder?

Är det dags att söka nya marknader eller söka nya produkter och tjänster till dina nuvarande kunder? Vilken är din kärnverksamhet, hur kan du använda din kunskap och erfarenhet när du blickar veckor och år framåt? Med andra ord: Kan du affärsutveckla din verksamhet?

Fakturera direkt!

Jag vill börja med att säga, innan vi går in på själva affärsutvecklingsdelen, att något av det absolut viktigaste du som företagare behöver ha koll på är din fakturering. När verksamheten är igång och rullar på som planerat, ibland till och med mer än planerat, är det lätt att komma efter med faktureringen. Jag har genom åren träffat många företagare som inte ”hinner” fakturera. Det finns faktiskt ingen vinnare på varken sent skickade eller sent betalda fakturor. Det finns alldeles för många företagare som inte våga skicka fakturan efter avslutat uppdrag. Se alltid till att tydligt offerera eller i alla fall komma överens med din kund vad som ska göras och vad det kommer att kosta. Gör du ett bra jobb ser dina kunder fram mot fakturan. Tro det eller ej.

Idag kan du t o m skicka fakturan från din telefon samtidigt som den automatiskt blir bokförd. Gör du uppdrag ute hos kund, trädgårdstjänster, fönsterputs eller något annat kanske din kund vill använda Swish. Då är det smidigt att maila kvittot från telefonen. Inget efterarbete när du avrundar arbedagen.

En vacklande konjunktur är ytterligare ett skäl att fakturera snabbt. Du har ju en likviditet att tänka på. Du ska ju betala dina fakturor.

Bästa tipset är att skaffa smarta och smidiga rutiner. Fakturera och maila direkt, varför vänta med det – och vänta på pengarna. Skulle likviditeten vara ansträngd kan du förbättra den genom att exempelvis sälja dina fakturor. Det kan hjälpa ditt kassaflöde till en rimlig kostnad.

 Vill du se hur smart du kan jobba med dina kund- och leverantörsfakturor? Så här jobbar du smidigt med faktureringstjänster i Visma eEkonomi och i Visma Administration.

Vad är affärsutveckling?

Affärsutveckling innebär att man utvecklar en verksamhets affärsgenererande delar. Affärsutveckling blir ofta aktuellt vid företagsstarten, när företaget står inför nya utmaningar eller vid kriser som den vi just upplever. I dagens konkurrensutsatta värld väljer många större företag att kontinuerligt affärsutveckla för att säkerställa sin konkurrenskraft på marknaden.

Affärsutveckling med Ansoff-matrisen

Det finns många sätt att blicka framåt. Här får du tips på hur du kan tänka kring din affärsutveckling. Ett sätt att komma igång med affärsutveckling är att använda sig av en så kallad portföljanalys. I nedanstående exempel har vi utgått från den så kallade Ansoff-matrisen:

Ruta ett – sälj mer på befintlig marknad

Denna affärsutveckingsstrategi benäms också marknadspenetrering. Fortsätt där din verksamhet finns idag, sälj mer på befintlig marknad. Det kan fungera när du inte nått fram till alla. Hur stor är marknaden? Är det dags att ta marknadsandelar? Vilka kanaler kan möjliggöra det?

Ruta två – sälj dina tjänster och produkter på nya marknader

Marknadsutveckling. Vilka möjligheter har du här? Säljer du varor, har du funderat över e-handel/webshop? Postorder är ingen ny företeelse, men i digital form har den fullständigt exploderat. Clas Ohlson är ett exempel som gått från postorder och kompletterat med butiker. En webbshop ökar din marknad. Har du ett lager och kanske till och med en butik då föreslår jag att du överväger att starta näthandel. 

Idag går det snabbt att bygga upp en webbshop, med färdiga teman är du snart igång. Lägg lite tid på dina texter, det är inte slumpen som gör att google leder dig rätt när du själv söker på något. Det är tankearbetet bakom texterna. Jag kan tipsa dig att 97 % googlar någon gång och hela 61 % googlar varje dag. Välj ett eller ett par sociala medier till din verksamhet, 83 % använder Facebook, Instagram och andra sociala medier någon gång. 65 % gör det varje dag.

 Alla kan skapa en proffsig nätbutik med Visma Webshop. Besök gärna vår sida om e-handel så berättar vi allt du behöver veta om att starta webbshop och att synas på nätet.

Ruta tre – identifiera nya behov hos dina befintliga kunder

Affärsutveckling genom tjänste- /produktutveckling. Fråga dina nuvarande kunder vad du kan göra mer för dem. Det händer alldeles för ofta att dina kunder inte vet vad du kan göra för dem. Ofta förknippas du och din verksamhet med en specifik produkt eller tjänst. 

Gör en enkät, ring till 10 kunder och fråga vad de saknar. Titta hur sortimentet förändras där du själv handlar, vilka produkter och tjänster är relevanta att addera till ditt nuvarande erbjudande. H&M breddade från kläder till inredning. Våga fråga, våga berätta och våga sälja!

Ruta fyra – nya produkter, nya tjänster på en helt ny marknad

Diversifiering. Ett stort steg men det är kanske det som krävs nu för ett fortsatt företagande. Initialt är det tuffa val, lite obekväma. Men glöm inte varför du en gång valde företagslivet. Det är nu du ska plocka fram ditt entreprenörsdriv, det där som gjorde att du valde företagslivet. 

Inventera den marknad du ser framför dig, vilka ytor är “lediga”, vilka kunder ser du framför dig. Denna ruta kan kan tyckas vara långt bort. Men för många år sedan utvidgade skivbolaget Virgin Records sin verksamhet med ett flygbolag och Virgin Atlantic var igång. 

Prata med dina kunder

Fundera på frågorna nedan och ställ sedan frågorna till dina kunder. Damma av din idébok, din affärsplan från företagsstarten. Det kan vara till stor hjälp.

·     Har jag rätt säljkanaler?

·     Har jag rätt erbjudande, rätt produkt/tjänstemix?

·     Finns det utrymme på marknaden?

·     Finns det luckor på marknaden?

Fakturera direkt!
När verksamheten är igång och rullar på som planerat, ibland till och med mer än planerat, är det lätt att komma efter med faktureringen. Jag har genom åren träffat många företagare som inte ”hinner” fakturera. Det finns faktiskt ingen vinnare på varken sent skickade eller sent betalda fakturor. Det finns alldeles för många företagare som inte våga skicka fakturan efter avslutat uppdrag. Se alltid till att tydligt offerera eller i alla fall komma överens med din kund vad som ska göras och vad det kommer att kosta. Gör du ett bra jobb ser dina kunder fram mot fakturan. Tro det eller ej.
Idag kan du t o m skicka fakturan från din telefon samtidigt som den automatiskt blir bokförd. Gör du uppdrag ute hos kund, trädgårdstjänster, fönsterputs eller något annat kanske din kund vill använda Swish. Då är det smidigt att maila kvittot från telefonen. Inget efterarbete när du avrundar arbedagen.
En vacklande konjunktur är ytterligare ett skäl att fakturera snabbt. Du har ju en likviditet att tänka på. Du ska ju betala dina fakturor.
Bästa tipset är att skaffa smarta och smidiga rutiner. Fakturera och maila direkt, varför vänta med det – och vänta på pengarna. Skulle likviditeten vara ansträngd kan du förbättra den genom att exempelvis sälja dina fakturor. Det kan hjälpa ditt kassaflöde till en rimlig kostnad.
4/5 - 1 röster