Tidsbesparingen blir störst om du väljer ett program där bokföringen och faktureringen är webbaserad och till stora delar automatisk
Osäker på vilket bokföringsprogram du ska välja? Vi guidar dig till rätt bokföringslösning, oavsett vilken bolagsform du har.
Visma eEkonomi är ett webbaserat fakturerings- och bokföringsprogram som effektiviserar din vardag som företagare med enskild firma eller eget aktiebolag.
Få mer tid över till föreningsarbete med webbaserad bokföring och fakturering.
När det kommer till att hålla koll på företagets administration finns inga program med lika lång erfarenhet som Visma Administration.
Visma Administration är landets mest använda affärssystem för småföretag.
Har du bara de rätta verktygen är det enkelt att betala ut lönerna.
Funktionerna som hjälper dig att fakturera rätt och arbeta effektivt i projekt.
Klicka, markera och dra ett element där du vill placera det på en sida. Sedan är det bara att publicera!
Utan några förkunskaper kan du enkelt bygga upp en proffsig närvaro på webben.
Med Visma Webshop kan vem som helst skapa sin egen nätbutik på ett par minuter.
Vi ger dig ett färdigt aktiebolag gratis när du köper vårt bokföringsprogram.
Du som nyligen har startat företag får halva priset på vårt bokföringsprogram.
Full kontroll på faktureringen och bokföringen. Dessutom tillgång till alla företagsuppgifter i mobilen. Visma eEkonomi gör det enklare att starta och driva eget.
Per Berggren, Kite Sverige AB
Här guidar vi dig som precis startat eller ska starta redovisningsbyrå genom marknadsföring, program och rådgivning.
Visma Smarta Byrån är vårt nya byråpaket i molnet. Här finns program för alla olika stilar och behov och du plockar själv ihop det du behöver.
Visma Smarta Byrån är vårt nya byråpaket i molnet. Här finns program för alla olika stilar och behov och du plockar själv ihop det du behöver.
Visma Advisor fungerar som kärnan i din verksamhet och med programmet får du full koll på kunder och uppdrag.
Visma Advisor ingår i paketet Visma Smarta Byrån.
Visma Skatt & Bokslut Pro ger dig en automatiserad lösning för skatt, bokslut och deklaration.
Visma Skatt & Bokslut Pro ingår i paketet Visma Smarta Byrån.
Ett bokförings-och faktureringsprogram som är unikt på marknaden med överlägsen automation och flexibilitet.
Visma eEkonomi ingår i paketet Visma Smarta Byrån
Vill du lära nytt och utvecklas? Vi erbjuder allt från gratis webbinarier till ett kostnadsfritt byråpartnerprogram där vi även hjälper dig utveckla din byrå.
Som byråledare är det viktigt att ständigt utveckla sin redovisningsbyrå. Vi har en mängd olika erbjudanden och har hjälpt många att skapa fina resultat.
Nå nya höjder med vårt Growth Program. Tillsammans med erfarna coacher gör vi en strategisk plan som hjälper dig ta dom där viktiga stegen att bli en digital byrå.
Som redovisningskonsult är det viktigt att ha koll på alla program. Vi har en mängd olika utbildningar skapade specifikt för dig som redovisningskonsult.
Visma Smarta Byrån är vårt nya byråpaket med program för alla olika stilar och behov och du plockar själv ihop det du behöver. Du betalar månadsvis i efterskott, utan bindningsstid.
Kanske har du hört talas om P27, XML pain.001 och ISO200022?
Här har vi samlat vad som gäller för ditt program!
I vårt supportforum kan du ställa din fråga och få svar
direkt från andra användare - dygnet runt.
Fler än någonsin vill starta eget företag, men vad ska man tänka på? Vi har sammanställt en komplett steg för steg-guide till dig som funderar på att starta eget.
Allt för dig som driver eller arbetar på en redovisningsbyrå
Människors beteende förändras och redovisningsbranschen med den. Vet du hur du ska dra nytta av förändringen för egen del? Vi ger dig kunskap och verktyg för att utveckla dig själv och din byrå i egen takt.
På Visma Spcs har vi en lång tradition av att förmedla viktig kunskap till landets företagare. Kunskap som gör vardagen enklare, rutinerna roligare och dig till en säkrare entreprenör. Det ska vara lönsamt att driva företag - och roligt.
Hos oss kommer du alltid att mötas av människor. Människor som på riktigt vill hitta den bästa lösningen för ditt företagande.
Att vi numera är ett ganska stort företag, är ingenting du kommer att märka av när du pratar med oss. Det spelar nämligen ingen roll hur stora och tekniskt framstående våra produkter är, hos oss kommer du alltid att mötas av människor.
Sedan 1984 har Visma Spcs gjort det enklare att starta och driva företag.
I dag använder mer än hälften av landets småföretag våra program.
Vi på Visma Spcs söker hela tiden efter fler duktiga och engagerade medarbetare. Vi tror att engagerade medarbetare ger glada och nöjda kunder.
Vår målsättning på Visma Spcs är att erbjuda våra kunder en enklare vardag. Därför är våra noga utvalda partners mycket viktiga för oss. Tillsammans hittar vi den bästa lösningen för dig som kund.
Vi är så glada för att du valt att vara partner till Visma Spcs och vill göra det enkelt för dig att presentera oss på rätt sätt. Därför har vi samlat allt du behöver på den här sidan.
Hur det doftar eller ser ut i en butik eller restaurang påverkar kundernas agerande mer än man kanske tror. I vår artikelserie får du tips om hur du kan ta dina kunders sinnen till hjälp i marknadsföringen.
Musik, färger, känsel, dofter ...
Vilken doft får oss att shoppa mest?
Sinnesmarknadsföring ofta prisvärt
Sinnesmarknadsföring är när företag använder de fem sinnena, det vill säga syn, ljud, doft, känsel och smak, för en mer personlig marknadsföring.
Det sägs att man inte ska åka till mataffären hungrig eller törstig eftersom man då riskerar att handla på sig onödigt mycket mat eller dryck, och det kan man nog känna igen sig i.
När vi går in i en butik påverkas vi av många intryck samtidigt. Syn, doft, hörsel, känsel leder oss, många gånger helt omedvetet, till att köpa den ena eller andra varan.
Man kan använda sinnesmarknadsföring i både egna miljöer, till exempel den egna butiken eller möteslokalen, och i externa, till exempel i mässmontrar eller via kampanjer i utomhusmiljöer. Många butiker, restauranger och hotell i USA satsar stort på sinnesmarknadsföring.
Ett exempel är klädkedjan Abercrombie & Fitch som sprayar butikerna med sina egna parfymer och dessutom instruerar sin personal att dansa för att skapa stämning.
Sven-Olov Daunfelt vid HUI Research är docent i nationalekonomi och forskar om konsumentbeteende. I en intervju som publiceras på webbsajten forskning.se beskriver han hur våra sinnen ledsagar oss till köp, och på vilket sätt man kan nyttja detta i marknadsföring.
Skyltar och specialexponering
Skyltar i butiken drar till sig vår uppmärksamhet - men leder inte alltid till köp. Var skyltarna placeras, hur de ser ut och inte minst vilken typ av vara det gäller spelar stor roll här.
Specialexponering av varor är ett annat vanligt försäljningsknep. Korgar med varor som placeras i gångarna på matbutiker kan öka försäljningen med så mycket som 1.000 procent, enligt Daunfelt.
Viktigt att känna på produkterna
Om kunderna berör produkterna är chansen större att de faktiskt köper dem.
– De som är duktiga inom handeln, som vet hur man tilltalar människors sinnen, har enorma fördelar. Om man till exempel kan kombinera synintrycket med hörsel- och känselsinnena kan man öka försäljningen. Får man en konsument att ta på saker så är det troligare att de köper varan.
Färg påverkar försäljning
En annan viktig faktor är färg och ljussättning. Orange är en stressande färg som används mycket i snabbmatsrestauranger där man vill ha en snabb genomströmning av kunder. Det har däremot visat sig vara svårt att sälja exklusiva kläder när interiören är orange.
Även ljuset i butiker påverkar oss. Ett mjukt och mer smickrande ljus i provhytterna kan också ha en positiv effekt för försäljningen.
Musik och andra ljud
Musiken påverkar också vår upplevelse. I en undersökning spelades popmusik respektive klassisk musik i en vinbutik. Kunderna visade sig handla lika många vinflaskor, men när den klassiska musiken spelades handlade man generellt dyrare och mer exklusiva viner.
Rinnande vatten kan av en del kunder uppfattas som rogivande medan det får andra att snabbt lämna butiken för att leta upp en toalett.
Dofter uppfattas olika
Vilka dofter som funkar är knepigt. Det är vårt starkaste emotionella sinne — det ger starka associationer som varierar stort mellan människor. Något som är positivt för en person kan ge motsatt effekt för en annan.
Text: Emma Cajnerud
Vilken doft får oss att shoppa mest?
Publicerad: 2013-05-15 07:44 | Uppdaterad: 2014-07-03 14:25
Dofter i butiker är viktiga för köpupplevelsen men alla dofter får oss inte att öppna plånboken.
Dofter är viktiga för att förstärka köpupplevelsen på plats i butiken. Inte minst när butikskedjor och gallerior tar upp konkurrensen med handlare på nätet.
Det finns vetenskapliga bevis för att dofter påverkar oss människor på olika sätt och kan få oss att shoppa antingen mer eller mindre. Vissa lukter märker vi inte men reagerar på ändå, vi kanske till och med kommunicerar kemiskt med varandra utan att vi vet om det. Men vad är det då som får oss att shoppa loss?
Enkla dofter ger ökad shopping
Svaret, enligt amerikansk forskning, är trivsamma och "enkla" dofter. Ju enklare en doft är desto mer bidrar den till att köpupplevelsen upplevs som något positivt och leder till köp.
Vid juletider är doften av tall, apelsiner eller nybakade kakor inte helt ovanlig i butikerna. Här gäller det att välja väg - ska kunderna känna doften av det ena eller det andra? En kombination av de här dofterna kan slå fel, menar forskaren Eric Spangenberg, som ligger bakom studien.
Matcha förväntningarna
Detta har med hjärnans sätt att hantera intryck att göra. Ju enklare du kan förstå och definiera ett intryck, till exempel en doft, desto mer tenderar du att gilla detta stimuli. Ju snabbare hjärnan känner igen en lukt och ju mer du gillar den desto mer gillar du butiken du befinner dig i och kan frigöra mer hjärnkapacitet till att till exempel handla julklappar.
Forskning visar också att dofterna måste matcha kundernas förväntningar. Det är helt avgörande, menar Spangenberg. Män köper till exempel mindre om butiken doftar typiskt feminint och kvinnor i sin tur shoppar mindre om butiken doftar typiskt maskulint.
Kan slå tillbaka på butiken
Kunderna får inte känna sig lurade eller manipulerade.
– Om doften inte svarar upp till kundernas förväntningar så kan det slå tillbaka på butiken. Om du går in i en ostbutik, förväntar du dig att det ska lukta ost, och det är bara positivt. Om det luktar ost i en klädaffär skulle du gå raka vägen ut ur butiken, säger han till tidningen Pacific Standard magazine.
Doftkuriosa
Läs mer:
Dunkin´Donuts kampanj » (texten är på engelska)
Svensk doftforskning »
Text: Emma Cajnerud
Inte dyrt med
sinnesmarknadsföring
Publicerad: 2013-05-16 08:22 | Uppdaterad: 2014-07-03 14:28
– Är man bara medveten om sinnenas betydelse så kan man
göra mycket, säger Niklas Broweus, föreläsare och författare i ämnet som också driver sajten Sinnesmarknadsforing.se.
– Man kan göra en hel del med små medel. Säg att du har ett kontor eller restaurang eller annan typ av lokal där kunderna vistas. Då kan du börja med att fundera på ljudet. Hur låter det i lokalen? Finns det några ventilationssystem eller annat som väsnas? Ska vi spela en annan typ av musik som bättre matchar företagets koncept?
– Man kan också fundera på hur det doftar. Om du säljer blommor, ost eller andra produkter som doftar på ett visst sätt så kan det vara en god idé att framhäva detta genom att plocka bort plastförpackningar och dylikt. Det handlar egentligen bara om att tänka till lite för att på så sätt skapa en bättre atmosfär.
Hur bra är svenska företag på att använda sinnesmarknadsföring?
– Vi är generellt sett ganska dåliga på detta även om intresset ökar. Det finns kedjor som tänker på ljudmiljöer och som jobbar med att skapa intressanta miljöer men det är få företag som löper linan ut eller har någon egentlig strategi för detta. De flesta provar sig fram lite sporadiskt.
Hur ser det ut i andra länder?
– Tyskland, Holland och USA är länder som är ganska långt framme när det gäller den här typen av aktiviteter. Kanske att man vågar mer, och testar lite extremare saker. Men det är svårt att säga om det egentligen är bättre kvalitet på det.
Finns det några risker med sinnesmarknadsföring?
– Det kan slå fel om man gör något som inte stämmer överens med varumärkets kärnvärden. Säg att man har ett företag och kommunicerar på ett visst sätt visuellt och sedan börjar använda en ny typ av musik som krockar helt med detta - det funkar inte. Sinnesmarknadsföring handlar inte om att man ska stoppa in en massa artificiella saker, utan mer om att förstärka vad man vill kommunicera. För att göra det behöver man hämta in kunskap.
Det låter enkelt, varför är det inte fler som jobbar med detta?
– Ja, det kan man undra. Tyvärr får man lätt en felaktig bild av vad sinnesmarknadsföring handlar om eftersom det brukar vara mer ovanliga och påkostade exempel som får uppmärksamhet. Men det kan snarare vara det som inte märks eller sticker ut som är allra bäst – och strategiskt rätt – för ditt företag.
Text: Emma Cajnerud
Bilder: Wikipedia"Korvapuusti" by Neurovelho - Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Commons, Pixabay, tall, Niklas Broweus Privat
Du kanske också är intresserad av ...