Vi använder cookies som sparar information om dina besök på vår hemsida för att förbättra din upplevelse. Tillsammans med uppgifter du själv anger skapar vi en profil så att vårt innehåll passar dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen här
Välkommen till Visma Spcs!
Vi använder cookies som sparar information om dina besök på vår hemsida för att förbättra din upplevelse. Tillsammans med uppgifter du själv anger skapar vi en profil så att vårt innehåll passar dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen här.
Här kan du läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter. Du kan också göra inställningar för vilka cookies vi får använda för att ge dig den bästa upplevelsen.
Tidsbesparingen blir störst om du väljer ett program där bokföringen och faktureringen är webbaserad och till stora delar automatisk
Visma eEkonomi är ett webbaserat fakturerings- och bokföringsprogram som effektiviserar din vardag som företagare med enskild firma eller eget aktiebolag.
När det kommer till att hålla koll på företagets administration finns inga program med lika lång erfarenhet som Visma Administration.
Få mer tid över till föreningsarbete med webbaserad bokföring och fakturering.
Osäker på vilket bokföringsprogram du ska välja? Vi guidar dig till rätt bokföringslösning, oavsett vilken bolagsform du har.
Har du bara de rätta verktygen är det enkelt att betala ut lönerna.
Med vårt smidiga löneprogram klarar du månadens löneutbetalningar på kortare tid och med mindre arbetsinsats.
Visma eEkonomi tillsammans med modulen Lönebesked är en smidig lösning för dig som vill sköta ekonomin och löneutbetalningarna i ett mindre företag.
Funktionerna som hjälper dig att fakturera rätt och arbeta effektivt i projekt.
Komplett projektverktyg och tidredovisningssystem för dig som ofta arbetar i projekt.
En smidig tidmodul i Visma eEkonomi för dig som behöver underlag till din fakturering.
Klicka, markera och dra ett element där du vill placera det på en sida. Sedan är det bara att publicera!
Vi bjuder alla företagare på en gratis hemsida. Utan några förkunskaper kan du enkelt bygga upp en proffsig närvaro på webben.
Med Visma Webshop kan vem som helst skapa sin egen nätbutik på ett par minuter.
Full kontroll på faktureringen och bokföringen. Dessutom tillgång till alla företagsuppgifter i mobilen. Visma eEkonomi gör det enklare att starta och driva eget.
Per Berggren, Kite Sverige AB
Här guidar vi dig som precis startat eller ska starta redovisningsbyrå genom marknadsföring, program och rådgivning.
Visma Smarta Byrån är vårt nya byråpaket i molnet. Här finns program för alla olika stilar och behov och du plockar själv ihop det du behöver.
Visma Smarta Byrån är vårt nya byråpaket i molnet. Här finns program för alla olika stilar och behov och du plockar själv ihop det du behöver.
Visma Advisor fungerar som kärnan i din verksamhet och med programmet får du full koll på kunder och uppdrag.
Visma Advisor ingår i paketet Visma Smarta Byrån.
Visma Advisor Period & År ger dig en automatiserad lösning för skatt, bokslut och deklaration.
Visma Advisor Period & År ingår i paketet Visma Smarta Byrån.
Ett bokförings-och faktureringsprogram som är unikt på marknaden med överlägsen automation och flexibilitet.
Visma eEkonomi ingår i paketet Visma Smarta Byrån
När du använder våra program kan du enkelt samarbeta med dina kunder för att få ett smart arbetsflöde. Digitala fakturor, digitala lönebesked, tidregistrering, kvitton och mycket mer.
Vill du lära nytt och utvecklas? Vi erbjuder allt från gratis webbinarier till årslånga program i samarbete med företaget Panalitix.
Som redovisningskonsult är det viktigt att ha koll på alla program. Vi har en mängd olika utbildningar skapade specifikt för dig som redovisningskonsult.
Som byråledare är det viktigt att ständigt utveckla sin redovisningsbyrå. Vi har en mängd olika erbjudanden och har hjälpt många att skapa fina resultat.
Ett tremånadersprojekt där vi tillsammans tar fram ditt moderna kunderbjudande med Visma eEkonomi.
Första steget på din utvecklingsresa är ofta seminariet Panalitix Start.
Bygg nätverk och lära känna Panalitix metoder online.
En tvådagars workshop där du bygger din strategiska affärsplan.
Ett långsiktigt internationellt affärsutvecklingsprogram i fyra delar.
Programvaror från Panalitix.
Visma Smarta Byrån är vårt nya byråpaket med program för alla olika stilar och behov och du plockar själv ihop det du behöver. Du betalar månadsvis i efterskott, utan bindningsstid.
Vi hjälper dig med överföringen till Visma eEkonomi och du får möjlighet att boka en gratis introduktionskurs.
Har du bytt till Visma Tid Smart/Pro? Vi ger dig kostnadsfri hjälp med hela överföringen från Visma Tid.
Vi vill finnas här för alla företagare genom denna svåra tid. Vi uppdaterar löpande med information som kan hjälpa dig att navigera ditt företag igenom coronakrisen.
Läs mer, prenumerera och diskutera i vårt forum.
I vårt supportforum kan du ställa din fråga och få svar
direkt från andra användare - dygnet runt.
Driva företag
Här är den självklara platsen för Sveriges alla småföretagare! Vi ger dig intressant och nyttig information som stöttar dig i din vardag som entreprenör. Ta del av kunskap, tips och inspiration.
Kontroll på bokföringen är grundläggande för ett lyckat företagande. Här finns information om allt från affärssystem till kontoplan.
Vad gäller, vilka avdrag kan jag göra och inte göra, hur kan jag få hjälp av ett bra program? Nybörjare? Lugn, vi och våra experter guidar dig.
Det finns en rad olika skatter och avdrag att förhålla sig till som företagare. Vilka är dem och vilka regler gäller?
Allt om hur du påverkas av de populära avdragen. Här är guiden med förändringar, vanliga misstag och vad du bör hålla extra koll på.
Företagare är målmedvetna människor. Här delar entreprenörer från hela landet med sig av sina erfarenheter och tips.
Det är inte alltid lätt att som företagare bevaka alla lagar och regler. Vi hjälper dig hålla koll!
Det finns många vinklar att ta hänsyn till rörande yrkesrollen som företagare i förhållandet till familjelivet och fritiden. Här finns tips och inspiration om bland annat framgång, effektivitet, planering, familj och sjukdom.
Allt om yrkesrollen arbetsgivare, att ha anställda, rekrytering, lön, semester, personalliggare, sjukskrivningar och annat.
Vad finns det för hot och brott mot dig som företagare? Här pratar vi bland annat om bluffakturor och phising men också säkerhet i molnet.
Här hittar du aktuella siffror och belopp för exempelvis avgifter, räntor och traktamenten men också viktiga datum för momsdeklaration.
Hur får du tag på pengar till ditt företag? Och hur gör du om kunderna inte betalar? Lär dig mer om bank-kontakter, kundfordran, likviditetsbudget och att belåna fakturor.
När googlade du ditt varumärke senast - och hur många av sökresultaten ledde till ditt företag? Dagens kunder gör en stor del av sina köp på internet. Ta del av våra tips om hur du gör för att synas och skapar en bra och trygg webbshop.
Utan försäljning, ingen vinst i företaget. Försäljning handlar i grund och botten om att skapa relationer till människor. Men hur blir man egentligen en bra säljare? Här har du tips om kundrelationer, synlighet och affärer.
Det kvittar hur bra produkt du har – om ingen vet att den finns är det heller ingen som köper den. Marknadsföring är ett långsiktigt förarbete till försäljning. Här har du verktygen för att lyckas.
Sugen på att vidga dina vyer? Här är bokföringen, tullarna och tipsen om import och export. Vi reder ut begreppen.
Fler än någonsin vill starta eget företag, men vad ska man tänka på? Vi har sammanställt en komplett steg för steg-guide till dig som funderar på att starta eget.
Var och en av oss måste varje år redovisa hur mycket pengar vi har tjänat, även företagare. Här får du veta vad som är nytt, vilka avdrag du kan göra och hur du kan få hjälp av ett bra bokföringsprogram under deklarationen 2020.
Allt för dig som driver eller arbetar på en redovisningsbyrå
Människors beteende förändras och redovisningsbranschen med den. Vet du hur du ska dra nytta av förändringen för egen del? Vi ger dig kunskap och verktyg för att utveckla dig själv och din byrå i egen takt.
Lärare, elev eller UF-företagare – hämta gratis utbildningslicenser i våra webbaserade program, ta del av nyttiga tips eller skaffa dig en skräddarsydd utbildning. Vi hjälper dig hela vägen!
Vi vill att det ska vara roligt att undervisa. Och att lära sig. Därför får du gratis utbildningslicenser i våra webbaserade program för bokföring och näthandel. Självklart hjälper vi dig igång.
Kom snabbt igång med försäljningen i din webbshop och ha samtidigt stenkoll på ekonomin. Vi gör det grymt enkelt för dig – gratis!
Vi tycker det är viktigt med ungt företagande och erbjuder därför dig som tidigare UF-elev att få använda våra program gratis ett år.
Har din skola en utbildningslicens? Då kan du som är elev eller lärare registrera elevföretag eller hämta program redan idag.
Det ska vara kul att lära ut och att driva UF-företag. Ibland är bra att få tips från andra, så ta del av artiklar med råd och inspiration. Få ut det bästa av din tid!
Här finns ekonomifakta och skattekalender, mallar, blanketter och guider som hjälper dig i ditt företagande.
Här hittar du aktuell ekonomifakta för exempelvis arbetsgivaravgifter, moms, räntor, traktamenten, basbelopp och inkassoavgifter.
När ska momsen betalas in till Skatteverket? Vår skattekalender erbjuder alla momsdatum på ett och samma ställe.
Kvittomall, fakturamall, avtal och reseunderlag, likviditetsbudget och mycket mer.
Som företagare måste du ständigt utbilda dig själv för att växa som person och utveckla din verksamhet. Våra informativa guider erbjuder dig samlad kunskap inom viktiga områden.
På Visma Spcs har vi en lång tradition av att förmedla viktig kunskap till landets företagare. Kunskap som gör vardagen enklare, rutinerna roligare och dig till en säkrare entreprenör. Det ska vara lönsamt att driva företag - och roligt.
Hos oss kommer du alltid att mötas av människor. Människor som på riktigt vill hitta den bästa lösningen för ditt företagande.
Att vi numera är ett ganska stort företag, är ingenting du kommer att märka av när du pratar med oss. Det spelar nämligen ingen roll hur stora och tekniskt framstående våra produkter är, hos oss kommer du alltid att mötas av människor.
Sedan 1984 har Visma Spcs gjort det enklare att starta och driva företag.
I dag använder mer än hälften av landets småföretag våra program.
För oss är det självklart att bidra och vara med och skapa det samhälle vi vill ha. Vi är övertygade om att vi är starkare tillsammans.
Vi på Visma Spcs söker hela tiden efter fler duktiga och engagerade medarbetare. Vi tror att engagerade medarbetare ger glada och nöjda kunder.
Vår målsättning på Visma Spcs är att erbjuda våra kunder en enklare vardag. Därför är våra noga utvalda partners mycket viktiga för oss. Tillsammans hittar vi den bästa lösningen för dig som kund.
Vi är så glada för att du valt att vara partner till Visma Spcs och vill göra det enkelt för dig att presentera oss på rätt sätt. Därför har vi samlat allt du behöver på den här sidan.
Välkommen att träffa oss och få tips och inspiration för att utveckla ditt företag framgångsrikt. Vi finns med på en rad olika mässor och events under året.
Hur det doftar eller ser ut i en butik eller restaurang påverkar kundernas agerande mer än man kanske tror. I vår artikelserie får du tips om hur du kan ta dina kunders sinnen till hjälp i marknadsföringen.
Musik, färger, känsel, dofter ...
Vilken doft får oss att shoppa mest?
Sinnesmarknadsföring ofta prisvärt
Sinnesmarknadsföring är när företag använder de fem sinnena, det vill säga syn, ljud, doft, känsel och smak, för en mer personlig marknadsföring.
Det sägs att man inte ska åka till mataffären hungrig eller törstig eftersom man då riskerar att handla på sig onödigt mycket mat eller dryck, och det kan man nog känna igen sig i.
När vi går in i en butik påverkas vi av många intryck samtidigt. Syn, doft, hörsel, känsel leder oss, många gånger helt omedvetet, till att köpa den ena eller andra varan.
Man kan använda sinnesmarknadsföring i både egna miljöer, till exempel den egna butiken eller möteslokalen, och i externa, till exempel i mässmontrar eller via kampanjer i utomhusmiljöer. Många butiker, restauranger och hotell i USA satsar stort på sinnesmarknadsföring.
Ett exempel är klädkedjan Abercrombie & Fitch som sprayar butikerna med sina egna parfymer och dessutom instruerar sin personal att dansa för att skapa stämning.
Sven-Olov Daunfelt vid HUI Research är docent i nationalekonomi och forskar om konsumentbeteende. I en intervju som publiceras på webbsajten forskning.se beskriver han hur våra sinnen ledsagar oss till köp, och på vilket sätt man kan nyttja detta i marknadsföring.
Skyltar och specialexponering
Skyltar i butiken drar till sig vår uppmärksamhet - men leder inte alltid till köp. Var skyltarna placeras, hur de ser ut och inte minst vilken typ av vara det gäller spelar stor roll här.
Specialexponering av varor är ett annat vanligt försäljningsknep. Korgar med varor som placeras i gångarna på matbutiker kan öka försäljningen med så mycket som 1.000 procent, enligt Daunfelt.
Viktigt att känna på produkterna
Om kunderna berör produkterna är chansen större att de faktiskt köper dem.
– De som är duktiga inom handeln, som vet hur man tilltalar människors sinnen, har enorma fördelar. Om man till exempel kan kombinera synintrycket med hörsel- och känselsinnena kan man öka försäljningen. Får man en konsument att ta på saker så är det troligare att de köper varan.
Färg påverkar försäljning
En annan viktig faktor är färg och ljussättning. Orange är en stressande färg som används mycket i snabbmatsrestauranger där man vill ha en snabb genomströmning av kunder. Det har däremot visat sig vara svårt att sälja exklusiva kläder när interiören är orange.
Även ljuset i butiker påverkar oss. Ett mjukt och mer smickrande ljus i provhytterna kan också ha en positiv effekt för försäljningen.
Musik och andra ljud
Musiken påverkar också vår upplevelse. I en undersökning spelades popmusik respektive klassisk musik i en vinbutik. Kunderna visade sig handla lika många vinflaskor, men när den klassiska musiken spelades handlade man generellt dyrare och mer exklusiva viner.
Rinnande vatten kan av en del kunder uppfattas som rogivande medan det får andra att snabbt lämna butiken för att leta upp en toalett.
Dofter uppfattas olika
Vilka dofter som funkar är knepigt. Det är vårt starkaste emotionella sinne — det ger starka associationer som varierar stort mellan människor. Något som är positivt för en person kan ge motsatt effekt för en annan.
Text: Emma Cajnerud
Vilken doft får oss att shoppa mest?
Publicerad: 2013-05-15 07:44 | Uppdaterad: 2014-07-03 14:25
Dofter i butiker är viktiga för köpupplevelsen men alla dofter får oss inte att öppna plånboken.
Dofter är viktiga för att förstärka köpupplevelsen på plats i butiken. Inte minst när butikskedjor och gallerior tar upp konkurrensen med handlare på nätet.
Det finns vetenskapliga bevis för att dofter påverkar oss människor på olika sätt och kan få oss att shoppa antingen mer eller mindre. Vissa lukter märker vi inte men reagerar på ändå, vi kanske till och med kommunicerar kemiskt med varandra utan att vi vet om det. Men vad är det då som får oss att shoppa loss?
Enkla dofter ger ökad shopping
Svaret, enligt amerikansk forskning, är trivsamma och "enkla" dofter. Ju enklare en doft är desto mer bidrar den till att köpupplevelsen upplevs som något positivt och leder till köp.
Vid juletider är doften av tall, apelsiner eller nybakade kakor inte helt ovanlig i butikerna. Här gäller det att välja väg - ska kunderna känna doften av det ena eller det andra? En kombination av de här dofterna kan slå fel, menar forskaren Eric Spangenberg, som ligger bakom studien.
Matcha förväntningarna
Detta har med hjärnans sätt att hantera intryck att göra. Ju enklare du kan förstå och definiera ett intryck, till exempel en doft, desto mer tenderar du att gilla detta stimuli. Ju snabbare hjärnan känner igen en lukt och ju mer du gillar den desto mer gillar du butiken du befinner dig i och kan frigöra mer hjärnkapacitet till att till exempel handla julklappar.
Forskning visar också att dofterna måste matcha kundernas förväntningar. Det är helt avgörande, menar Spangenberg. Män köper till exempel mindre om butiken doftar typiskt feminint och kvinnor i sin tur shoppar mindre om butiken doftar typiskt maskulint.
Kan slå tillbaka på butiken
Kunderna får inte känna sig lurade eller manipulerade.
– Om doften inte svarar upp till kundernas förväntningar så kan det slå tillbaka på butiken. Om du går in i en ostbutik, förväntar du dig att det ska lukta ost, och det är bara positivt. Om det luktar ost i en klädaffär skulle du gå raka vägen ut ur butiken, säger han till tidningen Pacific Standard magazine.
Doftkuriosa
Läs mer:
Dunkin´Donuts kampanj » (texten är på engelska)
Svensk doftforskning »
Text: Emma Cajnerud
Inte dyrt med
sinnesmarknadsföring
Publicerad: 2013-05-16 08:22 | Uppdaterad: 2014-07-03 14:28
– Är man bara medveten om sinnenas betydelse så kan man
göra mycket, säger Niklas Broweus, föreläsare och författare i ämnet som också driver sajten Sinnesmarknadsforing.se.
– Man kan göra en hel del med små medel. Säg att du har ett kontor eller restaurang eller annan typ av lokal där kunderna vistas. Då kan du börja med att fundera på ljudet. Hur låter det i lokalen? Finns det några ventilationssystem eller annat som väsnas? Ska vi spela en annan typ av musik som bättre matchar företagets koncept?
– Man kan också fundera på hur det doftar. Om du säljer blommor, ost eller andra produkter som doftar på ett visst sätt så kan det vara en god idé att framhäva detta genom att plocka bort plastförpackningar och dylikt. Det handlar egentligen bara om att tänka till lite för att på så sätt skapa en bättre atmosfär.
Hur bra är svenska företag på att använda sinnesmarknadsföring?
– Vi är generellt sett ganska dåliga på detta även om intresset ökar. Det finns kedjor som tänker på ljudmiljöer och som jobbar med att skapa intressanta miljöer men det är få företag som löper linan ut eller har någon egentlig strategi för detta. De flesta provar sig fram lite sporadiskt.
Hur ser det ut i andra länder?
– Tyskland, Holland och USA är länder som är ganska långt framme när det gäller den här typen av aktiviteter. Kanske att man vågar mer, och testar lite extremare saker. Men det är svårt att säga om det egentligen är bättre kvalitet på det.
Finns det några risker med sinnesmarknadsföring?
– Det kan slå fel om man gör något som inte stämmer överens med varumärkets kärnvärden. Säg att man har ett företag och kommunicerar på ett visst sätt visuellt och sedan börjar använda en ny typ av musik som krockar helt med detta - det funkar inte. Sinnesmarknadsföring handlar inte om att man ska stoppa in en massa artificiella saker, utan mer om att förstärka vad man vill kommunicera. För att göra det behöver man hämta in kunskap.
Det låter enkelt, varför är det inte fler som jobbar med detta?
– Ja, det kan man undra. Tyvärr får man lätt en felaktig bild av vad sinnesmarknadsföring handlar om eftersom det brukar vara mer ovanliga och påkostade exempel som får uppmärksamhet. Men det kan snarare vara det som inte märks eller sticker ut som är allra bäst – och strategiskt rätt – för ditt företag.
Text: Emma Cajnerud
Bilder: Wikipedia"Korvapuusti" by Neurovelho - Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Commons, Pixabay, tall, Niklas Broweus Privat
Du kanske också är intresserad av ...
Säljchefens bästa tips
Växjödäck testar Google AdWords del 1-2
Marknadsför med video del 1-5