ERP – vad är ett ERP-system?

Ett ERP eller ERP-system står för Enterprise Resource Planning och definieras vanligtvis som ett modulbaserat affärssystem som hanterar många olika affärsprocesser i ett företag.

Teknik, digitalisering & IT-säkerhet > ERP-system

Vad betyder ERP och vad står ERP för?

Vad står ERP för egentligen? ERP är en engelsk akronym och står för Enterprise Resource Planning. Den vedertagna svenska definitionen är affärssystem, men begreppet kan också användas för att beskriva modulbaserade och utbyggbara fakturerings- och bokföringsprogram.

Vad är ett ERP-system?

Ett ERP / affärssystem brukar definieras som ett system som innehåller mer funktionalitet än mindre program för enbart bokföring och fakturering. Ofta riktar sig ERP-system till lite större företag med större behov av hantering av sina centrala processer, men även många företag med en lite mindre verksamhet kan dra stora fördelar genom att investera i ett erp-system för verksamheten.

Syftet med ERP-systemet

Syftet med ERP-systemet är att hantera så mycket av företagets information, ekonomistyrning och administration i ett och samma integrerade system. Detta gör det möjligt att automatisera företagets affärsprocesser, genom att olika applikationer kan "prata med varandra". Resultatet är förbättrad effektivitet och enklare hantering av administrationen.

Ett ERP kan vara standardiserat, men även skräddarsys exakt efter de behov som verksamheten har. Oftast har olika branscher vitt skilda behov som kräver rätt implementering av rätt lösning för just den verksamheten. 

Kännetecknande för ERP-system är också att det kan integreras med andra tredjepartssystem.

 Tips! Kolla in vårt molnbaserade affärssystem för småföretag

Definition av ERP & affärssystem

Det som definierar ERP-programvara (affärssystem) och särskiljer det från andra administrativa system, är att det innehåller flera funktioner och moduler för olika affärsprocesser som till exempel ekonomi och redovisning, leveranskedja, drift, rapportering, tillverkning och personal/HR. Dessa moduler är vanligtvis kopplade till en databas där all data lagras.

Konceptet med en ERP-lösning som kan kopplas till både ERP-systemets egna moduler samt integreras med tredjepartslösningar gör att behovet av flera fristående program för varje affärsprocess minskas.

Halva priset

Som nystartad företagare får du halva priset på bokföringen första året. Så du kan lägga mer tid på din passion.

Halva priset

Olika ERP-system i Sverige

På svenska marknaden har det traditionellt varit större företag som använt sig av ERP-system, men det har börjat bli vanligare med mindre ERP-system för mindre företag. Ett exempel är Visma eEkonomi, som kan definieras som ett ERP i molnet för små företag med tanke på det breda utbudet av moduler och tredjepartsintegrationer anpassade för administration av ett stort spektra processer och behov.

Historiskt sett har ERP dominerats av lokalt installerade (on premise) system, så som till exempel Visma Administration 2000 & 1000, men på senare tid har det börjat erbjudas allt fler och allt större molnbaserade (cloud) ERP. 

Siten Businesswith har sammanställt samtliga affärssystem som finns på den nordiska marknaden.

Enterprise resource planning på svenska

Affärssystem

Relaterade ord

Redovisningssystem
e-bokföring
API
Automatkontering

 Tips! Lär dig fler ekonomiska begrepp