Företag till salu – guide för dig som ska köpa webbshop (eller annat företag)

Du har kompetens, drivkraft och en grundfinansiering och du vet att du vill köpa istället för att starta nytt. Men hur går det till att köpa ett företag? Processen kan se olika ut, men granskningen är alltid viktig så att du vet vad du köper. Läs vår grundläggande guide innan du ger dig ut och letar objekt.

1. Var finns företaget till salu?

Åttio procent av alla företag som säljs annonseras aldrig ut, de går via kontakter. Prata med Almi, Nyföretagarcentrum, banker, redovisningsbyråer och revisionsbyråer och berätta att du är intresserad. 

Företagsannonser finns på Bolagsplatsen och företagsförmedlarnas hemsidor, exempelvis Svensk Företagsförmedling  och Länia. Swedbank mäklar inte bara fastigheter utan också företag. Branchsajter är viktiga att ha koll på.

Mindre verksamheter annonseras på Blocket/Affärsöverlåtelser. Här kommer lite fakta (från 2015):

42 procent utgörs av restauranger/caféer                Snittpris: 680 000 kr
21 procent utgörs av butiker                                        Snittpris: 400 000 kr
9 procent utgörs av frisersalonger                               Snittpris: 200 000 kr
8 procent utgörs av domäner/sajter                           Snittpris:   90 000 kr
Övriga 20 procent gäller exempelvis bilverkstad, taxibolag, skönhetssalonger och showrooms.

2. Beskriv vem du är och vad du vill
 
Det kan tyckas torrt men har du inte skrivit en affärsplan så är det dags. Vad är det du ser framför dig, hur ska verksamheten du söker bedrivas – och hur ska livet i övrigt fungera? 

Det är alltid en fördel att vara tydlig, antingen du vill visa att du är den självklara efterträdaren till säljarens livsverk, söker finansiering eller ska förklara din passion för familjen där hemma.

En affärsplan tvingar dig också att tänka längre och se helheten när du svarar på frågorna – särskilt när du anpassar planen efter just det företag du är spekulant på och ska göra budget. Så öppna laptopen och svara på följande:

  • Är tajmingen i livet rätt?
  • Är ekonomin stark eller svag? Vilka risker kan jag ta?
  • Affärsinriktning i stort, vad är huvudtanken?
  • Marknaden, vad vet jag om den?
  • Marknadsstrategi?
  • Vilka är kunderna?
  • Vilka resurser behöver jag?
  • Vilken roll vill jag ha i företaget? Hur har jag tänkt utveckla företaget?
  • Vilken roll vill övriga familjemedlemmar ha?
  • Andra förhållanden av betydelse kring familjen?
  • Vilken typ av entreprenör är jag? Expansiv eller vill jag ha en försörjning?

3. Första kontakten med företaget

Säljaren vill veta hur du kan utveckla företaget och självklart om du har finansiering. Det handlar väldigt mycket om relation. Är du en trovärdig efterträdare? Kan du ta över alla kund- och leverantörskontakter? Gör research om företaget i förväg och kontakta branschorganisationen för neutral information. Ta gärna med dig en person du litar på som kan hjälpa dig att ställa frågor och dokumentera. 

4. Finansiering

Rätt pris och rätt finansiering är viktigt för att få en bra start, och att likviditeten räcker. Ett vanligt scenario är banklån i botten, Almilån, ägarrevers eller annan finansiär som topplån och eget kapital på toppen. Banker finansierar mellan 50 och 75 procent, vanligtvis.

För låg egen insats kan ge problem om startskedet blir långvarigt. Men satsa inte sista kronan av ditt privata sparkapital.

5. Vad ska du köpa? Vad är till salu?

Säljaren vill oftast sälja hela bolaget om det är ett aktiebolag eller handelsbolag, medan du som köpare kanske bara vill köpa inkråmet, det vill säga tillgångar och avtal. 

6. Vad är rätt pris?

Få en känsla för om företaget är rätt prissatt. Det här är vanliga fällor när du läser bokslut:

  • Varulagret: Om varorna är halvfabrikat eller sekunda ska de inte värderas till fullpris. Då är priset för högt.
  • Projekt: Löper ofta över flera bokslut. Granska alla projekt på djupet så du ser om de är lönsamma och exakt hur de påverkar gjorda bokslut. Det kan påverka priset.
  • Eget kapital och soliditet:Är det högt eller lågt? Under 10 procent är lågt i många branscher och du har då anledning att fundera över lönsamheten längre tillbaka i tiden. Finns det å andra sidan mycket pengar och värdepapper så blir priset onödigt högt.
  • Avskrivningar: Företag som går bra utnyttjar gärna maximalt tillåten avskrivning för att minska skatten, företag som går dåligt gör gärna tvärtom för att visa bättre resultat.
  • Kontrollera om lokalhyran är i nivå med marknadspriserna.
  • Kontrollera om ägaren har marknadsmässig ägarlön.

Ta också del av Almis kunskaps- och arbetsmaterial inför köp av företag.   

Förhandling

Här är det läge att få med skrivningar kring allt som känns tveksamt, allt du inte fått tillräcklig information om. Gör ett eget avtalsförslag tillsammans med din rådgivare. Tänk på det första avtalsförslaget som ett underlag för förhandling, inget annat. Muntliga överenskommelser gjorda på företagsbesöken brukar till exempel inte finnas med.

4/5 - 1 röster

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi