5 enkla sökmotortips som alla företag borde kunna

Vem får klicken i sökresultaten när kunder söker efter information - du eller din konkurrent? Här är 5 enkla tips för sökmotoroptimering som alla småföretagare kan använda för att utveckla sitt företagande.

5 snabbtips för att utveckla företaget med sökmotoroptimering

1. Googla regelbundet på ditt varumärke och prenumerera på nya sökningar med Google Alerts. Våga bemöta all kritik om ditt företag. Visa upp positiva betyg på din egen hemsida.

2. Undersök relaterade sökningar kring din bransch med Keywordtool.io och följ söktrenderna med Google Trends, för att bevaka konsumentbeteenden på din marknad. 

3. Undersök relaterade sökningar kring ditt och dina konkurrenters varumärken med Keywordtool.io. Skapa innehåll på din hemsida som tillfredsställer potentiella kunders behov av att jämföra leverantörer eller byta från en av dina konkurrenter. 

4. Se till att positiva relationer och samarbeten med ditt företag även lyfts upp på nätet, gärna med en länk i ett relevant sammanhang till din hemsida. Jaga aktivt relevanta inlänkar från trovärdiga sajter kring din bransch eller marknad. 

5. Registrera ditt företag gratis på Google MyBusiness för att skräddasy hur ditt företag syns i sökresultaten, till exempel med kartplacering, öppettider och recensioner.

 

Gå direkt till tips:
1. Förädla ditt nätrykte
2. Bli en marknadsstörare
3. Utnyttja din konkurrens
4. Digitalisera dina relationer
5. Maximera din lokala marknad

Ingen e-handel utan synlighet online

Visste du att nio av tio svenskar jämför priser på nätet varje månad? Åtta av tio svenskar har också någon gång shoppat på nätet (enligt rapporten Svenskarna och internet 2017). För småföretagare innebär e-handeln en enorm möjlighet, men också en utmaning att synas bland konkurrenter i sökresultaten. 

Googles egna studier visar att 76 procent av svenskar som handlar online har exponerats för ett relevant varumärke innan köpet, säger Alexander Rehnborg, sökmotorspecialist på Visma Spcs. Synligheten hos sökmotorer är därför kritisk för ditt varumärke. En av åtta svenskar uppger att de upptäckt ett nytt varumärke eller en ny produkt medan de har tittat på en onlinevideo; vägarna till att upptäcka ditt företag är många.

E-handels utveckling från 2000 till 2015

 Med Visma eEkonomi kan du fakturera och bokföra online

Sökmotoroptimering viktigt för alla småföretag

För att kunna sälja i dag, både on- och offline, krävs alltså god och relevant synlighet hos sökmotorer som Google. Trots det saknar många småföretagare kunskap om hur sökmotorer fungerar och många har inte ens en egen hemsida för att marknadsföra sin produkt eller tjänst.

Alexander Rehnborg, SEO-specialist på Visma– Det är inte ovanligt att mindre företag och enskilda firmor i stället satsar på en gratis Facebooksida. Då garanterar du ett minimalt fotavtryck online för kunder som googlar efter information, och riskerar gå miste om många viktiga köptillfällen, poängterar Alexander Rehnborg.

Så vad göra? Egen sökmotoroptimering (SEO, eller "Search Engine Optimization") är något alla företag pratar om men få faktiskt gör, kanske för att det förutsätter en hel del kompetens och ständigt arbete med sin hemsida. Kompetens och tid som ofta saknas bland mindre företag.

 Vismas Googleskola: Ranka högre i Google

Skapa din egen hemsida gratis

Du behöver inga förkunskaper om design eller programmering för att skapa en proffsig hemsida till företaget. Med Visma Website Free kan alla företagare skapa en gratis hemsida på ett par minuter och öka sin synlighet online. 

Skapa gratis hemsida skor


– Fler småföretagare borde ta sig tiden att läsa på om grundläggande sökmotoroptimering när de utvecklar sin hemsida, eller anlita en seriös SEO-byrå. Men eftersom tid och pengar ofta är bristvara så har jag valt att ta fram dessa fem superenkla sökmotortips, som vilken småföretagare som helst kan applicera redan på sin verksamhet redan idag, berättar Alexander Rehnborg.

Se föreläsning (1 timme): Utveckla ditt entreprenörskap med 5 enkla sökmotortips

 

Tips 1: Förädla ditt nätrykte

Alla lokala småföretagare vet hur viktigt det är att skapa ett positivt rykte på orten där man verkar. Men numera sker de flesta diskussioner och rekommendationer om företag på nätet. Det spelar ingen roll om du endast säljer i fysisk butik och till och med saknar hemsida, nätpratet om din verksamhet pågår ändå. För många mindre företag är ryktet på nätet en okänd eller jobbig verklighet att ta ställning till, säger Alexander Rehnborg, SEO-specialist på Visma Spcs.

 Lästips: Hjälp! Jag syns inte på nätet

"Jag vet inte ens var jag ska börja"

– Den vanligaste reaktionen jag får från företagare när vi diskuterar vad som sägs om dem online är: Ojoj, så många forum och sidor där det pratas om mig, jag vet inte ens var jag ska börja! De får lite panik och upplever att de saknar kontroll över sitt nätrykte. Ändå är det ganska enkelt att få återfå kontroll och lugn över situationen.

Håll koll på ditt varumärke med Google Alerts

 
Till att börja med, börja informera dig om vad som sägs om ditt företag på nätet. Använd tjänsten Google Alerts och prenumerera på nya sökresultat kring ditt varumärke. Ditt företagsnamn och varumärke, och kanske även ditt personliga namn, utgör de viktigaste sökorden som du bör ha koll på. Varje gång ett nytt sökresultat dyker upp på ett av sökorden får du en notifiering via e-post.
Men Google Alerts är inte alltid heltäckande, därför är det en god idé för dig att åtminstone en gång i veckan eller månaden också googla på sökorden och undersöka sökresultaten. Pratar någon om dig, vem är det som pratar och vad säger dem? Det kan vara klokt att dokumentera svaren på dessa frågor i ett Excelark, så att du kan följa utvecklingen av ditt nätrykte och återfå en känsla av kontroll och lugn.

Våga ge dig in i nätdebatterna

– Det kanske absolut viktigaste du som företagare kan göra för att vårda ditt närykte, är att våga ge dig in i diskussionerna och kommentarerna online om ditt varumärke, tipsar Alexander Rehnborg. Ta ödmjukt emot negativ kritik och försök återskapa en positiv upplevelse med kunden. Positiva kommentarer från till exempel Facebook eller Eniro kan du citera och länka in på din hemsida som bevis på din kundservice.

Våga svara dina kunder på Facebook
Genom att bemöta alla kommentarer skapar du trovärdighet och får möjlighet att utveckla dina kundrelationer. Även negativa recensioner kan bli ett nytt säljtillfälle eller en chans att lära dig mer om hur du kan utveckla ditt företag. Exempel på vanliga sajter där företag och produkter diskuteras är Facebook, Eniro, Hitta, Flashback och Familjeliv. Och om du inte redan har en hemsida där du kan visa upp dina positiva betyg - skaffa en gratis hemsida bums!

Tips 2: Bli en marknadsstörare

"Disruptors are innovators, but not all innovators are disruptors"
- Forbes

Har du märkt när du börjar skriva in sökord i Google, att söktjänsten kompletterar din sökning med relaterade sökningar som gjorts tidigare? Man kan bli förvånad över vad andra människor sökt på kring samma ämne. Tänk om du kunde använda dig av den här informationen för att utveckla ditt företag och se trender på din marknad före dina konkurrenter?

Så följer du lokala söktrender
Relaterade sökningar i Google Suggest


– Alla relaterade sökningar i Google är guld för småföretagare som vill följa lokala marknadstrender, berättar Alexander Rehnborg. Genom att gå till gratistjänsten keywordtool.io och fylla i lokala sökord, till exempel "köpa bil skåne" eller "växjö frisör", kan företagare få ut en lista över relaterade sökningar som ofta avslöjar vad konsumenter är nyfikna på just nu kring en bransch.

Relaterade sökningar från Keywordtool.io

Relaterade sökningar kring din bransch kan avslöja om en ny produkttrend har tagit fart eller om ett nytt köpbeteende har uppstått. Frågan är hur stora dessa söktrender är just nu. Använd dina mest intressanta sökningar i tjänsten Google Trends och följ hur sökvolymen förändras över tid. Ibland kan man följa hur en hel marknad håller på att förändras.

Relaterade sökningar från Google Trends
(Bild: Google Trends, Googlesökningar i Sverige, 2004-sept 2017)

– Jämför vi söktrenderna för sökorden "köpa bil" och "leasa bil" kan vi se en trend att fler och fler svenskar är intresserade av att leasa än att köpa bil. Det lär påverka bilbranschen i Sverige framöver; även om bilförsäljningen just nu går bra så hade jag som bilsäljare nog funderat över hur jag kan maximera den här konsumenttrenden i framtiden. Speciellt med tanke på allt prat om bildelning, bilpooler och självkörande bilar, säger Alexander Rehnborg.

 

Tips 3: Utnyttja din konkurrens

Finns det någon bättre känsla för dig som företagare än att stjäla en kund från en konkurrent? Skulle inte tro det! Genom att undersöka kundernas behov och problem, och adressera dessa behov och problem på din hemsida, kan du effektivt börja stjäla kunder och övertyga dem om att handla hos dig i stället.

relaterade sökningar på konkurrenter i google suggest

 

Stjäl konkurrentens kunder under hela köpresan

– Återigen försöker vi hitta relaterade sökningar i Google kring ditt och dina konkurrenters varumärken, tipsar Alexander Rehnborg. Gå till keywordtool.io och kombinera ditt eller en konkurrents företagsnamn med sökord som "välja", "alternativ", "ångra", "problem", "betyg" eller "recension". Du kan också kombinera sökorden med din lokala bransch eller produkt, till exempel "välja frisör växjö", "ångra bilköp" eller "alternativ [konkurrent]".

Stjäl trafik från konkurrenter i Google

Spara intressanta sökningar och googla på dem för att undersöka vilka sökresultat som finns i dag. Hittar du nya konkurrenter till dig på marknaden? Vilka problem har kunderna hos dina konkurrenter? Vad gör de som du kan göra ännu bättre? Det är nu en hemsida kommer väl till pass, för genom att skriva innehåll som träffar just dessa sökningar, kan du börja stjäla trafik och intresse från dina konkurrenter.

Fånga kunden under köpresan med Google


– Du kan i praktiken skapa trafik och intresse från kunder under hela köpresan, betonar Alexander Rehnborg. Oavsett om en person googlar för att den är nyfiken på en ny produkt eller tjänst, om den utvärderar alternativ till ditt varumärke, eller om den redan valt en konkurrent men kanske inte är helt nöjd, så finns det ofta Googlesökningar som avslöjar behov och problem du kan ta upp på din hemsida.

 Lästips: 7 sätt att öka försäljningen i din nätbutik

 

Tips 4: Digitalisera dina relationer

De flesta företagare är engagerade människor som både sponsrar lokalidrott, stiftelser och föreningar. Relationer till trovärdiga partners och leverantörer påverkar även trovärdigheten hos ditt varumärke. Därför är det extra viktigt att du visar upp dina trovärdiga relationer online, för att bygga upp ditt nätrykte bland potentiella kunder och partners.

Visa upp dina samarbeten på webben

– I princip alla företagare jag träffar har någon form av samarbete och är stolta över det, men alldeles för få visar upp dessa samarbeten på sin hemsida, berättar Alexander Rehnborg. Det är synd, för en av de viktigaste faktorerna för att placeras högt i sökresultat är att din hemsida tar emot trovärdiga, relevanta inlänkar från andra sajter. Dina företagsrelationer måste digitaliseras för att du ska få maximal utväxling av din synlighet online.

Nöjd kund bloggar om Salong Ego
(Bild: Frisörsalongen Salong Ego blir omnämnda och länkade från kunden Åza Brennanders blogg)

Du bör alltså aktivt se till att trovärdiga sajter, gärna inom samma bransch eller med innehåll som överensstämmer med din sajt, länkar till din hemsida i ett relevant sammanhang. Exempel på det kan vara att låta nöjda kunder berätta om sina kundupplevelser på sina bloggar, köpa in reportage som skildrar din verksamhet och publicera på din hemsida för att locka till dig inlänkar, kontakta värdefulla branschsajter och be om att få synas där - eller varför inte undersöka om din lokala kommun ibland lyfter företagare på sin näringslivssajt?

– Företagare är vana vid att pitcha sin verksamhet i fysiska sammanhang som kundträffar, mässor och branschdagar, poängterar Alexander Rehnborg. För att vinna trafik och försäljning från sökmotorer måste de nu lära sig att skapa dessa relationer på webben. De måste ta sig tiden att kontakta relevanta sajter inom sin bransch, hitta sätt att synas där genom att bidra med någon form av värde, och kontrollera att de får inlänkar tillbaka till sin hemsida.

Tips 5: Maximera din lokala marknad

När du googlar på lokala sökord som "uppsala vvs" eller "norrköping frisör", har du säkert märkt att Google visar upp lokala företag direkt i sökresultaten. De företag som registrerar sig hos Google får en gratis annonsyta där de kan visa upp företagsbilder, kartplacering, öppettider, recensioner, med mera. Trots det är det få lokala företagare som registrerat sig, säger Alexander Rehnborg.

Företagsresultat i Google

"Finns ingen bra ursäkt att inte registrera ditt företag hos Google"

– Det är gratis och tar bara några veckor att skräddarsy hur ditt lokala företag syns i sökresultaten hos Google. Det är enormt värdefullt för både nya och potentiella kunder att snabbt kunna hitta ditt företag när de googlar i mobilen, och direkt kunna ringa upp dig eller lämna en positiv kommentar som stärker ditt varumärke. Det finns ingen bra ursäkt att inte registrera ditt företag hos Google!

registrera ditt företag på Google My Business


Du går helt enkelt in på Google MyBusiness och registrerar ditt lokala företag gratis. Du får ut mest av tjänsten om du har ett fysiskt kontor där kunder kan besöka eller handla av dig, eller om du är ute hos kunden på plats och levererar tjänster. Det är viktigt att du under registreringen då väljer "Fysisk lokal" eller "Serviceområde". Då kan du visa upp ditt företag i Googles kartfunktion Google Maps och skräddarsy öppettider, med mera.

Om du endast till exempel säljer online i nätbutik och helt saknar en fysisk plats där du kan möta dina kunder, väljer du verksamhetstyp "Företagskedjans namn". Då får du "endast" en Google+-sida, som är Googles motsvarighet till Facebook. Uppmana sedan dina kunder aktivt på din hemsida att tycka till om ditt företag på Google och lyft upp ditt betyg på din sajt.

4,2/5 - 5 röster
Visma eEkonomi

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Just nu kan du köpa Visma eEkonomi med deklaration till rabatterat pris.

Läs mer