Nya kvittolagen gör det enklare
Det ska vara enkelt att driva företag. Och vi vet, efter 40 år i branschen, att administration inte är det du vill lägga din tid på. Vi är därför glada att kunna få skriva “Bye bye papperskvitton” när riksdagen äntligen fattade beslutet om att slopa dessa.
Vad som gäller med den nya kvittolagen
Med lagändringen kan du från den 1 juli 2024 slänga papperskvittot – så länge du har det i digital form. Det vill säga, om du fotograferar ditt papperskvitto är det helt okej att tända brasan med det sen. Mindre administration alltså, och om du gör på rätt sätt får du dina kvitton rätt in i Visma Administration. Så det är nu eller aldrig dags att bli helt digital.
Om du vill veta mer, kika vår film »
Skicka och ta emot digitalt
Momsrapporten via eSKD
Du kan lämna in din momsrapport elektroniskt, det kallas för elektronisk skattedeklaration. Innan du kan börja skicka via eSKD måste du lämna en ansökan till Skatteverket.
Skapa elektronisk skattedeklaration (eSKD) för momsdeklaration »
Skicka betalfil till din bank
Om du använder bankens internettjänst kan du skicka betalfilen för dina leverantörsfakturor elektroniskt, både inhemska och utländska leverantörsfakturor.
Återrapportering på fil
Du kan använda återrapportering för att göra det enklare för dig när kundinbetalningarna betalats via fil, eller när du skickat dina leverantörsbetalningar via fil.
Skicka och ta emot e-fakturor
Skicka faktura/beställning
Du kan skicka e-fakturor till både privatpersoner (via Kivra) och företagskunder. Då slipper du skriva ut, frankera och posta. När du skickar fakturor digitalt kan du vara säker på att din kund får sin faktura. Det är det snabbaste, säkraste och mest miljövänliga sättet att skicka fakturor. Har du kunder som fortfarande vill ha brev kan du välja det på den kunden, resterande kunder får då e-faktura eller fakturan på mejl - beroende på vad du väljer på respektive kund.
Vill du veta mer?
Ta emot leverantörsfaktura/order
Du kan också ta emot leverantörsfakturor/ordrar elektroniskt. När du får en faktura från din leverantör så meddelar programmet att det finns dokument att läsa in - dels via Sidopanelen och dels via gula listen längst upp i leverantörsfakturalistan. Du ser alla ohanterade e-fakturor och underlag från Visma Scanner innan du bestämmer om leverantörsfakturan ska gå in i programmet. När uppgifterna sedan läses in så skapas leverantörsfakturan automatiskt.
Så här gör du:
Spara tid och pengar. Fakturera digitalt.
Hur mycket sparar du på att fakturera digitalt? Kalkylen är baserad på kostnaden för uppskattad tid manuell hantering av pappersfakturor kräver, jämfört med kostnaden och uppskattad tid för digital fakturering i Visma Administration.
Hur många leverantörsfakturor/månad får du?
Hur många kundfakturor/månad skickar du?
Detta är vad du sparar per månad:
14:45 timmar:minuter
5 478 kronor
Automatisera din kravhantering
För att effektivisera din kravhantering, dvs driva in förfallna fakturor och dröjsmålsräntor kan du använda den inbyggda funktionen Visma AutoCollect. Du väljer själv vilka fakturor som ska hanteras av tjänsten, som exempelvis uppdragen betalningspåminnelse och inkassokrav.
Det går det automatiskt ut en påminnelse till din kund, och om din kund inte betalar fakturan eller påminnelsen - så avgör du om det ska gå till inkasso.
Vill du veta mer?
- AutoCollect »
- Skapa uppdrag via AutoCollect »
- Se filmen Skapa och skicka uppdrag »
- Se filmen Aktivera tjänster »
Framtidens tidsrapportering
I våra webbaserade tidsregistreringsprogram Visma Tid Smart eller Tid Pro kan du och dina anställda rapportera tider både via appen och i programmet, arbeta med kundens order och prissättning. Efter att tidprogrammet sammanställt fakturaunderlagen läser du in det i Administration. I Tid Pro har kan du även planera och följa upp arbetet och på så sätt få mer kontroll på din verksamhet.
Vill du veta mer?
- Läs om Visma Tid »
- Så här fungerar det i programmet »
- Se filmen om Visma Tid »
- Integrera Visma Tid med Visma Administration »
Digital signeringstjänst
Med Visma Sign kan du enkelt och smidigt signera alla sorters dokument, som exempelvis årsredovisningar, kontrakt, avtal och referenser. Du laddar upp dokument för signering och skickar inbjudan via sms eller mejl. Personen som ska signera bekräftar sin identitet med BankID, och sedan sparas det i sju år - både för dig och den som signerat.
Skapa en proffsig hemsida - börja sälja på nätet
Vi har en webshop för alla behov, välj mellan två varianter från oss eller en kraftfullare från vår partner. Du har en smart integration med ditt Administrationsprogram.
Andra smarta tips
Få bättre översikt
Få enklare, snabbare och tydligare överblick på ekonomin i ditt företag, vart du än är. Genom dokumenthanteringen kan du lagra och även dela viktiga dokument både inom företaget men även till andra. Du får bra diagram och kan djupdyka i siffror och verifikationer. Du kan även få rapporter på engelska.
Visma Ekonomiöversikt i Administration »
Scanna kvitton med mobilen
Se till att inte kvittona inte glöms bort, använd Visma Scanner. Via appen i mobilen kan du fota, spara och skicka kvittot till programmet. När du fått in underlaget kopplar du dessa till både verifikationer och leverantörsfakturor.
Smart kundhantering
Kontrollera betalningsförmågan hos dina kunder och leverantörer. När du använder Visma Kreditupplysning får du mer information genom att göra kreditupplysning och anmärkningskontroll. När du lägger upp nya kunder och leverantörer kan du automatiskt hämta in adressuppgifterna.
Företagsfinansiering
Vi har smarta alternativ för företagsfinansiering. Via Visma Betalt Direkt säljer du dina fakturor direkt via programmet. Vi köper dina fakturor och du får betalt nästa bankdag.
Du kan enkelt låna pengar till ditt företag eller belåna dina fakturor. Ditt låneutrymme beräknas fram beroende på hur ditt företags ekonomi ser ut just nu.
Spara säkerhetskopior digitalt
Med hjälp av Storegate Backup sparar du dina säkerhetskopior digitalt. Du väljer vilka filer och mappar på din dator som du vill föra över till din lagringsyta på Storegate Backup, och du kan även schemalägga hur ofta du vill att detta ska ske.
Koppla ihop ditt program med smarta integrationer
Med Visma Administration som bas kan du plussa på med smarta tilläggsprogram. Fördelarna är många – du kan jobba effektivare och spara både tid och pengar. Du har allt på ett ställe, får en bättre överblick och slipper dubbelarbete. Visst låter det bra?
Hjälp mig digitalisera!
Missa inte vår digitala utbildning där vi ger dig en genomgång i hur du kan arbeta digitalt i Visma Administration med försäljning, inköp, bokföring och mycket mer!
Är du osäker på hur du kan digitalisera din verksamhet och vill få personlig hjälp att komma igång med din digitaliseringsresa? Inga problem! Våra erfarna rådgivare finns här för att hjälpa dig.