Växjö Elektriskas resa från belysningsbutik i en mindre stad till webbshop och butik i huvudstaden har varit framgångsrik. Johannes Nilsson berättar om nycklarna till den digitala succén.
Hur digitaliserar man en anrik belysningsbutik?
– Vi bestämde oss 2012 för att vi skulle starta en e-handel, säger Johannes. Tanken var aldrig att e-handeln på något sätt skulle ta över den fysiska butiken utan snarare att den skulle komplettera. Det tungrodda i det hela har ju varit att digitalisera hela företaget. Det är ju det som krävs för att man ska ha en fungerande e-handel. Sedan har det varit väldigt mycket arbete bakom med att bygga upp sortiment och bygga upp en sida och en kommunikation som är Växjö Elektriska och som visar vilka vi är.
Webbshopen bidrog till etableringen av Stockholmsbutiken
– Men det har varit en väldigt rolig resa och vi är väldigt glada över att vi redan 2013 lanserade den här hemsidan för den har varit en viktig del i hur vi har kunnat lansera butiken i Stockholm. I och med e-handeln har vi också sett att vi öppnar upp för våra kunder i butiken, andra sätt att handla på.
– De som bara vill titta i butiken och ställa frågor och få råd kan sen gå hem och lägga sig på soffan och beställa de lampor de bestämmer sig för. Och vice versa, man kan ligga hemma på soffan och titta och välja ut några produkter som man gillar och sedan kan man komma hit och ställa alla de frågorna man har och känna och klämma i verkligheten.
Vilken har varit nyckeln till framgången?
Vi vågade nischa oss även på nätet.
Skapade unik e-handel - Vi valde ingen standardmall för vår e-handel tan vi valde att göra en egen mall på en befintlig plattform som vår e-handelsleverantör hade. Men vi tweakade och skapade en unik e-handel för oss.
Tillgängligheten - Sedan tror jag också att det är tillgängligheten, att vi har satsat på e-handeln. Vi är två stycken anställda i Växjö som sitter hela tiden med det och vi har vuxit till att bli tre-fyra personer som jobbar med det. Därav har vi haft en tillgänglighet för kunderna, man kan alltid höra av sig till oss och ställa frågor.
God service även på nätet - Vi har jobbat mycket med att ha en god service även på nätet. Samma bemötande som en kund får om de går in i butiken ska de få om de kommer in i nätbutiken och kontaktar oss den digitala vägen.
Personliga även på mailen - Vi har inte så mycket standardiserade mail. utan vi har en kommunikation i mailväg där vi försöker vara så personliga som möjligt i sättet vi pratar med våra kunder att vi hittar speciallösningar, specialfrakter, att vi kan göra om en lampa till en kund om man vill ha en längre sladd eller en annan färg på sladden.
Valmöjligheter för att skapa en helhetsupplevelse - I vår e-handelsplattform kan man också alltid välja till saker för att göra lampan komplett, till exempel en ljuskälla som inte följer med i paketet kan man välja till eller en dimmer eller sådana saker, för att allt ska vara färdigt och man ska få den här helhetsupplevelsen.