Så skaffar du dina första kunder

Du har registrerat ditt företag och skaffat en hemsida. Då är det dags att göra det allra viktigaste, nämligen se till att få betalande kunder. Det är först när du har kunder som du i praktiken har ett företag. Så var exakt ska du hitta dem? 

 Här finns allt du behöver veta om att starta eget

Vilka kunder vill du helst ha?

Fundera på vilka som är dina önskekunder och i vilka sammanhang de finns. Notera när du stöter på drömkunder. Kanske finns de i särskilda nätverk eller i ett visst område?

När du listar dina drömkunder finns det olika aspekter att väga in som till exempel vad du tycker är roligast att göra i ditt företag, geografi och vilka du tror kan bli mest lönsamma.

Gräv där du står

Se dig omkring i din närhet. Har du några vänner, bekanta eller kollegor som kan tänkas vilja köpa av dig? Människor i din omgivning kan vara utmärkta första kunder, men se till att du får ärlig feedback och att även de kunder som du känner är betalande sådana.

Det kan dock finnas tillfällen då det kan vara befogat att ge bort en vara eller tjänst. En del experter menar att om de produkter du ger bort är bra så kommer folk att både sprida ordet och vilja köpa dem. Andra tillfällen då det kan finnas anledning att ge bort din vara eller tjänst är när du vill ge någon en möjlighet att prova det du säljer.

Ett annat bra sätt att få kunder på är att du skaffar dig en samarbetspartner som kompletterar dig. Då kan ni förmedla kunder till varandra. Ett exempel kan vara en snickare som tipsar om en målare och tvärtom. Var noga med att din samarbetspartner håller lika hög kvalitet som du eftersom ditt namn och varumärke kommer att förknippas med de du rekommenderar.

Företagskunder

Ska du sälja till företagskunder kan du söka på nätet och gå igenom företagsregister. Titta på företagets hemsida och sök bland nyheter och i branschmedia. När du vet vilka företag du vill sälja till behöver du skaffa kunskap om dem. Leta efter ledtrådar som avslöjar om de faktiskt har behov av det du säljer. Men lägg inte för mycket tid på efterforskningar. Du behöver inte kunna hela företagets historia, utan det viktiga är att du vet vad just du kan bidra med till deras verksamhet. På nätet som till exempel allabolag.se kan du också hitta ekonomisk information om företaget.

Komma i kontakt

När du listat dina önskekunder gäller det att komma i kontakt med dem. Finns det kontakter som kan introducera dig är det värdefullt. Men finns inte det är det helt okej att besöka events och liknande där personerna du vill sälja till finns så att du kan “råka stöta på dem”. Förutsättningen är att det är ett offentligt event eller branschevent dit du har tillträde.

Ett annat alternativ är att kontakta dina potentiella kunder via telefon eller e-post. Vissa föredrar personlig kontakt och en röst i andra änden, andra tycker det är smidigare att få e-post och svara när det finns tid. En kombination av båda är att först skicka e-post och sedan följa upp med ett personligt telefonsamtal.

Visma eEkonomi

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag.

Läs mer