Företagare - därför ska du ha koll på GDPR

GDPR är här. Men bara fyra av tio småföretagare har satt sig in i vad EU:s nya dataskyddsförordning innebär, visar en undersökning från Visma. Vår förtegarexpert Boo Gunnarson förklarar varför du som företagare bör ha koll på de nya reglerna.

– Vi lever i en digital verklighet och vår vardag fullkomligen kryllar av personuppgifter. Ingen kommer därför undan GDPR, utan de nya reglerna berör alla sorters verksamheter. Småföretag har inte råd att inte ha koll på GDPR, och därför är det allvarligt att så många inte har en plan ännu. Om kraven upplevs som krångliga är det läge att ta hjälp, säger Vismas företagarexpert Boo Gunnarson. 

2 månader innan GDPR trädde i kraft genomförde Visma en undersökning som visade att endast fyra av tio småföretagare i Sverige, 44 procent, hade satt sig in i vad de nya reglerna för skydd av personuppgifter innebär. På frågan om de har vidtagit några konkreta åtgärder med anledning av GDPR svarade bara var åttonde småföretagare, 13 procent, att de har gjort det.

Något fler, 15 procent, uppgav att de var oroliga för att bryta mot reglerna och drabbas av straffkostnader. Detta trots att brott mot GDPR kan leda till stora viten om problemen inte åtgärdas.

 I Sverige finns omkring en miljon företag, varav de allra flesta är småföretag. Alla företag som hanterar personuppgifter är skyldiga att följa GDPR. Det innebär bland annat att företag, sedan 25 maj 2018, ska ha säkerställt att de har en plan för hur de hanterar personuppgifter.

–För seriösa företagare är risken för böter det minsta problemet. Att följa den nya lagen om personuppgifter är ett viktigt sätt att vårda relationen med sina kunder. Respekten för personlig integritet blir allt viktigare och det måste även landets småföretag jobba med, säger Boo Gunnarson. 


 

Boo Gunnarson:  Så här kommer ni igång med GDPR

 Inventera och få överblick. Kartlägg vilka personuppgifter du har i verksamheten. Tänk på att det inte bara gäller dataregister utan också uppgifter på papper, i e-postprogrammet och i filer på hårddisken.

 Kategorisera. Vilkas personuppgifter är det ni behandlar? Är det kunder, anställda, leads eller okända som kontaktar er via e-post? Vilka kategorier har ni registrerade?

 Specificera syften. När du vet vilka uppgifter din verksamhet har på olika ställen, behöver ni tala om varför ni har dem. Man ska dessutom dokumentera för vilka syften personuppgifterna behandlas.

Fakta: GDPR

– GDPR står för General Data Protection Regulation och är en EU-förordning som ersätter det gamla Dataskyddsdirektivet från 1995.

– Den nya dataskyddsförordningen gäller i samtliga EU och EES-länder sedan 25 maj 2018.

– GDPR innebär ökade krav på kontroll och dokumentation för alla verksamheter som behandlar personuppgifter.

– Syftet med de nya reglerna är att stärka enskilda individers rättigheter när det gäller personlig integritet.

 Vill du veta mer? Kolla in vår sida om GDPR.

2,5/5 - 27 röster
Visma eEkonomi

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Just nu kan du köpa Visma eEkonomi med deklaration till rabatterat pris.

Läs mer