Så bestrider du bluffakturor

Falska fakturor, så kallade bluffakturor har blivit en av Sveriges mest lönsamma branscher. Men det kan du ändra på. Låt inte bedragare sko sig på luddiga regler och rädslan för betalningsanmärkningar.

Här är våra bästa knep för att undvika att drabbas av bedragarna och några tips om hur du bestrider fakturor som du anser vara oriktiga. Men först varningstecknen i fyra vanligt förekommande bedrägeriförsök.

Fyra vanliga bluffar

  1. Det vanligaste bedrägeriet i dag är att ringa och påstå att du som företagare tidigare tackat ja till ett gratiserbjudande. Då avtalet inte sagts upp förlängs det automatiskt med 24 månader. Ett avtal som kan kosta nästan 1 000 kronor per månad. Företagaren, som inte kommer ihåg någon beställning, blir orolig över den höga kostnaden och vill se något som styrker beställningen. Bluffbolaget säger nej men erbjuder en kortare period, ofta på ett år. Plötsligt har företagaren gått med på en uppsägning av ett avtal som aldrig funnits och för det kan företaget få betala 12 000 kronor.

  2. Bluffbolagen kan också erbjuda hjälp. Det kan till exempel gå till så att bluffbolaget ringer upp och lurar på företagaren ett gratiserbjudande. Senare ringer bluffbolaget upp samma företagare igen. Han eller hon berättar då att företagaren blivit lurad av det tidigare bluffbolaget men erbjuder hjälp med att lösa problemet.

  3. Ett annat sätt är att bluffbolaget ringer företagaren och säger att hans företagsnamn finns på ett flertal sidor på nätet och att det kommer att bli dyrt. Bluffbolaget erbjuder sig att hjälpa företagaren ta bort namnet från sidorna. Allt är dock gratispubliceringar som inte kostar en krona. Dessutom går det inte att ta bort en adressuppgift som är officiell. Bluffbolagen lägger också ut gratisuppgifter för att få företagare att tro att alla andra har betalat.

  4. Telefonabonnemang, rengöringsmedel, toner och lysrör är exempel på produkter som ofta förekommer i bluffsammanhang. Toner och lysrör påstås ofta ha tre gånger längre livslängd än vanligt. Metoderna varierar men det är inte ovanligt att man erbjuds gratistelefoner eller att man kan få en räkning till företaget där både företagets och ett privat abonnemang ingår.

Så gör du för att inte drabbas av bluffakturor

  • Ring tillbaka. När någon ringer och vill sälja något, be att få ringa upp. Bedragarna accepterar inte det. De har ett säljmanus som bygger på att de inleder samtalet. Och de vill kunna spela in lämpliga delar av samtalet och inte riskera att du spelar in vad som sägs under hela.

  • Kräv att få se avtalet. Om någon hänvisar till ett tidigare avtal, kräv att detta skickas innan ni för ytterligare diskussioner med företaget.

  • Du kan inte köpa skydd. När någon ringer och vill sälja en tjänst mot bluffakturor, tacka nej. Det finns ingen anledning att köpa någon hjälp innan du har drabbats av en bluffaktura. Det är bättre att du väljer vem som ska hjälpa er när du drabbas.

  • Avstå telefonerbjudanden. Vill du vara på den säkra sidan kan du göra det extra enkelt för dig och helt enkelt aldrig köpa något via telefon, om det inte är du själv som ringt upp förstås.

Så bestrider du en bluffaktura

  1. Om du får en faktura utan att det förekommit någon tidigare kontakt med företaget bör du i första hand kontakta företaget per telefon och försöka få rättelse.
  2. Om du inte får rättelse kan du skriva följande direkt på underlaget och skicka en kopia till företaget:
    ”Motsätter oss betalningsansvar då vi ej haft kontakt med er och någon beställning av dessa varor/tjänster aldrig har gjorts”.
    Gör också en polisanmälan om misstänkt bedrägeri med hjälp av bluffaktura.
  3. Om någon hänvisar till ett tidigare avtal i ett brev eller ett telefonsamtal, kräv att detta skickas innan du för ytterligare diskussioner med företaget.

Var inte rädd för att stå på dig

Om du bestrider fakturor, påminnelser, inkassokrav eller en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden måste företaget som kräver dig på pengar ansöka om stämning i tingsrätten för att få gehör för sina krav.

I tingsrätten görs en trovärdighetsbedömning och det blir den som rätten litar mest på som kommer att vinna processen.

Värsta scenariot för dig är att du döms att betala fakturan, räntekostnad och tingsrättens administrativa kostnader som sällan överstiger några tusenlappar. De flesta ärenden når dock aldrig så långt som till tingsrätten.

Läs mer om bluffakturor

Svensk Handels varningslista »

Guide: Skydda ditt företag mot bedragare » 

Appar som skyddar mot bluffsäljare

Varningsinfos app varnar dig när någon ringer från kända blufföretag eller när samtal kommer från telefonförsäljare som redan fått klagomål. Varningsinfo »

Tips från Dick Malmlund/Varningsinfo, publicerat i nr 75 av Du&Datorn. 
3,6/5 - 10 röster
Visma eEkonomi

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Just nu kan du köpa Visma eEkonomi med deklaration till rabatterat pris.

Läs mer