Höga lån, stora affärsrisker och intensiv marknadsföring är inte alltid rätt väg att gå för att bli en framgångsrik småföretagare. Det tycker Björn och Sylvia Falkeström, som startade upp ölbryggeriet Oppigårds på Björns familjegård utan en krona i skuldsättning.
Redan som liten pojke började Björn Falkeström göra mäsk i mammas konserveringskastrull. Under uppväxten i den lilla byn Ingvallsbenning utanför Hedemora i Dalarna lärde sig Björn värdet av självhushållning. Det man behövde skulle man själv producera och om något gick sönder försökte man själv att laga det innan man köpte nytt.
Jobbade nätter för att undvika skulder
Under hans tid som ekonomistudent i Stockholm var Björn och Sylvia på jakt efter böcker om hembryggning på antikvariat. De inhämtade själv all kunskap och till slut bestämde de sig för att starta upp ett eget bryggeri. När de återvände till Hedemora förvandlade de Björns över 300 år gamla släktgård till början på ett växande småbryggeri.
– Ett bryggeri innebär jättestora investeringskostnader. Vi har satsat ungefär 12 miljoner kronor på att bygga upp bryggeriet. För att finansiera det jobbade jag i järnhandel under många år och kodade datorprogram långt in på nätterna, berättar Björn Falkeström.
Det var aldrig ett medvetet strategiskt val av Björn och Sylvia att utveckla Oppigårds enligt självhushållsfilosofin, men i efterhand tror han att hans uppväxt har präglat hans syn på småföretagande. Han är kritisk till att ta alltför stora skulder och låter hellre företaget växa långsamt under många års tid, än att ta banklån och snabbt försöka skapa vinst i verksamheten.
Säljer varor på monopolmarknad
– Vi har aldrig skuldsatt oss för att ta stora affärsrisker. I dag ska många nya småföretag växa snabbt för att generera vinst, det tror jag inte alltid faller väl ut. Man kan aldrig skylla på någon annan om riskerna man tar misslyckas att driva verksamheten framåt. Istället för att lägga pengar på att betala räntor har vi kunnat återinvestera mycket i bryggeriet och utveckla verksamheten, säger Björn.
Oppigårds är nu ett bryggeri som växer. En helt ny lokal med avancerad bryggutrustning har tillkommit för att öka produktionen. Björn och Sylvia har fem anställda som brygger 600 000 liter öl om året. Deras Golden Ale är Sveriges näst mest sålda ale och nästa år släpper bryggeriet Oppigårds Indian Tribute, en kraftig, överjäst ölsort som kommer att erbjudas i Systembolagets beställningssortiment och på fat i restauranger.
– Vår bransch är speciell eftersom vi säljer alkoholprodukter som är starkt reglerade och mestadels konsumeras via ett myndighetsmonopol. En fördel vi har är att vi i princip inte arbetar med ren marknadsföring. Istället besöker vi ölmässor, tar emot kundbesök på bryggeriet och får våra ölsorter recenserade i dagspressen. Specialbryggd öl har blivit jättepopulärt i Sverige och på den vågen rider vi nu med flera andra småbryggerier, förklarar Björn och Sylvia, som ser ljust på Sverige som ölland i framtiden.
Tre tips från Björn och Sylvia Falkeström till dig som vill starta eget
1. Var ödmjuk inför allting du gör och var lyhörd inför kritik. Öl, precis som mat och kläder, är känsligt för subjektiv kritik – om något inte faller konsumenten i smaken så får du inte varan såld. Samtidigt är det viktigt att vara envis, tro på det man gör och förstå när man gör bra saker, även om andra människor inte alltid inser det i början. En öl kan vara en kvalitetsöl utan att alla har den som favorit.
2. Var beredd på att lära dig allting om verksamheten på egen hand. Det finns ingen utbildning att gå för att bli en duktig och framgångsrik företagare. Sök din egen kunskap och lär dig av misstagen under resan.
3. Det finns en fara med att kliva av för sent från fast anställning till att starta eget företag. När man är anställd går man ofta runt med tankar på företagsidén och då är det lätt att man tappar fokus på det arbete man sysslar med just då. Det är bättre att avsluta sin anställning lite tidigare och kunna satsa fullt ut på sin affärsidé.