Kunderna tycker verkligen om den här byrån, där kompetens och service går hand i hand. “Mycket serviceinriktade och lyhörda. Deras engagemang och råd har betytt mycket för oss som företag. Fantastiskt kompetens, noggranna och ett nytt modernt tänk och arbetssätt.”, är några omdömen. JDG Revision finns verkligen där för sina företagare som i sin tur kan bygga Sveriges företag.
Så löd motiveringen när JDG Revision vann Visma Accounting Awards 2021 - Kundernas pris.
Vad ligger bakom framgången? Vi fick ett samtal med ägaren och VD:n Daniel Linsten och medarbetaren Marika Bjurström som arbetar som digitaliseringscoach och redovisningskonsult på JDG.
Viktigaste frågan för JDG – Vad är framgång för dig?
– Vårt syfte är att skapa framgång åt våra kunder, säger Daniel. För att kunden ska börja skapa framgång krävs mer tid att tänka på nästa steg, inte fastna i bokföring eller fakturering. Vi ställer frågan vad som är framgång för just honom eller henne. Och varför kunden vill göra något. Många säger till en början att de vill höja omsättningen till exempel. Men är det egentligen då pengar på banken man vill ha? Ofta handlar det om tryggheten med ett stabilt kassaflöde, och tid till umgänge med nära och kära.
Ni vill skapa framgång åt era kunder. Vilka är nycklarna till er framgång?
– Det ska vara enkelt, personligt och effektivt. Vi har kontor på tre ställen där vi finns lätt tillgängliga. Det är enkelt att parkera och komma förbi. Klimatet är avslappnat och vi pratar på ett språk som kunderna förstår. Mötet med kunderna är viktigt och det ska vara så lite byråkrati som möjligt runt hela vår tjänst.
Trygghet med fast pris
– En trygghet för kunderna är att vi jobbar med fast pris. Våra kunder kan ringa, ställa frågor och komma på besök utan att det kostar extra. Prislappen beror bland annat på storleken på bolaget, mängden redovisning och erfarenhet av företagande. Sedan går det att köpa till tjänster vid behov som till exempel vid bolagsbildning, korttidspermittering eller generationsskifte. Vi har allt från fullservice där vi i praktiken är deras ekonomiansvarig till mindre nivåer där kunden själv sköter all fakturering.
– Vi jobbar helt digitalt även om kunden inte är digital, berättar Marika. Pärmarna är borta och om kunden kommer med papper tar vår kundkoordinator hand om dem och ser till att vi får in dem i våra system. Det gör att vi kan hjälpas åt i team och att det inte blir så personberoende även om kunden har sin egen personliga kontaktperson.
Hur fungerar det när en ny kund kommer till er?
– Det beror lite på men oftast träffar vi kunden och lämnar offert på månadskostnad och årskostnad, fortsätter Daniel. Vi har valt att dela upp det så för att tydliggöra redovisningen och bokslut/revision.
– Lika mycket som kunderna väljer oss väljer vi våra kunder. Företagaren behöver förstå vad han eller hon måste bidra med för att samarbetet ska fungera. Vi vill ha trevliga, positiva kunder som värdesätter oss precis som vi värdesätter dem. Det är viktigt med ordning och reda och vi ser gärna att kunden är villig att bli digital.
– Vi har jobbat mycket med att effektivisera vår arbetstid, en stor del av det jobbet är beroende av att kunderna lämnar in materialet i god tid så att vi kan planera och få en bra arbetssituation. Vi använder oss av påminnelser och accepterar inte sena inlämningar.
Flera yrkesroller på byrån ger tid till rådgivning
– Det är en stor fördel att vi har en kundkoordinator som tar hand om administration och material och som agerar som en kundkontakt åt konsulterna. Vi har också en digitaliseringscoach som hjälper till med till exempel appar, starta igång tjänster och inloggningar. Det sparar tid åt oss som vi kan lägga på rådgivning.
– Vi har haft en egen rådgivningsutbildning under det senaste året med alla medarbetare på byrån. Där pratar vi bland annat om vilka värden och möjligheter vi kan skapa åt kunden utifrån det vi ser i deras redovisning. Vilka mål och behov har dem och vad kan vi hjälpa till med? Kanske behöver de en IT-konsult eller hjälp med marknadsföringen. Då kan vi ge en sådan kontakt.
Visma underlättar samarbetet
– I samarbetet med kunderna spelar Vismas program en stor roll. Vi använder Visma Advisor, Visma eEkonomi, Visma Skatt & Bokslut Pro samt Visma Lön Smart. Vi gillar verkligen Visma eEkonomi som är byggt för företagaren. Det har ett bra gränssnitt, är logiskt uppbyggt och har hjälpinstruktioner som underlättar samarbetet med kunden.
– Sedan har Visma Panalitix spelat en stor roll för mig som VD med där jag fått coachning och kunnat bolla mycket idéer med andra byråer. Idag får du samma möjlighet i Vismas Growth Program, avslutar Daniel.
Här kan du läsa om Vismas byråpartnerprogram
Daniels och Marikas fyra tips till den som vill vinna Kundernas pris i Visma Accounting Awards kommande år:
- Våga ta steg i förändringen! Starta med någon del och kör den in i kaklet. Vi började med tiden och att få in materialet i god tid från kund och uppdaterar dagligen hur vi ligger till med månadsmålen. Sedan fortsatte vi med fastpris.
- Det är viktigt att byråledaren agerar och driver byrån framåt. Du måste vara beredd att göra investeringen; i utbildning, programvaror och organisation.
- Våga involvera personal och ta hjälp av ditt team.
- Ta hjälp utifrån av till exempel Vismas Growth Program.