Jobba smart – 7 steg till effektivare arbetsprocesser

Låt det nya året bli en markör till ett nytt, smartare sätt att jobba. För vem vill göra mer än vad som behövs? Här är steg-för-steg-guiden till ett effektivare 2019 – så att du kan börja jobba smart redan idag!

1. Var öppen för nya arbetsätt (Check!  )

Bara genom att börja läsa den här texten har du tagit första steget mot att jobba smartare – grattis till det! För du vet väl att första steget oftast är det svåraste? 

2. Skrota pappersarbetet

Vill du spara tid, träd och få koll på viktiga papper? Då är det hög tid att skrota pappret och börja digitalisera pappersarbetet! Dels sparar du massa plats, men framförallt blir det enklare för dig att hitta och komma åt dina viktiga dokument var du än är, så länge det finns en internetuppkoppling.

 Så blir du en digital företagare i fem steg

3. Planera i molnet

Effektivitet börjar med översikt och planering. Samla alla kalenderaktiviteter på ett ställe, och se till att du lätt kan komma åt ditt schema oavsett plats eller enhet. Sekunden du börjar planera digitalt, kommer det också bli enklare för dig att lägga in och synka kundmöten, skicka påminnelser inför händelser eller dela din kalender med andra. Google Kalender är en gratis kalendertjänst för dig med Google-konto.

4. Få ut mer av dina program och tjänster

Du skulle väl inte köpa en ny bil utan att nyttja smarta funktioner som kommer med din nya modell? Precis likadant är det med de program och tjänster du använder dagligen i ditt arbete – se till att du använder det du betalar för! Två utmärkta exempel på smarta funktioner är appen Visma Scanner; där du enkelt fotar kvitton och leverantörsfakturor direkt i mobilen, samt möjligheten att skicka fakturor automatiskt med Visma AutoInvoice.  Dessa finesser är framtagna för att underlätta din vardag, så att du får tid över till kärnan i din verksamhet.

 Vill du veta mer om digital fakturering? Det här är artikeln för dig!

5. Gör inte mer än du behöver

Låt oss ta bilen som exempel igen. För precis som i bilbranschen, går även bokföringsprogrammen åt ett mer automatiserat håll. Att bokföra manuellt är klassiskt, men inte särskilt effektivt. Idag hittar du olika typer av automatisk bokföring i de flesta av Vismas program och tillägg. I Visma eEkonomi  finns nya funktionen Bokföringshjälpen, där programmet själv ger förslag på konto, baserat på vad andra kunder valt. Ett annat tips är bankkopplingen till ditt företagskonto när du använder Visma eEkonomi. Det enda du behöver göra är att klicka en gång, så är förslaget bokfört och klart. Lifehack!

 Jobba digitalt på ett effektivt sätt

6. Luta dig tillbaka och övervaka

Genom att hålla koll på din ekonomi och agera på avikelser kan du planera och prioritera din tid smartare. Visma Ekonomiöversikt uppdaterar dig på det ekonomiska läget i ditt företag.  Och du – om du använder en redovisningsbyrå kan de se till att du enkelt får tillgång till rapporter och diagram via systemet.

7. Fortsätt

Ge inte upp! Att skapa nya vanor tar tid, och är utmanande för hjärnan. Ha förståelse för att det kan ta en stund att komma igång med ditt nya smarta arbetssätt. 

 Tre viktiga mål att sätta för 2019

4,2/5 - 12 röster

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi