Livsbalans – hitta balans mellan arbete och fritid

Jobbar du på semestern i år igen, och känner att du har svårt att uppnå balans i livet? Modern teknik gör det enklare än någonsin att ha full koll på företaget oavsett tid och plats. Men tekniken är ett tveeggat svärd – den gör det samtidigt svårt att hitta balansen mellan arbete och fritid.

Balans i livet handlar om att sätta gränser och ta kontroll över sin tid. Vi kommer inte förespråka en helt svart-vit approach, där du bokstavligen stänger av jobbet helt samma sekund som du lämnar jobbet. Det brukar inte riktigt gå när man är egenföretagare. Tvärtom kan jobb på fritiden i vissa fall hjälpa dig att slappna av, genom att du snabbt checkar av så att allt är som det ska.

 Smartare tidregistrering med Visma Lön

En undersökning som Visma har gjort visar att 8 av 10 småföretagare jobbar på sin semester och ännu fler har ständig kontroll över verksamheten genom att vara uppkopplad och till exempel läsa mejlen i telefonen och svara på samtal. Enligt undersökningen upplever företagare att det är lugnande att hålla koll på verksamheten på sin fritid - men denna flexibla attityd har två sidor.

Flexibilitet – ett tveeggat svärd

Tidigare undersökningar har visat att många kan uppskatta friare arbetstider då det ofta underlättar vardagslivet. Smarta mobiltelefoner, bärbara datorer och ständig internetuppkoppling gör det inte bara enklare att jobba varifrån som helst. Du kan även ta tekniken till hjälp för att registrera och hålla reda på din arbetade och din lediga tid för att hitta balansen mellan arbete och fritid. Det är dessutom ett utmärkt sätt att se till att få betalt för den arbetade tiden.

Samtidigt kan gränsen mellan arbete och privatliv suddas ut av den ökade tillgängligheten. Privatliv spiller över på jobb, jobb spiller över på privatliv. Det finns en anledning till att ordet FOMO (fear of missing out) trendar i dessa tider. Vi har samlat 6 enkla tips för att skapa en företagarvardag i balans.

1. Planera din arbetstid, din fritid...

Kartlägg de tider du brukar jobba och hur mycket. Gör samma sak för din fritid. Efter det planerar du hur du skulle vilja göra för att få det att balansera bättre. Vill du lägga in små “kontrollfönster” under din fritid, där du kollar av exempelvis mailen, kör på!
Och givetvis omvänt: Vill du hålla koll på dina sociala medier under arbetstid? Planera in kontrollfönster för det också. Under all annan tid: Logga ut.

 Tips! Genom Visma Ekonomiöversikt får du en lättöverskådelig och snabb kontroll på hur företaget mår 

2. ...och framförallt din semester!

Semestern kräver ännu bättre planering, eftersom du troligtvis är på språng någonstans och därför inte kan vara lika tillgänglig som hemma. Påbörja dina förberedelser i god tid; gör ett semesterschema  om du har anställda, informera dina kunder, leverantörer och andra kontakter till din verksamhet om att du INTE ÄR TILLGÄNGLIG under just de veckor där du tänkt vara ledig. Ett bra tips är att kartlägga när dina leverantörer och kunder har semester. Då har du ett naturligt semesterfönster där det kanske händer mindre än vanligt.

 Läs mer om hur du som egenföretagare förbereder semestern

3. Prioritera din fritid och semester

Planera in de aktiviteter som är viktiga för dig. Idébrist? Även fritid och semester utan en massa inplanerade saker är viktig att prioritera. Sätt upp tydliga regler för dig själv – det gör det lättare att undvika att hamna i osanktionerat arbete.

4. Var inte telefonens slav

Sätt mobilen på ljudlös eller flygläge under de timmar du inte måste vara absolut 100 % tillgänglig. En ständigt plingande telefon är ett ökänt stressmoment. Det har lett till att alltfler mobiltillverkare nu inför stressreducerande teknik i mjukvaran. Låt tekniken hjälpa dig till livsbalans!

5. Planera ditt arbete – en sak i sänder

Genom att jobba på sin lediga tid kan vagga in en i en falsk känsla av produktivitet. Men orsaken till jobb på fritiden är ofta bristande effektivitet under tiden då man faktiskt tänkt jobba. Man kanske “kommer på” något man glömt under dagen, man kanske svarar på det där mejlet man inte hann att svara på.

Genom att öka din effektivitet under arbetstid ökar du chanserna att slappna av på din ledighet. Lär dig ”timeboxa” – att sätta av tid för en uppgift åt gången – och utför bara just den uppgiften under den avsatta tiden. Även här kan du ta tekniken till hjälp. Det finns en uppsjö av bra att göra-verktyg som gör det enklare att planera och prioritera dina uppgifter. Se verktyget som din personliga assistent. Att samla sina att göra-saker, arbetsrelaterade OCH privata, i ett och samma verktyg med en bra struktur avlastar hjärnan – som inte längre behöver hålla koll på allt helt själv.

 Boktips (till semestern?): Få det gjort! Svart bälte i vardagseffektivitet

6. Se upp för rastlösheten!

Det kan, speciellt i början, kännas ovant att medvetet koppla bort jobbet. Lyssna på dig själv och var särskilt uppmärksam på om du börjar se fritid och vila som långtråkiga och irriterande avbrott – denna rastlöshet kan innebära skadlig stress! Kärleken till jobbet är inte besvarad.

3,5/5 - 4 röster
Visma eEkonomi

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Just nu kan du köpa Visma eEkonomi med deklaration till rabatterat pris.

Läs mer