
Vill du undvika krånglig förmånsbeskattning samtidigt som du har koll på vad som gäller? Här får du allt du behöver veta om bilförmåner och förmånsvärden. Vi går igenom varför körjournaler är så viktiga för att göra rätt och hur du optimerar skatteberäkningen för bilförmåner på ett smidigt sätt.
Skatter & skatteregler > Bilförmån, förmånsbeskattning av bil
Vad är bilförmån?
En bilförmån är en bil som en anställd får använda fritt även om den ägs av arbetsgivaren, som den anställde sedan beskattas för. När en anställd använder arbetsgivarens bil för privat bruk i mer än "ringa omfattning", utgör bilen en skattepliktig förmån – så kallad förmånsbil eller bilförmån.
Det spelar ingen roll om bilen ägs av företaget eller hyrs, samma regler gäller.
Privata och oredovisade förmåner är de vanligaste orsakerna till att små och medelstora företag får höjd skatt. 4 av 10 företag gör fel kring detta, och skattefelet beräknas uppgå till ungefär 8 miljarder kronor om året. Att hålla koll på reglerna kan alltså spara dig mycket besvär!
Vad är skillnaden mellan tjänstebil och förmånsbil?
En tjänstebil används för arbetsrelaterade resor och sällan eller aldrig privat. Om bilen börjar användas privat, även i liten omfattning, blir den automatiskt en förmånsbil och skattepliktig. Skillnaden handlar om användning och skatteplikt.
Vad är förmånsvärdet för bil inkomstår 2025?
Enligt Skatteverket innebär "ringa omfattning" att bilen används högst tio gånger per år och sammanlagt körs högst 100 mil. Förmånsvärdet kan sänkas med 25 procent, ner till 75 procent av värdet, om den anställde kör 3 000 mil eller mer i tjänsten under arbetsåret.
Förmånsvärdet är det belopp som beskattas när du använder en tjänstebil privat. Det läggs till på din bruttolön, och skatten beräknas sedan på det totala beloppet. Hur mycket förmånsbeskattningen blir beror på en schablon som baseras på bilens marknadsvärde.
Kom ihåg: Förmånsvärdet ska motsvara besparingen du gör genom att ha en förmånsbil jämfört med att äga bilen privat.
Arbetsgivarens kostnader och avdragsrätt
Arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgifter på bilförmånens värde, precis som på vanliga löner. Kostnaden för bilförmånen är avdragsgill för arbetsgivaren i deklarationen, vilket gör att det ofta kan vara en förmånlig lösning både för arbetsgivare och anställd.
Förmånsvärden för beskattningsåret 2025
Bilförmånsberäkning – hur beräknas bilförmånen?
Med en bilförmånsberäkning kan du räkna ut hur mycket skatt du ska betala för en specifik bil, och resultaten redovisas i din deklaration varje år. Förmånsvärdet beror på flera faktorer, som bilens årsmodell och kostnaden för extrautrustning som läderklädsel eller stereopaket. Det enklaste och säkraste sättet att räkna ut förmånsvärdet är att använda en bilkalkylator, som i skatteprogrammet Visma Skatt & Bokslut Pro. Skatteverket erbjuder också en digital tjänst för bilförmånsberäkning, även om den är mer grundläggande.
Nya regler, tre olika system!
Bilförmån värderas enligt en särskild schablon. Denna schablon ska motsvara samtliga kostnader för bilen utom drivmedel och trängselskatter m.m. och den bygger på en uppskattad privat körsträcka om 1 600 mil per år.
Observera att det efter den 1 juli 2021 finns tre olika beräkningsmodeller för värderingen beroende på när bilen togs i trafik:
- före den 1 juli 2018
- från den 1 juli 2018 till den 30 juni 2021
- från den 1 juli 2021
Huvudregel
Värdet av bilförmån beräknas med utgångspunkt från följande fyra delar:
- prisbasbeloppet för beskattningsåret
- ränterelaterat belopp – statslåneräntan
- prisrelaterat belopp – bilens nybilspris
- bilens fordonsskatt enligt vägtrafikskattelagen
1. Prisbasbeloppet för beskattningsåret
Värdet av bilförmån, exklusive drivmedel, beräknas för kalenderåret till 0,29 prisbasbelopp plus ett ränterelaterat och ett prisrelaterat belopp.
För bilar som blev skattepliktiga enligt vägtrafikskattelagen före den 1 juli 2018 gäller en annan regel – här ska värdet beräknas till 0,317 prisbasbelopp. Samma gäller för bilar tillverkade 2018 eller senare som är registrerade utomlands och inte är skattepliktiga i Sverige enligt vägtrafikskattelagen.
2. Ränterelaterat belopp – statslåneräntan
Det ränterelaterade beloppet beräknas genom att multiplicera bilens nybilspris med summan av 70 procent av statslåneräntan och 1 procentenhet.
Statslåneräntan som används är den ränta som gäller vid slutet av november året innan beskattningsåret. Vid beräkningen får statslåneräntan inte vara lägre än en golvnivå på 0,50 procent.
I november 2024 var statslåneräntan 1,96 procent. För beskattningsåret 2025 blir räntesatsen därför 1,37 procent (70 procent av 1,96), vilket innebär att den totala räntesatsen för 2025 är 2,37 procent.
Denna räntesats används för att beräkna förmånen för bilar som blev skattepliktiga enligt vägtrafikskattelagen den 1 juli 2021 eller senare. Det gäller även för bilar registrerade utomlands som inte är skattepliktiga i Sverige enligt vägtrafikskattelagen.
För bilar som blev skattepliktiga före den 1 juli 2021 gäller äldre regler: Här beräknas det ränterelaterade beloppet till 75 procent av statslåneräntan vid slutet av november året innan beskattningsåret, multiplicerat med bilens nybilspris. Även här får statslåneräntan inte understiga golvnivån på 0,50 procent.
I november 2024 var statslåneräntan 1,96 procent, vilket innebär att räntesatsen för beskattningsåret 2025 är 1,47 procent (75 procent av 1,96).
3. Prisrelaterat belopp – bilens nybilspris
Bilens nybilspris är det pris bilen hade när den introducerades som ny på den svenska marknaden. Med bilmodell menas bilar av samma märke, variant och tillverkningsår. Skatteverket fastställer nybilspriset för varje bilmodell och publicerar dessa i så kallade billistor, som redovisas i form av föreskrifter.
Vid beräkningen av förmånsvärdet ska anskaffningskostnaden för all extrautrustning läggas till nybilspriset.
Det prisrelaterade beloppet ska beräknas till 13 procent av bilmodellens nybilspris.
Beloppet ska användas vid förmånsberäkning av bilar som blir skattepliktiga enligt vägtrafikskattelagen för första gången den 1 juli 2021 eller senare.
För bilar som blev skattepliktiga före den 1 juli 2021 gäller andra regler:
- Om bilens nybilspris är högst 7,5 prisbasbelopp (441 000 kr) ska det prisrelaterade beloppet vara 9 % av nybilspriset.
- Om nybilspriset överstiger 7,5 prisbasbelopp beräknas det prisrelaterade beloppet som 9 procent av 7,5 prisbasbelopp, med ett tillägg på 20 procent av den del av nybilspriset som överstiger 7,5 prisbasbelopp.
4. Fordonsskatt enligt vägtrafikskattelagen
Vid beräkningen av förmånsvärdet för bilar med tillverkningsår 2018 eller senare som blir skattepliktiga enligt vägtrafikskattelagen den 1 juli 2018 eller senare, ska fordonsskatt ingå som en del i förmånsvärdet.
Dessa bilar omfattas av det s.k. bonus-malus-systemet, vilket innebär att vissa bilar har en högre fordonsskatt de tre första åren.
Förmånsvärdet ska beräknas genom att inkludera bilens fordonsskatt tillsammans med övriga värden som uppstår under kalenderåret. Förmånens årsvärde delas sedan upp och redovisas med en tolftedel varje månad.
Beräkning av bilförmånsvärdet
Här går vi igenom några exempel för att enklare förstå hur beräkningen av bilförmånsvärdet fungerar.
Beräkning av bilförmånsvärdet för en bil som är skattepliktig från den 1 juli 2021
En ny bil med ett nybilspris på 200 000 kr har extrautrustning värderad till 22 000 kr. Till bilens nybilspris läggs anskaffningsutgiften för extrautrustning, vilket innebär att bilförmånen ska beräknas utifrån priset 222 000 kr (200 000 + 22 000). Bilens fordonsskatt är 4 050 kr.
0,29 prisbasbelopp (58 800 kr) 17 052 kr
1,35 % av nybilspriset på 222 000 kr 2 997 kr
13 % av nybilspriset på 222 000 kr 28 860 kr
Fordonsskatt 4 050 kr
Förmånsvärde 52 959 kr
Beräkning av bilförmånsvärdet för en bil som är skattepliktig från den 1 juli 2018 till den 30 juni 2021
En ny bil med ett nybilspris på 200 000 kr har extrautrustning värderad till 22 000 kr. Till bilens nybilspris läggs anskaffningsutgiften för extrautrustning, vilket innebär att bilförmånen ska beräknas utifrån priset 222 000 kr (200 000 + 22 000). Bilens fordonsskatt är 4 050 kr.
0,29 prisbasbelopp (58 800 kr) 17 052 kr
0,375 % av nybilspriset på 222 000 kr 832 kr
9 % av nybilspriset på 222 000 kr 19 980 kr
Fordonsskatt 4 050 kr
Förmånsvärde 41 914 kr
Beräkning av bilförmånsvärdet för en bil som är skattepliktig före den 1 juli 2018
En ny bil med ett nybilspris på 200 000 kr har extrautrustning värderad till 22 000 kr. Till bilens nybilspris läggs anskaffningsutgiften för extrautrustning, vilket innebär att bilförmånen ska beräknas utifrån priset 222 000 kr (200 000 + 22 000).
0,317 prisbasbelopp (58 800 kr) 18 639 kr
0,375 % av nybilspriset på 222 000 kr 832 kr
9 % av nybilspriset på 222 000 kr 19 980 kr
Förmånsvärde 39 451 kr
Sänkt förmånsvärde för miljöbilar
Från den 1 juli 2022 har reglerna för nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade bilar förändrats. Nu sätts nybilspriset för dessa bilar ned med ett schablonbelopp vid förmånsberäkningen, baserat på bilens miljöteknik.
Miljöanpassade bilar omfattar elbilar, laddhybrider, vätgasbilar och gasbilar.
Endast elbilar, vätgasbilar, laddhybrider och gasbilar omfattas av nedsättningen.
Vid beräkning av värdet för bilförmån ska nybilspriset sättas ned med:
- 350 000 kr för en elbil
- 350 000 kr för en vätgasbil
- 140 000 kr för en laddhybridbil
- 100 000 kr för en gasbil.
Nedsättningen får inte överstiga 50 procent av bilens nybilspris.
Denna regel gäller för bilar som blir skattepliktiga för första gången från den första 1 juli 2022. För bilar som är skattepliktiga före den 1 juli 2022 gäller äldre bestämmelser.
Beräkning av bilförmånsvärdet för en elbil som är skattepliktig från den 1 juli 2022
En elbil med ett nypris på 720 000 kr har extrautrustning värderad till 75 000 kr. Bilens nypris ska sättas ned med 350 000 kr till 370 000 kr (720 000 – 350 000).
Till bilens nypris läggs anskaffningsutgiften för extrautrustning, vilket innebär att bilförmånen ska beräknas utifrån priset 445 000 kr (370 000 + 75 000). Bilens fordonsskatt är 360 kr.
0,29 prisbasbelopp (58 800 kr) 17 052 kr
1,35 % av nybilspriset på 445 000 kr 6 007 kr
13 % av nybilspriset på 445 000 kr 57 850 kr
Fordonsskatt 360 kr
Förmånsvärde 81 269 kr
Nettolöneavdrag för bilförmån
Att använda nettolöneavdrag för bilförmån innebär att du betalar för förmånen med din nettolön, det vill säga efter skatt. Detta minskar det skattepliktiga förmånsvärdet med samma belopp som avdraget, vilket kan leda till lägre beskattning.
Det är viktigt att notera att nettolöneavdrag inte påverkar din bruttolön, vilket innebär att din sjukpenninggrundande och pensionsgrundande inkomst är oförändrade.
Packat med coola grejer
Oavsett om du driver företag eller har en helt-fantastisk-affärsidé-du-måste-förverkliga-nu, har vi bokföringssystemet för dig.
Undvika förmånsbeskattning med hjälp av körjournal
För att undvika förmånsbeskattning får företagsbilen användas privat högst tio gånger per år och totalt köras max 100 mil. Enligt Skatteverket är detta gränsen för vad som räknas som 'ringa omfattning.'
Det är viktigt att kunna styrka detta noggrant. Ett effektivt sätt att visa att bilen används nästan uteslutande i tjänsten är att föra en detaljerad körjournal. Det innebär att alla resor med bilen ska dokumenteras noggrant.
Körjournal, reseräkningar, anteckningar
En körjournal kan föras på papper, i dator eller så kan den anställda personen använda en elektronisk körjournal som kopplas in i bilen och registrerar alla körningar automatiskt. Körjournalen kan även kompletteras med till exempel reseräkningar eller dagboksanteckningar som intygar de uppgifter som lämnas i körjournalen.
Mycket tjänstekörning men under 3000 mil
Anställda som vill undvika att bli beskattade för bilförmån ska kunna visa att de har använt bilen privat vid högst 10 tillfällen per kalenderår och med en sammanlagd körsträcka på högst 100 mil. Resor till och från arbete, skola och förskola räknas som privata resor.
Tjänstekörning med 3000 mil eller mer
När en anställd kör 3 000 mil eller mer i tjänsten per år med en förmånsbil klassar Skatteverket det som omfattande tjänstekörning. I dessa fall kan arbetsgivaren minska förmånsvärdet till 75 procent av det fulla värdet.
För att denna nedsättning ska vara möjlig måste den anställda uppnå milkravet hos arbetsgivaren under det aktuella inkomståret. Om arbetsgivaren inte gör denna justering kan den anställda själv ansöka om nedsättningen i sin inkomstdeklaration, så länge villkoren är uppfyllda.
Anställda som haft flera arbetsgivare under året kan dessutom räkna ihop tjänstemil från alla arbetsgivare för att nå kravet.
Anställd med fritt drivmedel
Förmånsvärdet av fritt drivmedel beräknas som marknadsvärdet gånger 1,2. För arbetsgivaravgifter används dock enbart marknadsvärdet utan uppräkning.
Om en anställd själv betalar för drivmedel till en förmånsbil kan den få skattefri milersättning för tjänsteresor. Förmånsbilar får 12 kronor per mil, medan elbilar får 9,50 kronor per mil, enligt Skatteverket. Om arbetsgivaren betalar en högre ersättning än detta, blir den överskjutande delen skattepliktig.
Om arbetsgivaren står för drivmedlet till en förmånsbil ska den anställda bara beskattas för det drivmedel som används vid privata resor. För att detta ska gälla behöver det finnas dokumentation som tydligt visar hur mycket bilen har körts privat och i tjänsten.
Om sådant underlag saknas beskattas allt drivmedel som om det använts privat.
Hur ska en körjournal se ut?
Fyll i körjournalen så här:
- Mätarställning vid årets början
- Mätarställning vid årets slut.
Utöver det bör körjournalen även ha följande uppgifter:
- Bilens registreringsnummer
- Aktuellt år
- Datum och mätarställning vid resans start och slut
- Hur många kilometer den anställda kör varje resa
- Vilken adress resan startade från och avslutades på
- Ärende och vilka platser, företag eller kontaktpersoner den anställda har besökt (behövs inte vid privata resor)
- Anteckningar om bilförare och tankning med mera.
Det är bra att anteckna antal liter bränsle och pris när bilen tankas. Då är det lättare att beräkna värdet av den privata körningen.
Elektronisk körjournal
En elektronisk körjournal är en enhet som kopplas in i bilen och automatiskt registrerar alla körningar, både privata och i tjänsten. Olika modeller fungerar på olika sätt, men det är bra att regelbundet föra över uppgifterna till en dator. Då kan den anställde komplettera med information, som vilka kunder eller företag som har besökts, och sedan skriva ut journalen.
Den elektroniska körjournalen ska innehålla alla de rubriker som nämns i exemplet ovan.
Vissa modeller kan också visa uppgifter om drivmedelsförbrukning, vilket kan vara särskilt användbart för anställda som har hög bränsleförbrukning vid tjänsteresor, till exempel när bilen används med släpvagn eller tung last.
När det gäller förmånsvärdet för drivmedel ska detta baseras på den faktiska bränsleförbrukningen vid privatkörning.
OBS: en elektronisk körjournal räknas inte som extrautrustning som höjer bilförmånsvärdet.