Få betalt med bra kundrelation

Hantera inkasso och påminnelser

Vad händer när din kund inte betalar i tid, eller din kund vägrar att betala? Vi hjälper dig säkerställa dina inbetalningar. Tjänsten är kostnadsfri för dig som har ett momsregistrerat företag. Så här hanterar påminnelser och inkasso i Visma Administration.

Skicka påminnelse

Skicka påminnelse

Vi hjälper dig att skicka påminnelser till dina kunder, och det är du som väljer vilka fakturor vi ska ta hand om. Du lämnar över uppdraget till oss när det passar dig och så hjälper vi dig att få betalt för dina fakturor. 

Visma AutoCollect »

Se Skapa och skicka uppdrag »  

Du behåller räntan

Du behåller räntan

Säkerställ att du har rätt inställningar för räntan så att du inte går miste om en intäkt.

Om du lagt på en dröjsmålsränta på fakturan hjälper vi dig att driva in den, det vill säga det är du som behåller räntan.

Inställningar för Visma AutoCollect »

Skicka inkassokrav

Skicka inkassokrav

Om kunden inte betalar trots påminnelse, skickas även ett inkassokrav ut automatiskt.

Är fakturan fortfarande obetald trots både påminnelse och inkasso, avgör du hur du vill gå vidare med uppdraget.

Vi bevakar din obetalda faktura. Kunden får då en påminnelse om skulden minst en gång per år.

Bevakning »

Steg 1 - Påminnelser

När kunden inte betalar 

Om fakturans förfallodatum har passerats och kunden inte betalat har du rätt att ta ut en påminnelseavgift och lägga på en dröjsmålsränta. Vi ser till att det skickas en betalningspåminnelse så att du får in den avgift och dröjsmålsränta du har rätt till. 

Fakta om påminnelse »

Steg 2 - Inkasso

När kunden inte betalar trots påminnelser

Om kunden ändå inte betalar trots påminnelse, skickas även ett inkassokrav ut automatiskt. Skulle fakturan förbli obetald efter både påminnelse och inkasso, får du själv avgöra hur du vill gå vidare med ditt uppdrag.

Fakta om inkasso »

Steg 3 - Bevakning/Kronofogden

Ta hjälp för att få in dina pengar 

Om du konstaterar att kunden inte kommer att betala kan du välja om vi ska bevaka ditt ärende eller överlämna det till Kronofogdemyndigheten. Väljer du att vi ska bevaka din obetalda faktura, innebär det att din kund får en påminnelse av oss minst en gång per år. 

Fakta om utmätning » 

Vanliga frågor

För att skicka dina förfallna kundfakturor direkt från Administration behöver du följande:

  • Ett giltigt serviceavtal
  • Lägga in dina inloggningsuppgifter till vismaspcs.se under Arkiv - Inställningar- Företagsinställningar - Mina tjänster. Om du inte har en inloggning till vismaspcs.se ska du först registrera ett konto.
  • Godkänna villkoren för AutoCollect, detta gäller första gången du skickar ett uppdrag till AutoCollect. 

Om flera personer som ska skicka uppdrag till AutoCollect behöver du som är administratör för kontot lägga upp nya användare och ge dem rätt behörighet. Detta gör du genom att logga in på vismaspcs.se, klicka på företagsnamnet uppe i högra hörnet och välj Användare.

Har du flera företag i ditt program och vill använda tjänsten i mer än ett företag kan du göra det utan extra kostnad. Du behöver ett unikt kundnummer för varje företag för att det ska fungera. Registrera dina företag för att kunna arbeta smartare »

Läs mer om Visma AutoCollect eller titta på filmen Skapa uppdrag via Visma AutoCollect. Se även filmen Så här aktiverar du dina tjänster »

Det kostar inget att ansluta sig till tjänsten. Att skicka påminnelse och inkassokrav via AutoCollect är kostnadsfritt för dig som har ett momsregistrerat företag. Väljer du att skicka ett ärende vidare till Kronofogden tillkommer en avgift som du får tillbaka om kunden betalar sin skuld. 

Avgiften för att skicka påminnelse och inkassokrav betalas av mottagaren, det vill säga din kund. Kunden betalar 60 kr för en påminnelse och 180 kr för ett inkassokrav. När kunden betalar sin skuld behåller Visma Amili påminnelse- och inkassoavgiften efter det att kapitalet och eventuell dröjsmålsränta har förts över till ditt konto.

Visma Amili måste därefter fakturera momsen på påminnelseavgifterna till den som har beställt tjänsten. Som momsregistrerat företag betalar du momsen till Visma Amili och kvittar den sedan mot din utgående moms. Även om ditt företag inte är momsregistrerat kan du använda tjänsten, men tänk på att det tillkommer kostnader för momsen på påminnelseavgifterna.

Om ärendet går vidare kan det tillkomma vissa utlägg för exempelvis betalningsföreläggande och verkställighet hos Kronofogden, samt avgifter för ärenden som återkallas. 

Se fullständiga villkor och priser » 

Du kan skicka förfallna fakturor via AutoCollect från flera ställen i programmet. Dels får du information om förfallna fakturor i funktionen Notifieringar Sidopanelen. Klickar du i meddelandet kommer du direkt till funktionen AutoCollect där du kan skicka en eller flera förfallna fakturor med knappen Skicka uppdrag.

Under Försäljning - Kundfakturor och Betalningar - Betalningspåminnelser hittar du också kommandot Skicka uppdrag till AutoCollect.

För att skicka uppdraget via AutoCollect krävs det att du har angett vad fakturan innehåller i kolumnen Fakturainnehåll. Uppdraget måste också innehålla ett korrekt organistationsnummer eller personnummer för att kunna skickas vidare till inkasso.

Läs mer i Skicka uppdrag, kommando eller titta på filmen Skapa uppdrag via Visma AutoCollect.

AutoCollect skickar vidare uppgifterna om skulden på fakturan till Visma Amili som skriver ut en påminnelse till din kund första arbetsdagen efter att du skickat uppdraget. På påminnelsen står vad skulden avser, ett totalbelopp som kunden ska betala för fakturan, ränta och påminnelseavgiften samt betaluppgifter för Visma Amili. Om betalningen uteblir skickas ett inkassokrav.

Du kan se hur påminnelsen ser ut i Skicka uppdrag, kommando.

För att få en överblick på vilken status dina fakturor har i uppdraget kan du lägga till AutoCollect i kolumninställningarna under Försäljning - Kundfakturor. Högerklicka på översta kolumnen och välj Kolumninställningar. Klicka på AutoCollect i Tillgängliga kolumner och sedan pilen mot höger så läggs denna i Aktiva kolumner. Du kan ändra ordningen vart du vill att den ska ligga, annars hamnar den längst till vänster.

Du kan också se statusen inne på fakturan på fliken Spårning och Status AutoCollect.

Via rapporten Ärenden hos Visma AutoCollect får du en sammanställning över de ärenden du har lämnat över till Visma AutoCollect. I Rapporter för nedladdning under Kundreskontra kan du se hur rapporten ser ut och ladda ner den till ditt program.

Om din kund betalar direkt till dig, trots att du har skickat uppdraget via AutoCollect, så registrerar du inbetalningen genom att göra en direktbetalning. Läs mer i Hantera inbetalning från Visma AutoCollect.

Du ska inte återkalla uppdraget, när du har gjort direktbetalningen avslutas uppdraget automatiskt i AutoCollect. Det är viktigt att du registrerar betalningen så fort som möjligt i programmet så att uppdraget inte går vidare i flödet. 

Bra att veta

Ligg inte ute med pengar i onödan

Få betalt

Vi vet att du som företagare jobbar hårt för att sälja och leverera i toppklass. Se då också till att du inte ligger ute med pengar i onödan utan jobba aktivt för att få in betalningar så snabbt som möjligt. 

Få betalt »

Skicka inkasso

Skicka inkasso

Agera inte bank åt dina kunder. Genom att jobba proaktivt får du bäst förutsättningar att rädda dina kundrelationer och minimera ditt företags ekonomiska risker.

Skicka inkasso »

Nio tips för att förbättra ekonomin

Likviditetsproblemstips

Problem med likviditeten är en vanlig utmaning hos de flesta företag. Vi ger dig nio handfasta tips på hur du kan förbättra ekonomin i ditt företag.

9 tips som tar dig ur likviditetsproblem »