Ta hand om din personal

Planerar du att nyanställa? Här är en liten påminnelse om introduktion, förmåner och att ha en krisplan. 

En smidig och effektiv introduktion är viktig på flera sätt. Ju snabbare den nya medarbetaren kommer igång med sina arbetsuppgifter, desto snabbare kan han eller hon också bidra till att uppfylla de gemensamma målen.

Olika förmåner

Som arbetsgivare kan du erbjuda dina anställda olika former av förmåner som syftar till att skapa trivsel i arbetet, så kallade personalvårdsförmåner. En personalvårdsförmån är en skattefri förmån av enklare slag som riktar sig till hela personalen. Det kan till exempel handla om kaffe, frukt, utflykter, friskvård eller motion. När det gäller motion kan arbetsgivare erbjuda motionsaktiviteter som ligger skilt från arbetsplatsen.

Det finns ingen fastställd beloppsgräns för hur mycket förmånen får kosta, men det betyder inte att det är fritt fram. Först och främst måste den skattefria motionen erbjudas till samtliga anställda oavsett anställningsform, dvs även korttidsanställda och vikarier. Förmånen får inte bytas ut mot kontant betalning och den ska vara "av enklare slag och av mindre värde".

För att försöka definiera betydelsen av "mindre värde" tar vi ett årskort på en gymanläggning som exempel. Enligt en dom från Regeringsrätten är just ett sådant årskort en skattefri personalvårdsförmån som är av mindre värde.

Enligt Skatteverket går det under vissa förutsättningar även att ha två motionskort hos två olika motionsanläggningar.

Benämningen "av enklare slag" betyder att sporter och motion som inte kräver dyrare redskap - i de flesta fall - är skattefria.

Exempel på skattefri motion är gymnastik, styrketräning, bowling, tennis, badminton, fotboll och handboll. Även andra aktiviteter kan vara skattefria till exempel tai-chi, motionsdans, kostrådgivning, information om stresshantering med mera. Dessa klassas som friskvård. Vissa sporter är skattepliktiga, såsom golf, segling, ridning och utförsåkning.

Kris på jobbet

Kris på arbetsplatsen kan utlösas av allt från olyckor till rån eller uppsägningar. Här får du sex tips på webbplatser som du kan använda dig av för att ta fram rutiner för just krishantering.

Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter ska alla företag oavsett storlek och bransch ha utrustning för första hjälpen. Företag med minst en anställd ska även ha rutiner för krishantering vid olycksfall och akut sjukdom.

Men på många företag finns krisplanen som ett halvt bortglömt och inaktuellt dokument i en pärm – och ibland saknas rutiner helt. 

Så tar du emot praktikanter

Om en kollega, släkting eller vän frågar om deras barn får praktisera hos er så kan det vara bra att tänka på det här innan du tackar ja. Tipsen kommer från Management Today och tidningen Chef. Den första frågan du ska ställa dig är "finns det något för praktikanten att göra?". Säg bara ja om det finns arbetsuppgifter och en arbetsplats till praktikanten, skriver tidningen.

Ytterligare att tänka på:

• Se till att ge praktikanten en bra introduktion. Det handlar inte bara om att visa runt på arbetsplatsen utan också om att se till att alla anställda vet vem praktikanten är och vad han eller hon heter.

• Det är okej att låta praktikanten göra trista rutinuppgifter, men inte enbart. Låt dem också testa något mer utmanande.

• Ge feedback. Tala om vad praktikanten gör bra – och mindre bra.

• Följ upp din praktikant under tiden han eller hon praktiserar på ditt företag. Har du inte tid - delegera detta till någon annan.

• Och slutligen – spara gärna kontaktuppgifter inför framtiden. En duktig praktikant kan bli din nästa lyckade rekrytering.

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi