Nio tips om att skriva offert

Att skriva offerter är ofta ett viktigt inslag i din marknadsföring och en del av kundrelationen med både dina tilltänkta och befintliga kunder.

Offertarbetet är inte bara ett administrativt jobb för att få en order utan någonting som påverkar företagets anseende och som rätt skött kan ge merförsäljning.

  1. Lämna alltid offerten i rätt tid.
  2. Ange hur länge offerten är giltig.
  3. Din offert ska helst lösa kundens hela problem så att denne inte behöver vända sig till flera leverantörer. Analysera alltid noggrant vilket problem kunden vill ha löst med sin offertförfrågan.
  4. Arbeta igenom offerten ordentligt och låt det ta den tid som krävs.
  5. Använd en checklista, så att du kan kontrollera att allting som bör vara med finns där. En offert bör innehålla:

 specifikation av vara eller tjänst
 pris per enhet och totalt pris
 rabatter
 leveranstid
 leverans- och betalningsvillkor

 6. Följ upp offerten genom ett telefonsamtal eller ett mail för att öppna upp för frågor eller ge stöd för det som du har skrivit i offerten. 

 7. Skicka eventuellt med passande informationsmaterial när det gäller nya kunder eller nya produkter.

 8. Kom ihåg att din offert är bindande för dig under en skälig betänketid för köparen, om inget annat anges i offerten. 

 9. Om du inte kan besvara en offertförfrågan så skriv och tacka nej. Du kanske vill vara med en annan gång.

 Ladda ner gratis mall för offert och anbud

4,3/5 - 9 röster

Dags för deklaration

Fakturera och bokför smidigt med Visma eEkonomi. Tillvalet deklaration fixar din deklaration - bra och enkelt.

Se erbjudande