Att skriva offert är ofta ett viktigt inslag i din marknadsföring och en del av kundrelationen med både dina tilltänkta och befintliga kunder.
Fakturering > Skriva offert
Offertarbetet är inte bara ett administrativt jobb för att få en order utan någonting som påverkar företagets anseende och som rätt skött kan ge merförsäljning.
1. Lämna alltid offerten i rätt tid
Om du deltar i en upphandling eller fått en förfrågan som gäller en viss tid är det viktigt att du lämnar in offerten inom tidsramen. För övriga förfrågningar bör du lämna offerten så snart som möjligt.
2. Ange hur länge offerten är giltig
När du har lämnat en offert är du bunden till den under en skälig betänketid för köparen om du inte anger något annat. Därför är det bra om du anger en tid för hur länge offerten är giltig.
3. Lös kundens problem
Din offert ska helst lösa kundens hela problem så att denne inte behöver vända sig till flera leverantörer. Analysera alltid noggrant vilket problem kunden vill ha löst med sin offertförfrågan.
4. Var noggrann
Arbeta igenom offerten ordentligt och låt det ta den tid som krävs. Dokumentet ska innehålla alla villkor ni som parter har kommit överens om.
5. Checklista för offert
Använd en checklista, så att du kan kontrollera att allting som bör vara med finns där. En offert bör innehålla:
specifikation av vara eller tjänst
pris per enhet och totalt pris
rabatter
leveranstid
leverans- och betalningsvillkor
6. Följ upp
Följ upp offerten genom ett telefonsamtal eller ett mail för att öppna upp för frågor eller ge stöd för det som du har skrivit i offerten.
7. Skicka information
Skicka eventuellt med passande informationsmaterial när det gäller nya kunder eller nya produkter.
8. Din offert är bindande
Kom ihåg att din offert är bindande för dig under en skälig betänketid för köparen, om inget annat anges i offerten.
9. Besvara alla förfrågningar
Om du inte kan besvara en offertförfrågan så skriv och tacka nej. Du kanske vill vara med en annan gång.