Företagare - digitaliseringen berör dig!

Har du koll på hur digitaliseringen påverkar din verksamhet och dina kunder? Om inte, är det dags att du tar reda på det nu direkt. För digitaliseringen är här och den påverkar ditt företag. Häng med på tåget och ta del av vinsterna!

Publicerat 2016-09-01

Dina kunder är mer och mer aktiva på nätet, de söker information på sina mobiler, handlar online och organiserar så mycket som möjligt på nätet, när som helst och var som helst. Som företagare måste du anpassa ditt företag till verkligheten och det gäller även om du verkar i en bransch som ser ut att vara långt ifrån digital.

Så börjar du digitalisera ditt företag:

 Skaffa en hemsida

Dagens kunder förväntar sig att hitta dig på nätet och du behöver vara där dina kunder är. Om du säljer fysiska produkter kanske du behöver starta en webbshop för att möta dina kunders digitala behov. 

 Mobilanpassa din webbplats

Har du en webbplats så måste den vara mobilanpassad. Skaffar du Visma Website eller Visma Webshop så sker det här automatiskt. Antalet mobila sökningar har passerat antalet Google-sökningar på vanliga datorer i flera länder och fler och fler gör sök på mobilen innan köp.

 Uppdatera dina affärssystem

Du kanske har bra lokalt installerade program för din administration- och ekonomihantering idag men webbaserade lösningar har den fördelen att ditt system uppdateras automatiskt när det kommer nyheter. Det kan vara ändrade regler för rot- och rutavdrag eller ändrade momssatser. Fler och fler moment är också automatiserade i de nya programmen, vilket gör att du behöver lägga mindre tid på det manuella arbetet.

 Ifrågasätt din affärsmodell

Digitaliseringen har kullkastat gamla affärsmodeller till förmån för nya, snabbväxande bolag med banbrytande tjänster som Spotify, Über och Airbnb. Papperstidningar har blivit digitala och allt mer post skickas digitalt. Banker som bara finns på nätet konkurrerar med traditionella banker osv. Du behöver titta på hur just din verksamhet och din bransch påverkas av digitaliseringen.

 Tänk digitalt

Du behöver tänka digitalt, i varje steg, i varje process av din verksamhet. Digitaliseringen innebär inte bara digitala system utan berör allt ifrån hur du skaffar kunder till hur du har levererat din vara eller tjänst.

Vinsterna med att digitalisera din verksamhet

Effektivisering

Du kan spara massor av tid på att digitalisera din verksamhet. Med online-bokning och kundservice på nätet minskar du mängden telefonsamtal som tvingar dig att avbryta ditt arbete titt som tätt. Det underlättar också för dina kunder som kan boka eller ställa en fråga när det passar dem, även om klockan råkar vara tio på kvällen.

Om du sköter din administration och ekonomi med moderna webbaserade system kan du spara tid på att skicka fakturor från mobilen direkt när du är klar hos dina kunder, lägga ordrar och bokföra när du har stunder över - var du än är. Med Visma eEkonomi kan du jobba var som helst med din administration och ekonomi.

När du lägger mindre tid på administration, ekonomi och att skaffa kunder kan du lägga mer tid på det som genererar pengar, din kärnverksamhet.

Större marknad

Geografi är ett minne blott för många branscher. Tack vare digitaliseringen är det lättare än någonsin att nå ut i världen och få en global marknad. Via digitala kanaler som webben, e-post och sociala medier kan ett litet företag kommunicera och marknadsföra sig över samma geografiska yta som ett stort bolag.

De digitala kanalerna ger också fler försäljningskanaler där till exempel en fysisk butik också kan ha en webbshop, tjänster kan utföras och delas på nätet och digitala marknadsplatser samlar olika aktörer på en och samma webbplats. En större marknad gör att du kan nå ut till helt nya målgrupper för dina produkter eller tjänster och öka din försäljning.

Utveckling

Idag är det enkelt att samla in och hantera data. Rätt använt kan det hjälpa dig och ditt företag att utveckla verksamheten och dina produkter. Förutom kunddata som kan hjälpa dig att utveckla dina kundrelationer och produkter finns det “Internet of things”.

Internet of things handlar om att förse saker med sensorer och datorer som samlar in data från sin omvärld. Det går till exempel att placera sensorer i åkermark för att samla in information om jordmån och fuktighet. Informationen används sedan tillsammans med väderdata för att optimera när, hur mycket och var bevattning ska ske för att skörden och lönsamheten ska bli så bra som möjligt. Ett annat exempel är möjligheten att kunna styra byggnader så effektivt som möjligt som att anpassa temperatur efter när du befinner dig i lokalen.

Lägre kostnader

Många tjänster du behöver finns på internet, gratis eller till en lägre kostnad än tidigare. Ett exempel är bildbehandlingsprogram där du tidigare behövde betala en ganska hög uppstartskostnad då du köpte ett program som du laddade ner. Idag prenumererar du på en webbtjänst som kostar några hundralappar varje månad. 

Du kanske också är intresserad av:

Digitala kvitton, verifikationer och kvitton: Så funkar det
Så gör du för att nästan alltid ha tillgång till internet

Vi hjälper dig till ett framgångsrikt företagande.

FÖlj vårt nyhetsbrev 

Källor:

www.dendigitalaresan.se
www.entreprenor.se