Dani Evanoff: "En bra entreprenör behöver inte vara den smartaste eller mest visionära"

En serieentreprenör som heter Dani Evanoff.

Serieentreprenören Dani Evanoff har hunnit med mycket i sitt 42-åriga liv. Han är kanske mest känd som mannen som byggt sin förmögenhet på godis – och han har även varit en av drakarna i TV-serien Draknästet. I podcasten Drömpodden pratar Dani om entreprenörskap, att gå från 0 till 225 miljoner kronor i omsättning på 3 år och vikten av att vara handlingskraftig.

Dani föddes 1976, mitt i det rasande kriget, i Libanons huvudstad Beirut. När han var bara 1 år gammal flydde familjen till Sverige. De hamnade i Stockholmsförorten Vårby Gård och det var där Dani kom att spendera större delen av sin tonår.

– Jag hamnade snett ganska tidigt. Jag hade problem i skolan. Jag hade svårt för att koncentrera mig på lektionerna och blev därför kategoriserad som en av de struliga pojkarna. I en sådan sits växer en revanschlust fram – jag ville ju visa att jag visst kan och att jag visst duger.

När Dani gått färdigt grundskolan gav han upp planerna på att plugga vidare. Det gjorde att han redan som 17-åring blev bidragsberoende och hamnade i ett utanförskap. Men åren gick och så småningom fick han ett jobb på Fryshusets ungdomsverksamhet i Stockholm – som kom att bilda fundamentet i hans liv.

– Självförtroendet växte sig allt större under min tid på Fryshuset. Till slut vågade jag lämna anställningstryggheten och bli entreprenör. På den tiden fick man inga pengar från riskkapitalister, utan man fick tömma bankkontot och bara köra. Man måste våga.

Hans första affärsidé fick blandade reaktioner från de närmaste. Hans fru uppmuntrade honom till att följa sin dröm, medan hans bror trodde att han hade blivit galen. Dani ville nämligen bli den första att sälja sockervadd på burk.

Luktade socker

– Vi skaffade en liten källarlokal i ett bostadshus och köpte utrustning, socker och färgämnen. Lokalen var inte livsmedelsgodkänd, grannarna började klaga för att det luktade socker i hela kåken och vid första sockerleveransen gick lastpallen inte ens att få in genom dörren. Allt var fel.

Tre månader senare insåg Dani att det inte skulle hålla. Allt större ordrar kom in och den bristfälliga fabriken klarade inte av att leverera. Produktionen fick istället flytta utomlands. Faktum är att sockervadd på burk säljs än idag.

När det inte längre fanns något socker att spinna hemma i Sverige började företaget istället importera konfektyrprodukter som därefter såldes till handeln. Verksamheten blev en sorts språngbräda till godisbranschen och hans nästa stora projekt.

– Jag var ute och skulle sälja sockervadd till en kund. Handlaren hade precis träffat Karamellkungen och under vårt möte gav han uttryck för att var förbannad. ”Du borde utmana dem, de behöver lite konkurrens”, sa han med glimten i ögat. Han skojade såklart, men i min naivitet åkte jag hem och började fila på en utmanare. Två veckor senare hade jag skissat färdigt och förankrat idén hos mina kollegor.

Utmanade monopolet

Den frustrerade handlaren blev efter ett övertygande telefonsamtal Danis första kund. Det här var 2005 och på den tiden hade Karamellkungen nästintill ett ofrivilligt monopol på marknaden. Dani och hans kollegor döpte utmanaren till Godisprinsen.

– Vi byggde hela varumärkesstoryn på att det fanns en prins som var jäkligt besviken på sin far konungen. Vi hade ett väldigt tydligt uppdrag; vi skulle slå ut kungen. Han var korrupt, trött – och vi var en hungrig, ung och fräsch prins som ville ta plats. Vi kallade oss för tronföljaren.

Bolaget gick från 0 till 225 miljoner på 3 år – och efter varningar, stämningar och medieutspel om Godisprinsens påstådda renommésnyltning såldes bolaget ironiskt nog till giganten Karamellkungen 2008. Där fick Dani titeln vice vd och uppdraget att integrera de två olika bolagen. Efter att ha jobbat i företaget i perioder valde Dani att själv köpa aktierna i Karamellkungen – som då omsatte miljardbelopp. Efter en kort tid som koncernägare sålde han bolaget till koncernen Cloetta 2016.

Idag är det nystartade investmentbolaget Evanoff Group som tar upp större delen av Danis tid. Där satsar han på unga entreprenörsbolag inom snabbrörliga konsumentvaror genom investeringar och att stötta bolagen i den första fasen. Han har bland annat investerat i Paolo Robertos färdigmats-koncept People’s Kitchen och den nischade godisbutiken Lakritsroten.

Ta steg för steg

Dani är övertygad om att handlingskraften är avgörande.
– Jag tror att en bra entreprenör är en person som är otroligt handlingskraftig. Du behöver inte vara den smartaste eller den mest visionära. Du måste bara ha förmågan att få saker gjorda.

– För att nå en dröm här i livet måste du också ha förmågan att vara närvarande i nuet. Du måste ta steg för steg för att nå din dröm – för annars blir drömmen bara en verklighetsflykt. 

Om Dani Evanoff

Namn: Dani Evanoff
Ålder: 42 år (20 mars 1976)
Bor: Stockholm
Gör: Investerar i entreprenörsbolag

Följ Dani Evanoff på LinkedIn.

Drömpodden
I Visma Spcs Drömpodden pratar Johannes Gustavsson med framgångsrika entreprenörer om drömmarna som tagit dem dit de är idag. Lyssna på iTunes, I Like Radio eller där poddar finns!

Lev ut din passion

Här är bokföringsprogrammet för dig som driver företag eller som har en helt-fantastisk-affärsidé-du-måste-förverkliga-nu. Bokföringen puttrar på tryggt och säkert i bakgrunden och skapas av sig självt, simsalabim.

Visma eEkonomi

Lev ut din passion