Skapa en app som blir guld värd

Appar, det vill säga skräddarsydda program som körs på mobiltelefoner, kan vara fantastiska hjälpmedel för såväl företagare som ett företags kunder. Men hur går det till att skapa en app? Vad ska man tänka på och vad ska man undvika? Möt apputvecklaren som vet hur man gör en bra app och vad som gör en dålig app.

Publicerad: 2015-11-27 14:21 | Uppdaterad: 2015-11-27 14:21

– Det finns två olika sätt för företagare att använda appar. Antingen är man i behov av tjänster för egen del som appar kan tillgodose eller så behöver man en app för att serva sina kunder. Oavsett vilket är det viktigt att du hittar rätt, för det finns väl inget värre än dåliga appar, säger Maria Olsson som är apputvecklare på Visma Spcs.

Appar för företagare, vad är det?

Visma Mobil scanner i Android– Det vanligaste är förstås att använda sig av appar för att förenkla sitt företagande. Förutom Vismas egna appar som Visma eEkonomi, Visma Mobil Scanner (mobil kvittohantering), Visma Lön Anställd (mobil stämpelklocka), Visma Min Lön (mobila lönebesked) och Visma Tid (mobil tidsredovisning) finns det en mängd andra nyttiga och bra företagarappar som gör det möjligt att sköta bankärenden, betalningar med mera.

Hur gör man om man vill ha en egen app?

– Man kan absolut göra egna appar, men det kräver en hel del kunskaper. Mitt bästa tips till den som är nyfiken på hur det går till är att titta på några av de forum och Youtube-klipp som visar exempel på hur man gör. Google, Microsoft och Apple har också bra info och beskrivningar om vad som krävs och hur man gör för att ta fram appar för deras respektive plattformar.

– Det finns också en hel del information på nätet om hur mycket det kan kosta att utveckla en app. Det bästa är att göra egna sökningar på exempelvis Google.

– I praktiken är det kanske lite svårare att lyckas på egen hand om man inte har kunskaper i programmering, men man kan naturligtvis köpa tjänsten och låta en utvecklare skräddarsy en app efter dina önskemål. Om behoven inte är allt för stora kanske du kan klara dig med en webbapp, eller ännu enklare, en bokmärkt webbsida som mobilanpassats.

Finns det olika sorters appar?

– Ja, det finns flera olika typer som är olika hårt knutna till en viss plattform. Och det ger lite olika möjligheter, men ställer också olika stora krav på appen och framförallt underhållet av den, förklarar Maria Olsson.

 Native-app kallas den app som är speciellt skriven för en iPhone, en Android-telefon eller en Windows Phone och bara kan hämtas i respektive leverantörs app-butik – App Store, Google Play eller Windows Store.

 Webb-app kallas den typ av app som egentligen är en mobilanpassad, interaktiv webbsida, och som därför passar alla telefoner med webbläsare.

 Hybrid-app är en mix av en webb-app och en native-app. Det kan vara en native-app som byggts som ett skal runt en webb-app.

Fördelar med en native-app är att den kan innehålla allt i sig själv. Den blir dessutom snabbare då den kan använda enhetens hårdvara på ett bättre sätt eftersom den är skräddarsydd för en viss hårdvara. Den största fördelen är dock att man kan använda sig av kontroller och funktioner som är naturliga för plattformen. Till nackdelarna hör att den bara kan levereras ut via app-butiker och att dessa som regel ställer vissa krav på appen för att ta med den i sin butik.

– Då kan en hybrid-app vara både kostnadsmässigt billigare och enklare att uppdatera om man inte har lika höga krav på att gränssnittet ska följa de respektive plattformarna utan nöjer sig med en generell app. En hybrid-app förlitar sig ofta på en gemensam webbaserad del och då kan uppdateringar oftast göras på webbsidan vilket även förenklar underhållet, tipsar Maria.

Så vad rekommenderar du för frisören som vill ha en egen app där kunderna ska kunna boka tider?

– Ja det är ett intressant exempel. Gäller det bara tidsbokning kanske det kan vara lättare att sköta det på webben, det kan nog vara svårt att få kunderna att hämta och installera en app bara för att kunna boka klipptider hos en viss frisör. Men om man lägger till andra mervärden och gör den mer personlig skulle det kunna bli en riktigt bra app.

Maria Olsson, app-utvecklare på Visma Spcs.– Min frisör brukar ta bilder på mig före och efter så att jag ska kunna jämföra och gå tillbaka och se mina tidigare frisyrer. Det är något man skulle kunna lägga in i en app med personlig inloggning. Lägger man till lite inspirationsbilder på olika frisyrer och en påminnelsefunktion där man blir påmind om bokade tider och när det är dags att boka en ny tid så vore det en app jag gärna skulle använda.

– Svagheten i det här fallet är nog möjligheten att ta betalt för en sådan app. Få är nog beredda att betala för en sådan tjänst, och även om så vore kan kanske kundunderlaget var väl litet för att det ska betala vad appen kostar att ta fram.

Hur gör du när du ska göra en app?

– När vi gör Vismas appar följer vi ett arbetsflöde. Men först gör hela teamet med designers och utvecklare en kravspecifikation – vad är det vi vill göra, vad är det för problem vi vill lösa? Sedan ritar vi upp grova skisser över vad som behövs och diskuterar dessa med utvecklarna som skriver själva programkoden.

Visma Mobil scanner i iPhone– Därefter ritas finare skisser över innehållet och sedan börjar man programmera. Parallellt med att programmet växer fram del för del testas allt av hela tiden så att det fungerar bra var för sig och tillsammans med andra delar. När appen är komplett stämmer vi av så att kraven har uppfyllts.

– När appen är klar och visat sig motsvara alla våra krav lägger vi upp den i App Store om det är en iPhone-app, Google Play om det är en Android-version och Windows Play och det är en Windows Phone. Vi brukar ta fram alla tre versionerna parallellt och försöka släppa dem samtidigt.

– Men vi är inte färdiga för det.  En app är en levande produkt och vi måste hela tiden hänga med och uppdatera våra appar, dels för att gränssnitt och mobilOS förändras till utseende och funktion, dels för att funktioner och möjligheter förändras och utvecklas. Den som inte uppdaterar och ligger i framkant med sin app riskerar att tappa sina användare, för om det finns alternativ hittar de som regel andra appar som passar dem bättre.

Vad skiljer en bra och dålig app?

– För att göra en bra app måste du dels tänka på hur användarvänlig den är, dels hur innehållet presenteras. Den måste se tilltalande ut och ge en god överblick. Valet av färger är väldigt viktigt. Ett tips är att titta på och hämta inspiration i de rekommendationer som finns. Det är sådant som människor reagerar på. Stora appar som Facebook kan i vissa avseenden ses som ledande med nya trender i exempelvis gränssnittet vilket är otroligt viktigt.

– Sedan måste förstås funktionaliteten vara det som efterfrågas och förväntas. En bra app ska skapa mervärde, men också vara enkel och snygg.

Maria Olsson, app-utvecklare på Visma Spcs.– Maxa inte appen med all funktionalitet utan välj ut guldkornen. Det är bättre att göra en app för en specifik funktion än en app som täcker alla funktioner. En app får i regel bara en chans så om gränssnittet är för svårt eller funktionerna obegripliga avinstallerar många användare den.

– Vår erfarenhet på Visma Spcs är att användarna är mer kritiska till appar än till programvaror. Ta till exempel ett ekonomisystem. Det kan vara hur krångligt som helst i datorn och ändå accepterar man det. Men om man laddar hem en app med motsvarande funktioner är man inte lika tålmodig. Det ska vara lätt och smidigt direkt, annars får det vara.

– Så mitt bästa tips är att hellre förenkla och separera funktioner i flera appar än att bygga in för mycket i en och samma app.

Bästa tipset för att använda appar?

– Det beror förstås på syftet. Men titta gärna på helheten, alltså kombinationen av app och andra tjänster, om du är företagare.

– Ta snickaren som kör Visma Administration 500 och har gjort så under många år som exempel. Kanske skulle denne vilja ha möjlighet att använda sitt ekonomiprogram eller delar därav ute hos kund? I så fall kan Visma eEkonomi vara ett bättre alternativ just för att det finns en app till programmet där man kan skapa kundfakturor on the fly.

Vi hjälper dig till ett framgångsrikt företagande.

FÖlj vårt nyhetsbrev