Har du bytt från Visma Tid till Visma Tid Smart/Pro? Vi hjälper dig med överföringen av dina register. Utöver register kan vi även hjälpa dig med flytt av tid- och utläggsregistreringar för att du så snabbt och smidigt som möjligt kommer igång med faktureringen i ditt nya system.
Vi vill att du går igenom följande delar inför överföringen från Visma Tid till Visma Tid Smart/Pro.
Tidkoder med typen Arbetad tid och Ordinarie Arbetstid i Visma Tid förs över till registret Tidkoder i Visma Tid Smart/Pro. För den bästa användarupplevelsen i Visma Tid Smart/Pro rekommenderar vi att du ser över dina register innan överföring. Har du många tidkoder i ditt register bör du ta bort eller inaktivera de tidkoder som du inte använder.
Alla tidkoder i Visma Tid av typen Frånvaro eller Frånvaro utan löneavdrag förs över till registret Frånvaro i Visma Tid Smart/Pro.
Grunduppgifter på medarbetaren förs över. Schema behöver du lägga upp manuellt i Visma Tid Smart/Pro. Som första steg i överföringen får du en fil från oss som du ska läsa in under Inställningar - Licenser & Användare - Importera Användare. I detta läge väljer du vilken behörighet användarna ska ha i Visma Tid Smart/Pro. Är det några medarbetare som inte ska överföras behöver du inaktivera dessa i Visma Tid.
De resultatenheter du har upplagda i Visma Tid förs över till Visma Tid Smart/Pro. Observera dock att du behöver koppla respektive medarbetare till korrekt resultatenhet efter att överföringen är genomförd.
De standardaktiviteter som du har inlagda i Visma Tid förs över till Tid Smart/Pro. Om du har använt Egna aktiviteter på projekt i Visma Tid kan dessa inte överföras då funktionen inte finns i Tid Smart/Pro. Du behöver själv koppla till rätt artikelnummer och tidkod i Visma Tid Smart/Pro. För den bästa användarupplevelsen rekommenderar vi att du ser över dina register innan överföring. Har du många aktiviteter i ditt register bör du ta bort eller inaktivera de aktiviteter som du inte använder.
Tidsregistreringar gjorda mot aktiva projekt och frånvaro kommer föras över till Visma Tid Smart/Pro. Syftet med överföringen är att du ska kunna fortsätta fakturera pågående projekt från Visma Tid Smart/Pro och slippa arbeta parallellt i två system. Är det så att du vill få ut informationen kring löneunderlag är rekommendationen att du bakåt i tiden tar ut detta i Visma Tid.
Du kommer fortsatt ha tillgång till ditt gamla tidprogram så länge du har det installerat på din dator. Fundera på om du behöver ha med dig alla gamla tidregistreringar eller om du vill passa på att endast ta med de registreringar som t ex är gjorda det senaste året. För att vi ska kunna föra över tidsregistreringar behöver vi ha fört över projekt, tidkoder samt aktiviteter kopplade till registreringarna. Har det gjorts registreringar mot exempelvis interna projekt eller egna aktiviteter på projekt kan inte dessa överföras.
De registreringar som du gjort mot aktiva projekt i Visma Tid under Tider/Utlägg - Utläggsregistreringar kommer föras över till fliken Artiklar på respektive projekt. Detta beror på att registret för Utlägg/material var gemensamt i Visma Tid, men separat i VismaTid Smart/Pro. Vi kan inte med säkerhet avgöra vad som avser material. Finns utlägg som inte har registrerats mot ett externt projekt kommer dessa inte att föras över. Om du vill föra över dessa till ditt löneprogram behöver du antingen skapa ett löneunderlag i Visma Tid eller registrera dessa manuellt i Visma Tid Smart/Pro.
Om du har fört över tidsregistreringar kan vi föra över dina fakturaunderlag som du skapat i Visma Tid.
Vi fokuserar på hur du arbetade med olika delar i Visma Tid och hur du på bästa sätt kommer igång i din nya produkt.
I dagsläget kan vi hjälpa dig att föra över kunder, tidkoder, utlägg/material, medarbetare, aktiviteter, resultatenheter, projekt, tid- och utläggsregistreringar samt fakturaunderlag. När överföringen görs kommer eventuella motsvarande register som redan finns i Visma Tid Smart/Pro att rensas för att förhindra att det skapas dubbletter.
Vi gör överflytten inom fem arbetsdagar.
Innan vi kan hjälpa dig med flytten behöver du ha ett aktivt konto i Visma Tid Smart/Pro. Saknar du ett konto kan du skapa det här. Har du ett testkonto idag behöver du aktivera detta innan vi kan genomföra flytten.
När du köper Visma Tid Smart/Pro kan du välja om du vill att vi krediterar ditt kvarvarande del av avtalet för Visma Tid eller om du vill fortsätta att ha det kvar till slutet av perioden.
När flytten är genomförd kommer vi att kontakta dig och skickar då med instruktioner på vad du behöver kontrollera och eventuellt komplettera med i ditt nya program.
När flytten till ditt nya tidredovisningsprogram är gjord är det några punkter du behöver gå igenom.
Byt till ett komplett tidredovisningssystem.
När du väljer Visma kan du känna dig trygg. Vi har alltid nöjd kund-garanti.
Hos oss möts du alltid av människor som på riktigt vill hjälpa och hitta bäst lösning för ditt företagande.
I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs, för sin bokföring, fakturering och lönehantering.
Låt våra tjänster sköta din bokföring och fakturering på webben. För ett enklare och effektivare småföretagsliv.