Visma eEkonomi

Är du säker på att du jobbar smart i Visma eEkonomi?

Med en aktiv bankkoppling automatiserar du stora delar av arbetet.

Med bankkopplingUtan bankkoppling

Kassa- och bankhändelser

Här får du full kontroll över företagets transaktioner och hjälp med att säkerställa att allt har bokförts korrekt. När du får in ditt kontoutdrag från banken stämmer du av dina bankkonton, valutakonton samt ditt skattekonto och kassakonto. 

Programmet analyserar transaktionerna och bokför händelser åt dig. Du får bokföringsförslag och programmet föreslår när händelser matchar mot kvitton du laddat upp. 

Kassa/bankkoppling i Visma eEkonomi - få full kontroll över företagets transaktioner

Med bankkoppling

Automatisk överföring av bankhändelser
Betalda leveransfakturor matchas och bokförs automatiskt
Betalda kundfakturor matchas och bokförs automatiskt
In- och utbetalningar i klumpsummor packas upp
Aktivera bankkoppling på flera företagskonton och valutakonton
Leverantörsfakturor skickas till banken för betalning & godkänns på internet banken
Leverantörsfakturor skickas till banken för betalning & godkänns med tvåstegsverifiering i Visma eEkonomi
Lönebesked skickas till banken för betalning
STEG 1

Hantera betalningar med direktöverföring till banken

Transaktioner på bankkontot överförs dagligen till Visma eEkonomi

In-och utbetalningar bokförs automatiskt

STEG 2

Skicka lönebesked för betalning med bankkoppling

STEG 3

Övriga händelser och avvikelser bokförs med hjälp av bokföringsförslag

Saldot på banken avstämt mot bokföringen

Aktivera bankkoppling i Visma eEkonomi
INNAN DU BÖRJAR 


Aktivera bankkoppling

För att aktivera en bankkoppling behöver du ha ett kontonummer och IBAN-nummer för ett företagskonto eller ett valutakonto registrerat i Visma eEkonomi. Under Inställningar - Kassa- och bankkonton kan du kontrollera att det konto du vill aktivera en bankkoppling för har ett IBAN-nummer inlagt. 

1. Gå till Inställningar - Kassa- och bankkonton. 

2. Klicka på kontot du vill starta bankkopplingen för och välj Aktivera bankkoppling

3. Nästa steg ser olika ut beroende på vilken bank du har.  Aktivera bankkoppling >

Stäm av bankkontot efter aktivering

Inom 2-3 bankdagar är din bankkoppling aktiv och bankhändelser börjar trilla in under Kassa- och bankhändelser i Visma eEkonomi.

Under tiden du väntar på godkännandet från banken kan du inte manuellt registrera några bankhändelser på det valda bankkontot. Det kan därför bli ett par dagars glapp mellan de händelser du senast registrerade och de händelser som automatiskt förs över när kopplingen aktiveras. 

När kopplingen är aktiv stämmer du av kontoutdraget och om bankhändelser saknas registrerar du dessa manuellt.

STEG 1


Skicka leverantörsbetalningar till banken 

När du har en aktiv bankkoppling skickas dina leverantörsfakturor automatiskt till banken för betalning när de registreras i programmet. Du väljer själv om du vill att alla leverantörsfakturor ska skickas över till banken för betalning när de bokförs eller om du själv vill välja vilka leverantörsfakturor som ska skickas över och när.

Betalningen godkänns på internetbanken eller med tvåstegsverifiering i Visma eEkonomi.

Fungerar även med utlandsbetalningar

Synkronisering av kontoutdrag


Synkronisering av kontoutdrag

Med en aktiv bankkoppling synkroniseras kontoutdraget automatiskt över från banken till Visma eEkonomi. Varje natt, vardagar.

Du slipper att registrera bankhändelser själv och minimerar samtidigt risken att missa registrera en händelse eller att råka registrera händelser dubbelt.



In- och utbetalningar bokförs automatiskt mot kund- och leverantörsfakturor

Genom att titta på datum, referens (OCR) och belopp och kan Visma eEkonomi själv avgöra vilken betalning som tillhör vilken faktura och bokföra åt dig.

STEG 2

Skicka lönebesked för betalning med bankkoppling

Med en bankkoppling kan du välja att skicka dina lönebesked till banken för betalning - med ett knapptryck. 

Skicka betalning av lönebesked med bankkoppling >

Aktivera bankkoppling i Visma eEkonomi
STEG 3


Övriga händelser och avvikelser bokförs med hjälp av bokföringsförslag

Kvitton bokförs med hjälp av bokföringsförslag. Om belopp och datum för en händelse på kontoutdraget stämmer överens med belopp och datum på kvittot kopplar Visma eEkonomi automatiskt bilden till händelsen och all information fylls på. Programmet föreslår även vilket konto du ska bokföra händelsen på.

Registrera kvitton och leverantörsfakturor i Visma eEkonomi >


Automatisk avstämning av företagskontot

Du slipper att lägga tid på felsökning av differenser på bankkontot eftersom du med en bankkoppling kan vara säker på att ditt kontoutdrag i programmet speglar kontoutdraget på banken. Automatisk avstämning, helt enkelt.

Vanliga frågor
med bankkoppling

Kostar det någonting att aktivera en bankkoppling?

Aktiveringen av bankkopplingen kan vara förenad med en avgift från bankens sida. Kontakta din bank för mer information.

Vad gäller vid lagring av kontoutdraget?

Viss information som finns på kontoutdraget behöver sparas någon annanstans än hos banken, på grund av att bankerna inte nödvändigtvis sparar informationen så länge som bokföringslagen kräver. Det gäller information om inbetalningar och vem respektive inbetalning kommer ifrån. Det är nämligen information som kan behöva kopplas till en verifikation för den ska anses komplett. 

I dagsläget följer den informationen inte med in i Visma eEkonomi. Ett tips är därför att hämta underlaget hos banken för att koppla den till verifikationen i Visma eEkonomi. Det behöver göras oavsett hur du får in ditt kontoutdrag i programmet. Du bör även spara ner kontoutdraget i stort från banken för att ha det sparat på datorn så länge som bokföringslagen kräver. 

När kommer bankhändelserna in i programmet? 

Kontoutdraget synkroniseras automatiskt över från banken till Visma eEkonomi varje natt, vardagar.

Jag får statusen "Betalningen till banken misslyckades" på min leverantörsfaktura. Vad beror det på? 

Banken har nekat betalningen. Kontakta din bank för mer information.

Fler vanliga frågor

Utan bankkoppling

STEG 1

Skicka betalningar till banken med fil

STEG 2

Importera kontoutdraget från banken

STEG 3

Programmet matchar mot händelser och ger bokföringsförslag

Saldot på banken avstämt mot bokföringen

STEG 1


Skicka leverantörsbetalningar till banken

Med flera banker har du möjlighet att betala leverantörsfakturor via en betalningsfil. Betalningsfilen innehåller information om de fakturor som ska betalas och exporteras från Visma eEkonomi för att skickas till banken. 

Skicka betalningsfil >

Under åren 2021-2023 fasar bankerna ut Bankgirot och filer som till exempel LB (Leverantörsbetalningar). De ersätts med en ny betalningsplattform (P27) som hanterar XML-filer.

Hantering av XML (P27) i Visma eEkonomi >

Leverantörsbetalningarna kan även registreras och betalas manuellt i internetbanken. 

Importera kontoutdrag från banken med Visma eEkonomi
STEG 2


Importera kontoutdraget från banken

Bankhändelserna som registreras i Visma eEkonomi ska spegla transaktionerna på företagets bankkonto.

Visma eEkonomi har stöd för import av kontoutdrag från alla banker. Genom att ladda ner ditt kontoutdrag som en CSV-fil från internetbanken kan du ladda upp alla dina bankhändelser under Kassa- och bankhändelser i programmet. 

Använder du någon av bankerna Danske Bank, Länsförsäkringar, SEB, Swedbank, Sparbankerna eller Nordea kan du kopiera transaktionerna från din internetbank till Visma eEkonomi.

Du kan även välja att registrera bankhändelser manuellt.

Registrera bankhändelser i Visma eEkonomi >
Film: Registrera bankhändelser i Visma eEkonomi >

STEG 3


Programmet ger förslag på händelser att bokföra

Programmet tittar på datum, referens (som OCR nr) och belopp och ger förslag på hur dina händelser ska bokföras. Du behöver bara klicka på Bokför.

Avstämning på ditt företagskonto - bankkoppling Visma eEkonomi

Avstämning av ditt företagskonto

Se till att Saldo per dagens datum under Kassa- och bankhändelser stämmer överens med saldot på banken. Då vet du att allt är korrekt när det är dags för avstämning!

Vanliga frågor
utan bankkoppling

Hur ofta ska jag importera/klistra in mitt kontoutdrag?

Vi rekommenderar att du importerar/klistrar in ditt kontoutdrag dagligen, för bästa möjliga avstämning.

Vad gäller vid lagring av kontoutdraget?

Viss information som finns på kontoutdraget behöver sparas någon annanstans än hos banken, på grund av att bankerna inte nödvändigtvis sparar informationen så länge som bokföringslagen kräver. Det gäller information om inbetalningar och vem respektive inbetalning kommer ifrån. Det är nämligen information som kan behöva kopplas till en verifikation för den ska anses komplett. 

I dagsläget följer den informationen inte med in i Visma eEkonomi. Ett tips är därför att hämta underlaget hos banken för att koppla den till verifikationen i Visma eEkonomi. Det behöver göras oavsett hur du får in ditt kontoutdrag i programmet. Du bör även spara ner kontoutdraget i stort från banken för att ha det sparat på datorn så länge som bokföringslagen kräver. 

Vad ska jag välja när jag har tryckt Matcha?

När du klickar på Matcha på raden för en bankhändelse anger du vad betalningen avser genom att välja upp en Bokföringshändelse. Till exempel Inbetalning från kundfaktura. I raden under väljer du upp den kundfaktura som betalningen gäller. 

Väljer du Övrigt uttag eller Övrig insättning får du därefter förslag på de vanligaste konteringarna. Om inget av förslagen passar transaktionen väljer du alternativet Egen kontering och kan då själv kontera händelsen.

Kan jag ångra en matchad händelse?

Ja! Om du felaktigt har matchat en bankhändelse från ditt kontoutdrag kan du ångra matchningen. När du ångrar en matchad bankhändelse skapas automatiskt en korrigeringsverifikation som rättar bokföringen.

1. Välj Kassa- och bankhändelser.
2. Välj Periodens bankhändelser.
3. Klicka på transaktionen du vill ångra matchning av.
4 Välj Ångra matchning.

Bankhändelsen och den matchande verifikationen visas nu som omatchade och är möjliga att matcha mot andra transaktioner.

Hur bokför jag min dagskassa?

Du går till Kassa- och bankhändelser och väljer upp ditt kassakonto. Klicka på den gröna knappen uppe till höger, Ny kassahändelse. Fyll i datum och belopp och lägg till händelsen. Klicka på Matcha och välj Övrig insättning - Egen kontering och registrera vad försäljningen gäller.

Fler vanliga frågor

Välkommen in i gemenskapen

Med över 40 000 användare är den samlade kunskapen om företagande i vårt forum enorm.

Här kan du ställa dina frågor, diskutera med andra användare och hitta svar.

Till forumet