Jobbar du för mycket ibland?Kundrelationer

Det är bokslutsperiod och du har fått in kilovis med papper. Hej och hå, here we go again. Dags att jobba dygnet runt. Måste det vara så?

Uppdaterat 2019-02-14

Kommer råvaror in till "bokföringsfabriken" i ett högst ojämnt flöde för att vissa kunder inte lämnar i tid? Det är dags att styra upp kunderna. 

Som vanligt när det gäller förändringar så börjar det hos dig eller, om du är anställd, hos din byråledare.

Vad är din målbild?

 

Planera in drömscenariot: Hur vill NI ha det på byrån? Sätt rutiner. Informera berörda kunder. Pröva de nya rutinerna under ett år och utvärdera.

Om arbetssättet hos vissa kunder inte förändras är det dags för nytt möte där ni rekommenderar att kunden byter till en annan byrå. 

- Att du kan planera din tid är grundläggande. Om du vill ha balans mellan jobb och fritid så behöver du skapa rätt förutsättningar. Har du dessutom funderat på att kvalitetssäkra byrån enligt REKO så finns alla skäl att höja lägstanivån. Någon kund kanske höjer på ögonbrynet. Men det kan också vara så att kunderna uppskattar att ha en tydlig planering, säger Anders Bernåker, redovisningskonsult och före detta ordförande i Srf-konsult. 

Text: Annica Jönsson

Varje dag hjälper vi redovisningskonsulter som du att lyckas. Visma Affärsutveckling

Se alla erbjudanden

Allt viktigt direkt i din inkorg, varje månad? 

ja, jag vill ha nyhetsbrevet 

Är du kund får du nyhetsbrevet utan att du behöver anmäla dig. 
Vi kommer inte att sprida din mejladress till annan part.
Du kan säga upp prenumerationen när du vill.

#Nyatidensbyrå