Full koll på löneprocessen
När du som redovisningsbyrå har ett löneprogram från Visma har du full koll på allt i löneprocessen. Vill du ha ett effektivare arbetsflöde delar du arbetsuppgifter med din kund och deras anställda. Då kan de med hjälp av våra smarta tjänster själva registrera tider och utlägg. Du får in alla uppgifter automatiskt i löneprogrammet och gör lönekörningen på ett par klick.
- Skicka digitala lönebesked, via appen Visma Lön Anställd eller via Kivra
- Välj om du eller kundens anställda ska registrera tider och avvikelser
- Smidig utläggshantering där kundens anställda själva registrerar och fotar kvitton
- Lönekörning på ett par klick
Hur arbetar du med dina kunder?
-
Din kund samlar ihop alla arbetstider och eventuell frånvaro för sina medarbetare och mejlar dig underlag.
-
Du lägger manuellt in arbetstider för din kunds medarbetare, rad för rad.
-
Du lägger manuellt in lönearter för kvitton och reseräkningar på aktuell medarbetare för att de ska få utbetalning för sina utlägg och resor.
-
Du färdigställer uppgifterna och ber din kund att kontrollera uppgifterna.
-
Du skapar samtliga lönebesked för att skicka till din kunds medarbetare. Väljer du PDF måste du enligt GDPR mejla krypterat. Du kan också skriva ut, för att frankera och posta lönebeskeden.
-
Din kunds medarbetare får sina lönebesked per post eller krypterat via mejl.
-
Du skickar allt underlag till Skatteverket där kunden signerar och löneutbetalningarna bokförs utifrån bokföringsunderlag.
-
Kundens medarbetare registrerar sin arbetade tid och eventuell frånvaro via mobilen eller webbläsare med Visma Lön Anställd.
-
Kundens medarbetare fotar sina kvitton och reggar utlägg och reseräkningar via mobilen eller webbläsare med Visma Utlägg.
-
Månaden och uppgifterna klarmarkeras av kundens medarbetare och kan attesteras av dig eller din kund.
-
Sker det någon nyanställning eller schemaförändring fixar du eller din klient det enkelt.
-
Alla uppgifter för perioden hämtas till Vismas löneprogram och du kan enkelt göra löneutbetalningen.
-
Du färdigställer uppgifterna och kan be om godkännande innan lönebeskeden betalas ut.
-
Kundens företagsledare godkänner med hjälp av digital signering.
-
Du tar emot godkännande och med ett enkelt klick skickar du samtliga lönebesked digitalt med Min Lön. DU bestämmer när lönebeskeden ska visas för de anställda.
-
Kundens medarbetare tar emot lönebesked direkt i Kivra eller i appen Visma Lön Anställd.
-
Med ett klick är arbetsgiavardeklarationen på Skatteverket.se och du eller kunden signerar där. Bokföringen behöver du inte bekymra dig över, för den är redan klar.
Boka specialisthjälp i Visma Lön
Tycker du lönearbetet är utmanande och vill rådfråga en löneexpert?
På Visma Spcs har vi erfarna lönespecialister som ger dig anpassad hjälp utöver vår befintliga programsupport. Om allt från stöd i lönearbetet, frågor av löneadministrativ karaktär och hjälp med att komma igång med våra samarbetstjänster.
Våra löneprogram
Har du inget löneprogram idag är första steget att välja vilket löneprogram du vill använda.
Här är våra vanligaste varianter för dina kunder:
Visma Lön Direkt
Där din kund sköter sin egna utbetalning
+39 kr/lönebesked
- Din kund sköter allt och betalar ut sin egna lön
- Perfekt för ersättning till företagsledare
- Webbaserat - arbeta var du vill
- Arbetsgivardeklaration
- Automatisk bokföring av löneunderlag
- Digitala lönebesked till mobilapp eller Kivra
- Löneutbetalning via bank
- Automatisk arbetsgivardeklaration med integration till Skatteverket
Visma Lön Smart
Webbaserat löneprogram
fr. +15 kr/mån och per anställd
- Webbaserat - arbeta var du vill
- Arbetsgivardeklaration
- Automatisk bokföring av löneunderlag
- Digitala lönebesked till mobilapp eller Kivra
- Anställningsregister med kontaktuppgifter, lönedetaljer & historik
- Automatisk semester- & frånvaroberäkning
- Automatisk arbetsgivardeklaration med integration till Skatteverket
- Välj om du eller dina kunders anställda ska registrera tider & avvikelser
- Löneutbetalning via bank
- För dig som har Visma eEkonomi sköts lönerna i samma program
Möjliga tillval
- Automatisk utläggshantering
Visma Lön 600
Komplett lönehanteringssystem
+649 kr/mån och konsult
- Snabbval via kalender
- Semesterberäkning
- Arbetsgivardeklaration
- Filhantering för bokföring
- Automatisk beräkning av bilförmån
- Arbetstidskonto & arbetstidsförkortning
- Filhantering för löneutbetalning
- Rapportering till Byggnads
- Rapportering till Collectum
- Rapportering till Fora
- Skapa egna rapporter
- Automatisk arbetsgivardeklaration med integration till Skatteverket
- Fleranvändarversion
- Digitala arbetsgivarintyg via arbetsgivarintyg.nu
- Stöd för Teknikavtalet IF Metall och Detaljhandelns avtal
- Rapportering till SCB och Svenskt Näringsliv
- Automatisk retroaktiv löneberäkning
Möjliga tillval
- Digitala lönebesked via app & Kivra
- Digital stämpelklocka med avvikelserapporter
- Webbaserad hantering av utlägg
Tillval du kan samarbeta i
Om du som redovisningskonsult arbetar i Visma Lön Smart eller Visma Lön 600 kan du enkelt dela arbetsuppgifter med din kund med våra smarta tillval. Du kan enkelt aktivera följande samarbeten i ditt byråstöd.
Registrera tid och frånvaro
Med Visma Lön Anställd registrerar dina kunders anställda sina tider och avvikelser direkt i mobilen eller på datorn. Alla uppgifter kommer automatiskt in i ditt löneprogram, samtidigt som de anställda får full koll på sin frånvaro, övertid och semester.
Digitala lönebesked
Skicka digitala lönebesked till dina kunders anställda genom appen Visma Lön Anställd, eller direkt till deras digitala brevlåda hos Kivra. Det är snabbt, säkert och miljövänligt.
Attestera kvitton digitalt
Dina kunders anställda rapporterar kvitton, kortköp och traktamenten direkt i mobilen. Du får in uppgifterna direkt i Visma Lön eller Visma eEkonomi. Allt genom tre enkla steg: en app, en rapport och en attest.
Digital signatur
I vissa fall vill en företagsledare eller chef godkänna lönebeskeden innan de betalas ut. Använd digital signering med Visma Sign för att skicka lönebeskeden för attest.
Rapportera tid
I Visma Tid Smart finns allt du behöver för ett komplett tidredovisningssystem. Du får ut underlag för både faktura och lön och får samtidigt en tydlig överblick över dina projekt.
Skapa ett testkonto och välj Redovisningsbyrå för att få tillgång till partnerportalen kostnadsfritt.
Vanliga frågor
Öppna Visma Advisor och välj kunden som du vill starta samarbete med. Gå till fliken Samarbeten
så kan du aktivera de tjänster som du vill arbeta med. Du kommer få ett mejl som bekräftar att kunden godkänt samarbetet.
Se filmen Bjud in till samarbete i Visma Advisor
Nej, din kund kan inte ha ett samarbete med mer än en redovisningsbyrå. Din kund måste därför först avsluta sitt samarbete med sin nuvarande redovisningsbyrå innan du kan bjuda in till ett samarbete.
Logga in på Mina tjänster och välj Samarbeten
i menyn uppe i högra hörnet. Klicka på Ändra
inställningar
för den aktuella tjänsten via pennikonen. Välj om du vill ändra avtalsperiod, komma till tjänstens kom igång-dokument eller avsluta samarbetet.
Om du arbetar i Visma Advisor och en medarbetare inte kommer åt en tjänst på en kund kan du ordna detta genom att gå in på Kunder
i programmet. Välj kund och öppna sedan fliken Uppdrag
. Kontrollera att den som ska vara uppdragsansvarig och att de medarbetare som deltar i uppdraget är inlagt och avsluta sedan med att klicka på Spara
.
Om du är osäker på vilket uppdrag som är kopplad till ett samarbete kan du som har full behörighet se detta under Underhåll - Kund - Samarbeten
. Markera rutan Visa även kopplade
och klicka sedan på penn-symbolen för att se vilket uppdrag som en tjänst är kopplad till.
Både du och din kund kan när som helst välja att avsluta ett samarbete i en tjänst. Övriga samarbeten påverkas inte. Gå till Mina tjänster, välj Samarbeten
i menyn uppe i högra hörnet. Klicka på pennikonen till höger om den tjänst du vill avsluta samarbetet för och välj Avsluta samarbete.
Välj även vad som ska hända efter avslutat samarbete, du kan välja olika alternativ beroende på tjänst. Bekräfta till sist genom att välja Avsluta samarbetet.
Läs mer i hjälpavsnittet: Avsluta samarbete i Visma Advisor
Om du får ett felmeddelande som informerar om att huvudkontakt saknas för kundnumret när du försöker avsluta ett samarbete, löser du detta genom att ställa in en ny Huvudkontakt. Gå till Mina tjänster, ändra till kundens företag och välj Användare.
Ändra en användares roll genom att välja pennsymbolen och därefter välja Administratör
. Slutligen, välj denna användare som Huvudkontakt
. Skulle din kund inte finnas med i listan över användare, måste du först skapa en ny användare.
Vill du också jobba smartare?
Har du funderingar på vad Visma Spcs kan göra för din redovisningsbyrå? Boka in 30 minuters gratis rådgivning så får du minst ett tips på hur du kan få mer tid över.