Vanliga frågor

Kan jag boka webbinariet i min kalender?

Ja! När du registrerat dig för ett webbinarium finns en knapp Add to Calendar. Där kan du välja om det ska bokas i Outlook Calendar, Google Calendar, iCal eller Outlook.com Calendar. Addevent.com kommer då lägga till mötesbokningen åt dig.

Jag har inte fått någon länk till webbinariet?

Om du la in webbinariet i din kalender enligt ovan så finns en länk där. Det finns även en länk i registreringsbekräftelsen, det mejlet kommer från customercare@gotowebinar.com.

Kan jag titta från en mobil eller surfplatta?

Ja, via appen GoToWebinar. Webinar-ID står i registreringsmailet.

Jag kan inte ladda ner programmet?

Se till att du har tillåtit pop up-fönster i webbläsaren.

Det står att webbinariet inte längre är tillgängligt, men det borde börja snart?

Webbinariet är möjligt att ansluta till ca 20 minuter innan utsatt starttid. Innan dess kan du inte ansluta till webbinariet.

Var finns menyn?

Uppe till höger finns en orange pil, klicka på den för att fälla ut menyn.

Jag ser bara personen som presenterar?

Du kan justera storleken på presentatören/presentationen genom att dra i linjen som är mellan fälten.

Jag hör inget ljud?

På fliken Audio kan du byta enhet som ljudet ska komma ifrån med hjälp av rullisten vid högtalarsymbolen (om du har flera enheter inkopplade). Du har även möjlighet att se mer inställningar med hjälp av knappen Sound Check längst upp.

Hur ställer jag frågor under webbinariet?

I menyn finns en flik som heter Questions (frågor). Tänk på att det räcker att ställa frågan en gång, så besvarar vi så snabbt vi kan.

Behöver jag en webbkamera?

Nej, till våra webbinarier behöver du ingen kamera. Om det är ett webbinarie där presentatören syns, är bara dennes aktiv.

Behöver jag en mikrofon?

Nej, till våra webbinarier behöver du ingen mikrofon. Däremot behövs en fungerande ljudkälla att spela upp ljudet ifrån (hörlurar/högtalare). Har du en mikrofon så stängs den av som standard när du ansluter till webbinariet.

Ljud och/eller bild hackar eller min kvalité är väldigt låg?

När man strömmar ljud och bild krävs en stabil internetuppkoppling med en viss bandbredd för att det ska fungera tillfredsställande.

Om du kör trådlöst internet kan du prova att köra med en nätverkskabel för att få bästa möjliga prestanda. Har du inte möjlighet till detta så pröva att förflytta dig så nära routern du är ansluten till som möjligt, för att få ut maximal bandbredd över ditt trådlösa nätverk.

 

Kan jag ändra språk till svenska?

I dagsläget är programmet utformat efter engelska och går inte att ändra till svenska.

Förberedelser

  • Du behöver ha hörlurar eller högtalare kopplat till datorn eller mobilen
  • Om du vill delta i mötet via en smartphone eller surfplatta finns appen GoToWebinar att ladda ned kostnadsfritt från App Store eller Google Play
  • Tänk på att du inte behöver följa med i ditt egna program under tiden, om du inte vill.
  • För systemkrav, se GoToWebinars FAQ