Support för Visma Advisor

Kom igång med ditt program, fördjupa dina kunskaper och hitta svar på dina frågor.

Ring till supporten

Du når vår grymma support på 
nummer:

0470-70 62 00


Måndag - Torsdag: 9-16.30
Fredag: 9-16

 

Till våra avvikande öppettider »

Chatta med supporten

Vill du chatta med supporten
finns vi här :)


Måndag - Torsdag: 9-17
Fredag: 9-16
 


Chatta direkt

Forum 24/7

 Lika barn leka bäst!

Häng med 40 000 likasinnade i vårt forum - du är inte ensam. 


Dygnet runt, året runt.

Till forumet »

Kom igång

Vi hjälper dig att komma igång och bli effektiv. 


Kom igång Visma Advisor »

Guide om samarbete »

Filmer

Ta en kopp kaffe och kika på våra filmer.


Visma Advisor »

Utbildning

Vill du vara säker på att du arbetar smart i Visma Advisor?


Boka in dig på en av våra utbildningar för att fördjupa dina programkunskaper.


Vanliga frågor och svar i Visma Advisor

Hur kommer jag igång med Visma Advisor?

För dig som är ny i programmet har vi gjort en Guide där vi går igenom vilka inställningar du behöver göra, hur du kommer igång och hur funktionerna fungerar. Du kan även läsa Kom igång i våra hjälpavsnitt, eller varför inte se filmerna under Visma Advisors egna spellista som visar dig hur arbetar i programmet? 

Se även: Så här jobbar du rätt i molntjänsten Visma Advisor

Hur samarbetar jag med en kund i andra Visma-tjänster?

Via Visma Advisor kan du bjuda in dina kunder till samarbete i andra Visma-tjänster. Detta innebär att ni delar en och samma Visma-tjänst, och ni behöver inte längre skicka data mellan er manuellt. Båda parter har tillgång till samma information direkt. Tillsammans bestämmer ni hur samarbetet ska se ut. 

Läs mer i hjälpavsnittet: Samarbeta med dina kunder via Visma Advisor

Guide: Samarbeta effektivt med din kund i Visma eEkonomi 

För dig som är ny i Visma Advisor har vi gjort en Guide där vi går igenom vilka inställningar du behöver göra, hur du kommer igång och hur funktionerna fungerar.

Hur skapar jag byråanstånd i Visma Advisor?

Vill du veta mer om hur man ansöker om byråanstånd från Visma Advisor? Ta del av följande hjälp nedan.

Se filmen: Skapa byråanstånd

Läs mer i vårt supportforum: Skapa byråanstånd

Läs mer i hjälpavsnittet: Byråanstånd i Visma Advisor

Hur fungerar prissättning i Visma Advisor?

I Visma Advisor arbetar du med fastpris, timpris eller transaktionspris. Vilket du vill använda bestämmer du helt själv och självklart går det bra att ha olika priser för olika kunder och uppdrag. 

Se filmerna: Ställ in fastpris i Visma Advisor och Tidsregistrera med fastpris i Visma Advisor

Läs mer om: 

Arbeta med fastpris 

Arbeta med timpris  

Arbeta med transaktionspris

För dig som är ny i Visma Advisor har vi gjort en Guide där vi går igenom vilka inställningar du behöver göra, hur du kommer igång och hur funktionerna fungerar.

Hur fungerar kundhanteringen i Visma Advisor?

Kunder är en central funktion i Visma Advisor. Här samlar du all information om dina kunder. Alla kunder som du lagt upp och som är aktiva visas i listan. 

Se filmerna: Lägg upp nya kunder i Visma Advisor och Hantera dina kunder i Visma Advisor.

Läs mer i hjälpavsnittet: Kunder 

För dig som är ny i Visma Advisor har vi gjort en Guide där vi går igenom vilka inställningar du behöver göra, hur du kommer igång och hur funktionerna fungerar.

Hur lägger jag upp fler användare till Visma Advisor?

Du lägger upp fler användare via Mina tjänster på vismaspcs.se. Läs mer i Administrera licenser och användare. 

Hur går jag över från Visma Byråstöd till Visma Advisor?

1. Logga in på vismaspcs.se och starta tjänsten Visma Advisor. 

2. Gå till Underhåll - Medarbetare och klicka på Ny medarbetare. Lägg till övriga medarbetare som ska ha tillgång till Visma Advisor. 

3. För över kundregistret från Visma Byråstöd till Visma Advisor. Importen till Visma Advisor görs av Visma Spcs supportavdelning. Kontakta oss för mer information. 

4. Ta en säkerhetskopia på uppdragsdata för alla kunder i Visma Byråstöd. Läs mer i Säkerhetskopiera i Visma Byråstöd. 

5. Installera Visma Advisor Connect. Läs mer i Installationsanvisning. Om du har en fleranvändarversion ska Visma Advisor Connect först installeras på servern och därefter på arbetsplatserna. 

6. Logga in i Visma Advisor Connect och läs in säkerhetskopian som du tog i Visma Byråstöd. Läs mer i Läs in programdata från Visma Byråstöd till Visma Advisor Connect. 

7. Sök upp kunden och starta det program som du vill arbeta med. Läs mer i Öppna program i Visma Advisor Connect. 

Hur fungerar fakturering i Visma Advisor?

Via menyvalet Fakturering i Visma Advisor kan du skapa fakturaunderlag på de tider och utlägg som har registrerats på respektive kund. Godkända fakturaunderlag kan sedan hämtas och överföras till ditt ekonomiprogram. Om du arbetar med Visma eEkonomi för din fakturering har du möjlighet att föra över dina fakturaunderlag från Visma Advisor direkt till Visma eEkonomi.

Genom att ladda ner tilläggsmodulen Visma Advisor Invoice bases kan du exportera fakturaunderlag  till ekonomiprogram som Visma Administration, Visma Compact, Visma Business, Visma Global och Visma Mamut One. 

Se filmerna:

Skapa fakturaunderlag i Visma Advisor 

Överför fakturaunderlag till Visma eEkonomi från Visma Advisor 

Läs mer om:

Fakturering i Visma Advisor

Överför fakturaunderlag till Visma eEkonomi

Exportera fakturaunderlag till ditt ekonomiprogram i Visma Advisor


För dig som är ny i Visma Advisor har vi gjort en Guide där vi går igenom vilka inställningar du behöver göra, hur du kommer igång och hur funktionerna fungerar.

Vad gör jag om en medarbetare inte kommer åt samarbetet för en kund?

Om en medarbetare inte kommer åt en tjänst på en kund kan du ordna detta genom att gå in på Kunder i programmet. Välj kund och öppna sedan fliken Uppdrag. Kontrollera att den som ska vara uppdragsansvarig och att de medarbetare som deltar i uppdraget är inlagt och avsluta sedan med att klicka på Spara.

Om du är osäker på vilket uppdrag som är kopplad till ett samarbete kan du som har full behörighet se detta under Underhåll - Kund - Samarbeten. Markera rutan Visa även kopplade och klicka sedan på penn-symbolen för att se vilket uppdrag som en tjänst är kopplad till.  

Hur exporterar jag SRU-filer för mina kunder?

När du arbetar med Visma Skatt Proffs via Visma Advisor/Visma Advisor Connect skickar du SRU-filer till Skatteverket inifrån Visma Advisor Connect.

  1. Starta Visma Skatt Proffs från Visma Advisor Connect
  2. Välj Arkiv - Export i menyn. 
  3. Klicka på Skapa förberedande SRU-fil till Skatteverket. 
  4. Gå tillbaka till Visma Advisor Connect.
  5. Välj Arkiv - Skicka deklarationer.

Nu visas en lista med alla SRU-filer som är skapade. Läs mer i Exportera SRU-filer i Visma Skatt Proffs.

Se filmen: Skapa och skicka SRU-filer med Visma Advisor Connect

Vilken version av Visma Advisor Connect ska jag använda?

Du kan använda version 1.74 eller senare. Använder du idag en äldre version kan du enkelt ladda ner den senaste versionen via meddelandet som visas vid programstart av Visma Advisor Connect när en ny version finns tillgänglig eller via Visma Advisor/Visma Advisor Start under Underhåll - Byråinställningar - Övriga inställningar.

Forum 24/7

Lika barn leka bäst

Häng med 40 000 likasinnade i vårt forum - du är inte ensam. Öppet dygnet runt, året runt.

 

Skriven hjälp

Läs hjälpen eller våra steg-för-steg-guider. 

 

Vanliga frågor

Här hittar du vanliga frågor kring ditt program.