Uppdatera till senaste version

Vi vill att du alltid ska arbeta i den senaste versionen av ditt program. På detta sätt kan du effektivisera ditt arbete genom att få tillgång till de senaste processerna, arbeta i en kvalitetssäker version och få hjälp när du kontaktar vår supportavdelning, där det faktiskt är ett krav för att få hjälp. Vill du förnya ditt avtal är du välkommen att kontakta vår försäljningsavdelning via telefon, chatt eller mejl - se Kontakta oss.

Sedan 5.0-versionen som du använder nu har det kommit många funktioner, förbättringar och utseendet har också förändrats. Arbetar du i en äldre version än 5.4 behöver du först installera version 2017.0 innan du kan updatera till senaste SQL-version. Här är några av nyheterna som tillkommit sedan din version:   

Integration med Visma Tid Smart

Nu finns integration till Visma Tid Smart, vårt tidredovisningssystem. 

I Visma Tid Smart kan de anställda rapportera sin tid och arbeta med kundens order och prissättning. Det är också här där fakturaunderlagen sammanställs. Fakturaunderlagen läser du sedan in i Visma Administration för fakturering. Läs mer om Visma Tid Smart och hur du integrerar programmen i avsnitten Integration mot Visma Administration.

Kalkylator i numeriska fält

Nu kan du få hjälp av en kalkylator för att göra beräkningar. Kalkylatorn är tillgänglig i numeriska fält i programmets tabellområden. Tabellområden finns t ex i de olika programdelarnas listlägen och på dokumentrader. För att visa kalkylatorn trycker du på *-tecknet när du står i ett numeriskt fält. 

Du kan också trycka på multiplikationstecknet på det numeriska tangentbordet. När kalkylatorn visas kan du göra din beräkning och vill du få med det beräknade värdet till det aktuella fältet klickar du på OK eller tycker Enter

Fler antal tecken på Lagerplats och Leverantörens artikelnummer

Fältet Lagerplats under Artiklar/Lager - Artiklar och tjänster, fliken Lager kan nu innehålla 25 tecken.

Fältet Leverantörens artikelnummer under Artiklar/Lager - Artiklar och tjänster, fliken Inköp kan nu innehålla 40 tecken.

Förbättringar kring AutoInvoice

Om en leverantör kan skicka e-fakturor till dig via AutoInvoice visas detta i den gula informationslisten i samband med att du skapar en leverantörsfaktura. Detta under förutsättning att du angett att du vill ta emot e-fakturor i företags/föreningsinställningarna. Vill du ta emot e-fakturor kontaktar du leverantören.

Gränsen för bilagor du skickar via AutoInvoice när du skickar e-fakturor är utökad till 10 MB för hela sändningen.

Förbättrad sökfunktion/skriv ut till fil

Nu kan du söka poster och göra urval direkt i programmets listlägen, direkt i respektive kolumn. På så sätt kan du snabbt och enkelt söka upp poster direkt i listan. Du kan även använda sökvillkoren för intervall och delar av ord. 

Du kan dessutom kopiera eller exportera innehållet i de flesta kolumner och skriva ut till fil som exempelvis Excel.

Ny databas med Microsoft SQL Server

Vi har bytt till databasen Microsoft SQL Server för att programmet ska hänga med i dagens förutsättningar. Det ger oss också större möjligheter att implementera efterfrågade funktioner. Läs mer på Vi byter databas »

Filformat för betalfiler PO3/XML 20022

Det har tillkommit två nya filformat för betalfiler, PO3 och XML/ISO 20022. Båda dessa filformat har stöd för SEPA-betalningar, som är den nya betalningsstandarden för eurobetalningar.

Har du tidigare använt fakturabetalningsservice (Nordea) kommer dina inställningar för utbetalningar att ändras till det nya filformatet PO3 när du uppdaterar. Likaså om du tidigare valt Nordea som bank eller haft Interpay som format för utlandsbetalningar.

Det nya filformatet för utlandsbetalningar XML/ISO 20022 kan användas av Danske bank, Handelsbanken, SEB och Swedbank. Väljer du det här formatet för utlandsbetalningar så kommer det att skapas en XML-fil för dessa och de svenska betalningarna kommer att sparas i en bgcdata.in-fil precis som tidigare.

Scanning av leverantörsfakturor

Nu kan du få dina leverantörsfakturor scannade och på så sätt ta emot både pappersfakturor och pdf-fakturor som e-fakturor i ditt program. E-fakturorna läser du enkelt in via AutoInvoice. Detta underlättar din fakturahantering och du sparar tid i och med att du slipper registrera fakturauppgifterna manuellt.

Efter att du har aktiverat tjänsten tar Vismas scanningcentral hand om dina pdf- eller pappersfakturor, scannar dem och skickar dem sedan vidare till ditt program som e-faktura, färdig att läsa in och attestera.

Periodisering av kundfakturor

Nu har du möjlighet att fördela intäkter över en period redan på kundfakturan.

Bättre översikt över dina inbetalningar

I arbetsbilden för Inbetalningar och Återrapportering inbetalningar kan du nu se informationen om fakturan och betalningen i kolumner, istället för att den ligger i nedre delen av arbetsbilden. Vill du se ytterligare kolumner än de standardkolumner som visas högerklickar du i kolumnrubriken och väljer Kolumninställningar.

I båda dessa arbetsbilder visas nu även en summering av beloppen i kolumnen Betalt belopp.

Om det följer med någon extra information i betalfilen från kunden, visas den informationen längst ner i arbetsbilden Återrapportering inbetalningar. Där finns nya fält för meddelande, namn, adress och organisationsnummer.

Leverantörsanteckningar i sidopanelen

Sidopanelen har utökats med funktionalitet och visar nu även information om dina leverantörer. Informationen visas när du arbetar med beställningar, följesedlar och leverantörsfakturor.

Visma AutoCollect

Med tjänsten Visma AutoCollect kan du skicka dina förfallna kundfakturor direkt från ditt ekonomiprogram till ett inkassoföretag för professionell kravhantering. Tjänsten är helt integrerad och fungerar som en länk mellan ditt program och inkassobolaget Visma Financial Solution.    

Läs mer och se filmer om AutoCollect »

Visma AutoInvoice

Ett enkelt sätt att skicka och ta emot dokument elektroniskt, direkt mellan ditt ekonomiprogram och de ekonomiprogram som dina kunder och leverantörer använder.

Läs mer och se filmer om AutoInvoice »

Men även dessa nyheter som varit mycket uppskattade:

  • Förbättrat användarvänligheten för högupplösta skärmar
  • Anpassning till Bokföringsnämndens nya bokföringsregler
  • Anpassning till reglerna för rot och rut
  • Notifieringar i sidopanelen
  • Mini One Stop - MOSS
  • Importmoms
  • Hantering av autogiro
  • Spärra för betalning
  • Längre artikelbenämning
  • Stöd för Nordeas återrapporteringsformat DA1
  • Mejla underlag direkt till programmet via Mobil scanner
  • Nytt gränssnitt
  • Stigande och fallande ordning i list- och kortlägen
  • Nya utskriftsmallar
  • och mycket mycket mer - läs mer i Versionsnyheterna »

Se filmen: Uppdatera program från vismaspcs.se »