Digitalt samarbete i Visma eEkonomi

När du som redovisningskonsult arbetar i Visma eEkonomi kan det digitala samarbetet med din kund se ut på olika sätt - se till att arbeta precis så som det passar er.

Redovisningskonsulten och företagaren

Två glada kollegor som jobbar i löneprogram

1. Bestäm vem som gör vad

Du som redovisningskonsult arbetar alltid i Visma eEkonomi Pro för att ha full behörighet till alla funktioner. Se till att välja den variant av Visma eEkonomi som passar med hur ni önskar arbeta och samarbeta med kundens redovisning. Visma eEkonomi fungerar för alla former av samarbeten.

Välj variant efter hur ni vill arbeta »

Lönearbete på laptop på skrivbord i massivt trä.

2. Starta på rätt sätt

När du vet hur ni vill arbeta med kundens redovisning i Visma eEkonomi aktiverar du ert samarbete i Visma Advisor eller Byråstöd. Även om kunden redan har programmet.

Aktivera i Visma Advisor »

Aktivera i Visma Byråstöd »

En arbetsdag hos ett småföretag som använder löneprogram Visma Lön

3. Guide - Så blir du effektiv

Ni kan alltid förenkla hela arbetsprocessen, oavsett hur ert samarbete ser ut. Ta del av vår kostnadsfria guide och välj själv vad du eller din kund vill lära er mer om.  

Effektivisera samarbetet »

Välj variant efter hur ni vill arbeta

När du sköter allt

Om din kund just nu inte vill göra någon del själv kan du starta ert samarbete i Visma eEkonomi Start. Där tar du kontrollen över hela redovisningen och kan enkelt välja smarta sätt att få in underlagen digitalt och få automatiska avstämningar med exempelvis bankkoppling. Steg för steg kan du minimera pappersarbetet och kan smidigt uppgradera kundens behörigheter när de vill sköta mer själv, till exempel faktureringen.

När du gör en del av arbetet

Vill kunden sköta sin egen försäljning? Toppen! Välj eller uppgradera kundens variant till Visma eEkonomi Fakturering. Då får kunden tillgång till allt som behövs för att hantera kunder, fakturor och inbetalningar. Resten av redovisningen sköter du.

Tips! Använd de smarta tillvalen för den automatiska avstämningen med betalningar och för att scanna kundens underlag så blir arbetet ännu smidigare, både för dig och kunden.

När din kund gör större del av arbetet själv 

Vill kunden sköta det mesta själv? Låt då kunden arbeta i Visma eEkonomi Smart eller Pro. När kunden sköter den löpande redovisningen själv har du en viktig roll vid period- och årsavstämningen och inte minst i rollen som rådgivare. Hjälp kunden förstå sin likviditet och resultat, samt hur de arbetar smart med sin redovisning och sina processer. Exempelvis genom att skicka och ta emot digitala fakturor.


Effektivisera samarbetetGuiden som gör dig effektiv 

För att du och din kund ska kunna vara så effektiva som möjligt har vi tagit fram en kostnadsfri guide där ni väljer själva vad ni vill lära er mer om. Kanske behöver ni båda en checklista för vad man ska ha gjort innan ert uppstartsmöte? Eller lära er om hur bankkoppling fungerar? Det enda du behöver göra är att fylla i formuläret här nedan så är guiden din.

  

FYLL I FORMULÄRET

Behöver du hjälp med inställningarna?

Tycker du det känns krångligt med alla inställningar och alternativ? Lugn! Vi hjälper dig att komma igång på rätt sätt med en helt skräddarsydd lösning. Mejla onboarding.spcs@visma.com för mer information och prisuppgifter.

Hur ändrar jag min kunds variant av Visma eEkonomi?

Logga in på Mina tjänster på vismaspcs.se och klicka på fliken Samarbeten i menyn under ditt företagsnamn, här får du upp listan över Aktiva samarbeten och kan via penn-symbolen redigera ett samarbete för att ändra en kunds variant av Visma eEkonomi.

Vad gör jag om min kund inte har bekräftat samarbetet?

När du har aktiverat ett samarbete via Visma Advisor eller Visma Byråstöd skickas ett mejl till din kund som bekräftar det. Din kund behöver sedan logga in på Mina tjänster på vismaspcs.se där den får en notis och godkänner samarbetet. 

Kan jag byta fakturamottagare på ett samarbete med min kund?

Ja, du kan byta fakturamottagare på ett samarbete med din kund. Logga in på Mina tjänster på vismaspcs.se och klicka på fliken Samarbeten i menyn under ditt företagsnamn, här får du upp listan över Aktiva samarbeten och kan via penn-symbolen redigera ett samarbete för att ändra fakturamottagare.

Hur startar jag en bankkoppling i Visma eEkonomi?

För att kunna starta en bankkoppling behöver du ha kontonummer och IBAN-nummer för ett företagskonto eller ett valutakonto registrerat i Visma eEkonomi Pro. Kontrollera att det konto du vill aktivera bankkoppling för har ett IBAN-nummer inlagt under Inställningar - Kassa- och bankkonton. IBAN nummer för ditt konto hittar du lättast på din internetbank eller på ett kontoutdrag. 

Arbeta med bankkoppling »

Hur hanterar jag min kunds kvitton och leverantörsfakturor?

Med appen Visma Scanner kan din kund fota sina kvitton och leverantörsfakturor. Programmet tolkar snabbt in uppgifterna och bilden kopplas till affärshändelsen när du bokför. Visma Scanner passar att använda i ett samarbete både där du gör allt och när kunden gör en del av arbetet själv.

Hur avslutar jag ett samarbete?

För att avsluta ett samarbete, gå till vismaspcs.se och logga in till Mina tjänster, välj Samarbeten i menyn uppe i högra hörnet. Klicka på pennikonen till höger om den tjänst du vill avsluta samarbetet för och välj Avsluta samarbete. Välj även vad som ska hända efter avslutat samarbete, du kan välja olika alternativ beroende på tjänst. Bekräfta till sist genom att välja Avsluta samarbetet.