Samarbeta i Vismas digitala tjänster

Ett samarbete innebär att både du som byrå och din kund har tillgång till de digitala tjänster ni arbetar i och ni behöver inte längre skicka data mellan er manuellt. Ett samarbete kan se ut på flera olika sätt, beroende på vilket behov du och dina kunder har.

Hur fungerar det?

1

 Bestäm tillsammans

En bra start är att tillsammans sitta ner och se över vad din kund vill ha hjälp med och vad den vill sköta själv. Välj vilka samarbetstjänster som passar det som ni har kommit överens om - allt från bokföring, fakturering och tidrapportering.

Alla samarbetstjänster »

2

 Kom igång

Aktivera tjänsten via Visma Advisor eller Visma Byråstöd och bjud in din kund till samarbetet. För att båda ska ha tillgång till tjänsten behöver din kund sedan acceptera inbjudan via Mina tjänster på vismaspcs.se, oavsett vad ni har kommit överens om.

Aktivera ett samarbete »

3

 Arbeta smidigt och enkelt

Nu kan ni börja arbeta ihop genom era smarta digitala tjänster som underlättar och förenklar samarbetet. Kvitton, fakturor, lönebesked och mycket mera - allt digitalt. Skulle du eller din kund fastna hjälper vi alltid er. 

Vanliga frågor om samarbeten »

Alla samarbetstjänster

 desktop

Bokföring & fakturering

Bokföringsprogram i molnet med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering. Välj vilken variant av programmet som passar din kund.

Samarbeta i Visma eEkonomi

mobile

Hantera kvitton digitalt 

Appen för att fotografera/scanna kvitton och leverantörsfakturor i mobilen som sedan skickas som bokföringsunderlag till ditt ekonomiprogram. 

Visma Scanner

barchart

Presentera siffrorna snyggt

Kommunicera enkelt med din kund genom att presentera siffrorna på ett snyggt sätt! Ladda upp bokföringsdatan och dela med dig av resultatet till din kund.

Visma Ekonomiöversikt

cost

Snabbare fakturering

Skicka och ta emot både fysiska fakturor och e-fakturor direkt i ditt program. Gör din fakturaprocess digital och slipp tidskrävande manuella arbetsuppgifter. 

Digitala fakturor och dokumentg

 stopwatch

Registrera tid

De anställda registrerar tider och avvikelser direkt i mobilen eller på webben med Visma Lön Anställd. Som löneadministratör får du full koll och för in uppgifterna direkt till de anställdas lönebesked. 

Visma Lön Anställd

mail

Digitala lönebesked

Skicka digitala lönebesked till den anställde med tillvalet Mitt Lönebesked. Vill den anställde hellre ha sina lönebesked till Kivra är det lika enkelt.

Mitt Lönebesked/Kivra

creditcard

Attestera kvitton digitalt 

De anställda rapporterar kvitton, kortköp och traktamenten direkt i mobilen. Du får in uppgifterna direkt i Visma Lön eller Visma eEkonomi. Allt genom tre enkla steg: en app, en rapport och en attest.

Visma Companyexpense

clock

Rapportera tid

Med ett webbaserat tidredovisningssystem kan företagets anställda rapportera tid, interntid, frånvaro m.m. var de vill, både i datorn och direkt i mobilen eller surfplattan via appen. 

Visma Tid Smart

Behöver du vår hjälp?

Vill du ha hjälp att hitta rätt tjänst för din kund alternativt hur du kan arbeta mer effektivt i din befintliga lösning hos Visma? Fyll i formuläret nedan eller ring oss direkt på 0470-70 61 60 för att komma i kontakt med en av våra rådgivare.

 

intresseanmälan

Hur aktiverar jag som redovisningskonsult ett samarbete?

När du som redovisningskonsult har aktiverat tjänsten via Visma Advisor eller Visma Byråstöd får din kund ett mejl om att du vill samarbeta i Vismas tjänster. För att kunden sedan ska kunna komma in i tjänsten behöver den först logga in på vismaspcs.se. På sidan Mina tjänster kommer en notis finnas på startsidan med en utfälld ruta, och via den kan kunden hantera inbjudningen genom att Godkänna eller Avböja samarbetet. Du kommer sedan få ett mejl som bekräftar att kunden godkänt samarbetet.

Se filmen Bjud in till samarbete i Visma Advisor

Kan jag starta ett samarbete med en kund som redan har ett samarbete med en annan redovisningsbyrå?

Nej, din kund kan inte ha ett samarbete med mer än en redovisningsbyrå. Din kund måste därför först avsluta sitt samarbete med sin nuvarande redovisningsbyrå innan du kan bjuda in till ett samarbete.

Hur ändrar jag avtalsperiod och fakturamottagare på ett samarbete?

Gå till vismaspcs.se och logga in på Mina tjänster. Välj Samarbeten i menyn uppe i högra hörnet och klicka på Ändra inställningar för den aktuella tjänsten via pennikonen. Välj om du vill ändra avtalsperiod, byta fakturamottagare, komma till tjänstens kom igång-dokument eller avsluta samarbetet.

Vad gör jag om jag eller min kund har glömt lösenordet till en tjänst?

Gå in på vismaspcs.se och välj Mina tjänster. Klicka på Glömt ditt lösenord? i inloggningsdialogen och ange din e-postadress, välj sedan Skicka begäran. Nu skickas ett mejl till den angivna e-postadressen. Klicka på knappen Ange nytt lösenord i mejlet och sedan Ange och bekräfta ett nytt lösenord. Klicka på knappen Ändra lösenord och välj till sist Gå till inloggningen.

Vad gör jag om en medarbetare inte kommer åt samarbetet för en kund?

Om du arbetar i Visma Advisor och en medarbetare inte kommer åt en tjänst på en kund kan du ordna detta genom att gå in på Kunder i programmet. Välj kund och öppna sedan fliken Uppdrag. Kontrollera att den som ska vara uppdragsansvarig och att de medarbetare som deltar i uppdraget är inlagt och avsluta sedan med att klicka på Spara.

Om du är osäker på vilket uppdrag som är kopplad till ett samarbete kan du som har full behörighet se detta under Underhåll - Kund - Samarbeten. Markera rutan Visa även kopplade och klicka sedan på penn-symbolen för att se vilket uppdrag som en tjänst är kopplad till.

Hur avslutar jag ett samarbete?

Både du och din kund kan när som helst välja att avsluta ett samarbete i en tjänst. Övriga samarbeten påverkas inte. Gå till vismaspcs.se och logga in till Mina tjänster, välj Samarbeten i menyn uppe i högra hörnet. Klicka på pennikonen till höger om den tjänst du vill avsluta samarbetet för och välj Avsluta samarbete. Välj även vad som ska hända efter avslutat samarbete, du kan välja olika alternativ beroende på tjänst. Bekräfta till sist genom att välja Avsluta samarbetet.

Läs mer i hjälpavsnitten: Avsluta samarbete i Visma Advisor » och Avsluta samarbete i Visma Byråstöd »

Om du får ett felmeddelande som informerar om att huvudkontakt saknas för kundnumret när du försöker avsluta ett samarbete, löser du detta genom att ställa in en ny Huvudkontakt. Gå till Mina tjänster, ändra till kundens företag och välj Användare. Ändra en användares roll genom att välja pennsymbolen och därefter välja Administratör. Slutligen, välj denna användare som Huvudkontakt. Skulle din kund inte finnas med i listan över användare, måste du först skapa en ny användare.