Smart orderhantering i Visma Tid

Stenkoll på alla uppdrag

Med smart hantering av arbetsorder i Visma Tid får ditt företag full koll på alla uppdrag och projekt. Med mobilappen har du allt du behöver, rakt i fickan.

Skärmdump som visar arbetsorder-modulen i Visma Tid.

Allt du kan önska i ett arbetsordersystem

En arbetsorder består ofta av många olika aktiviteter, t.ex. maskintimmar, artiklar, priser, restider, resurser etc. Med smarta funktioner för arbetsorder sköter systemet det mesta åt dig.

Full koll på priser och artiklar

Skapa enkelt egna artikelregister och prislistor rakt i ditt arbetsordersystem. Då kan både du och dina kollegor enkelt rapportera materialåtgång med aktuellt pris direkt i systemet efter utfört pass. Och ni slipper försöka komma ihåg allt i huvudet eller skriva ner på lappar. 

Arbetsordersystem + tidrapportering = ETT system

Vet du, anställda kan rapportera alla sina arbetade timmar, övertid, avvikelser, utlägg, körjournal och mycket mer - i samma system. Och om de dessutom rapporterar direkt efter avslutat pass, så får du full koll i realtid. Har du anställda som bara rapporterar interntid kan de göra det här också. Hur smidigt?

Mobil som visar arbetsorder från Visma Tid.

Ett system som fakturerar rätt

Var inte orolig för att tappa bort arbetade timmar eller att ditt företag ska tappa intäkter. I Visma Tid får du full koll på din arbetsorder och kan enkelt se arbetstimmar och vilka intäkter som är kopplade till ordern. 

Fakturaunderlag som en barnlek

Eftersom allt underlag redan finns i respektive arbetsorder blir faktureringen en barnlek. (Dock inte kurragömma, eftersom fakturaunderlaget aldrig gömmer sig i systemet.) Du tar enkelt ut ditt färdiga fakturaunderlag och lägger in det i ditt ekonomisystem. På så sätt slipper du hålla koll på maskintimmar, materialåtgång, körtider etc. Allt är redan förberett och klart! 

Fakturera löpande eller fastpris?

I systemet kan du välja om din arbetsorder ska fakturera löpande eller med fastpris. Du kan också skapa specifika prislistor för olika aktiviteter och olika ordrar. Allt för att ditt företag ska kunna fakturera helt korrekt. 

Flera mobiler som visar olika vyer från Visma Tid.

Arbetsordersystem direkt i mobilen

Arbetet blir aldrig så effektivt som när du har allt du behöver nära till hands. Och med den smarta mobilappen har du dessutom allt i fickan. 

Arbetsordersystem som ryms i fickan

Med mobilappen har alla anställda arbetsordern direkt i fickan med alla instruktioner, uppgifter, checklistor och allt som ska göras. Med den smarta kartfunktionen ser alla dessutom koordinatorna för var ordern ska utföras. Skulle det uppkomma avvikelser medan du utför din arbetsorder kan du fota avvikelsen med appen och registrera i systemet direkt.  

Tidrapportera direkt på rätt arbetsorder

Anställda fixar sin tidrapport i mobilen och kan då registrera sin arbetstid på arbetsordern, direkt efter avslutat pass. Den anställde slipper hålla koll på hur många timmar hen jobbade på vilken order, utan kan rapportera det direkt. Sen sköter ditt arbetsordersystem resten.

Så funkar programmet – på 87 sekunder

Bli introducerad till programmen och de viktigaste funktionerna i vår film.

Tidrapporteringssystem

Visma Tid Smart

229 kr/mån

Vill du köpa direkt? Skapa ett gratiskonto och slutför ditt köp i programmet.

  • Tidredovisning för faktura- och löneunderlag
  • Projekthantering
  • Fullfjädrad app
  • Enkel uppföljning

Projektplaneringsverktyg

Visma Tid Pro

389 kr/mån

Vill du köpa direkt? Skapa ett gratiskonto och slutför ditt köp i programmet.

Allt från Tid Smart

  • Komplett projekthantering
  • Verktyg för planering av din personal
  • Överblick över hela säljprocessen
  • Offerter med digital signering
  • Lagra dokument digitalt
  • Budget, uppföljning, utvärdering och analys

Visma Tid
Smart
Pro

Tidrapportering

Attest

Enkel attestering med möjlighet till attestering i flera steg; projektledaren attesterar tiderna på sina projekt och attestansvariga attesterar tiderna för sina medarbetare.

Flexbank

Tidsaldot justeras automatiskt om du arbetat mer eller mindre än du skulle ha gjort och programmet håller koll på detta via tidbanken.

Frånvaro & frånvaro i period

Enkel hantering oavsett om du registrerar frånvaro per dag eller under en period.

Interntid & arbetsmoment

Allt som registreras i programmet behöver inte ske via projekt, därför erbjuder Visma Tid bra flöden för att hantera interna registreringar och moment.

Intranät

Via flödet Nyheter & rutiner blir delningen av intern information en barnlek!

Kvitto & företagsinköp

Registrera inköp som gjort för projektets räkning för att få korrekta kostnader samt underlag för löne- och fakturaunderlag. Självklart finns det även möjlighet att få ut bokföringsunderlag för dessa för att förenkla bokföringen.

Körjournal

Slipp en manuell journal i tjänstebilen! I Visma Tid sammanställs informationen direkt systemet utifrån de registreringar som görs på bilen.

Lönetillägg & ersättningar

Ob-ersättning och jour-risktillägg registrerar medarbetaren snabbt och enkelt.

Maskin & utrustning

Missa inte att ta betalt för maskintiden! Du registrerar tiden som maskinen använts och blir på det sättet automatiskt underlag för vidare fakturering.

Milersättning lön

Den anställde registrerar de sträcka som de kört och hamnar automatiskt på löneunderlaget.

Privata utlägg

Utlägg som den anställde ska få utbetalt för registreras enkelt via app eller webb och blir sedan underlag för löneutbetalningen.

Integration & samarbete

Fördelning projekt och resultatenhet till lön

Genom registreringarna som dina medarbetare gör får du enkelt fördelning av resultatenhet samt projekt.

Löneunderlag

Utifrån de tidsregistreringar och utlägg som dina medarbetare får du enkelt ut ett löneunderlag som du läser in till ditt löneprogram. Slipp manuella knapptryck och minska risken för fel!

Integration mot Visma eEkonomi eller Visma Administration

Genom den smidiga integrationen kan du enkelt få över information om fakturaunderlag eller andra ändringar som du gör i kontakt eller projektregister.

API-integration

Vi har massor av integrationsmöjligheter.

Samarbete med redovisningsbyrå (partnerportal)

Din byrå har möjlighet att skapa en kostnadsfri partnerportal som gör det möjligt för er att enkelt samarbeta på den nivå som passar er!

Projekt & fakturering

Debitering

Debitera enkelt kunden för tiden och övriga kostnader i projektet. Du får full överblick över vad som är debiterbart och ej debiterbart och kan följa upp så att det läggs tid på rätt saker.

Elektronisk signering av dokument

För de filer du laddar upp på projektet erbjuder vi e-signering så att du enkelt kan skicka dessa till kund. Självklart finns det möjlighet för signering via bankid för extra säkerhet. Du följer signeringsflödet hela vägen, kan följa upp om dokumentet inte signeras och skicka påminnelse om signering inte genomförts.

Fakturering med fastpris, löpande fakturering & flexibel prissättning

Välj den prissättning som passar dig! Arbetar du med fastpris kan du enkelt välja om allt ska ingå i fastpriset eller om ex utlägg ska debiteras separat. Välj om du vill sköta prissättningen genom generella prislistor eller via prissättning per aktivitet eller medarbetare.

Materialåtgång

Håll koll på hur mycket material du använt på projektet för att hålla koll på kostnaden samt få underlag till fakturering mot kund.

ÄTA (bygg)

Möjlighet att skapa ÄTA-projekt för att särskilja dessa från ursprungsprojektet. Du kan dessutom välja om du vill följa upp det enskilda ÄTA-projektet eller alla projekt som ligger under ett samlingsprojekt.

Planering & uppföljning

Budget/Kalkyl

Möjlighet att skapa ekonomisk budget i flera versioner för att följa upp projektet hela vägen. Gör en kalkyl för arbetade timmar totalt, per deltagare eller per aktivitet, genom att lägga till varningar kan du även få en upplysning om rapporterade timmar överstiger ett visst antal.

Standardrapporter

Med våra rapporter blir din uppföljning enklare och du har full översikt för att underlätta projektredovisningen.

Analysverktyg

Med vårt analysverktyg kan du enkelt analysera tiden efter dina behov. Filtrera fram det som är intressant för din verksamhet och skapa mallar om det är analyser du vill göra varje månad.

Projektplanering via uppgifter och checklistor

Använd de smarta uppgiftstavlorna som bygger på Kanban-metoden och få total överblick över uppgifterna inom projektet. Ha full koll på att allt löper på enligt plan och följ upp varje uppgift genom estimat och nedlagd tid.

Samlingsprojekt

Genom att arbeta med samlingsprojekt följer du enkelt upp flera projekt gemensamt både när det gäller lönsamhet, tid och uppgifter.

Säljstöd och offertverktyg

Hantera allt från första kontakt till offert och genomfört uppdrag! Säljtavlan ger dig full överblick över dina affärer och du riskerar aldrig att något faller mellan stolarna! Signering av offerten kan självklart ske elektroniskt och när det blir en affär skapar du enkelt ett projekt utifrån affärsmöjligheten.

Resursplanering

Slipp exceldokument när du ska planera dina resurser! Genom vår resursplanering får du fullständig överblick över beläggning och dina anställdas tid.

Avtalshantering

Ditt eget digitala arkiveringsskåp där du har allt samlat på ett ställe oavsett om det rör interna eller externa avtal. Du kan enkelt lägga till ett bevakningsdatum för att få en påminnelse på din startsida om avtalet behöver förnyas och signeringen av avtalet sker digitalt och enkelt.

Integrationer & tillval

Visma eEkonomi Fr. 139 kr/mån Fr. 139 kr/mån
Visma Administration Fr. 448 kr/mån Fr. 448 kr/mån
Påminnelse via sms 1 kr/per sms 1 kr/per sms
E-signering av dokument Fr. 16 kr/st Fr. 16 kr/st
Kvittotolkning 99 kr/mån 99 kr/mån

Mobilapp

iOS och Android

Via den smarta appen kan du snabbt och enkelt registrera dina tider och utlägg var som helst, när som helst.

Språkstöd för engelska i appen

Appen finns tillgänglig på engelska vilket gör den lättanvänd oavsett vilket språk som föredras.

Prova gratis

Prova ett komplett system för tidrapportering med app gratis. Du får vår tidrapportering-app när du köper Visma Tid Smart eller Pro.

Prova Visma Tid gratis

Snacka med oss

Vi visar gärna tidprogrammets fiffiga funktioner och smarta finesser. Boka gratis rådgivning med en av våra säljare för att hitta den lösning som är tiptop för ditt företag!

Boka gratis rådgivning

Fler funktioner i vårt tidrapporteringssystem som vi bara måste nämna

Digital signering av arbetsorder

I systemet kan du även skicka arbetsordern för digital signering direkt till kunden. Smart, enkelt och väldigt effektivt. Det gör att ditt företag kan påbörja jobbet direkt och inte behöver vänta på olika ledtider.

Smart filtrering

Har du många användare i systemet kan du enkelt filtrera på både namn och avdelning när du ska lägga till en användare på en arbetsorder. Du kan även skapa upp olika etiketter på varje arbetsorder som du sedan kan söka efter i systemet. 

Snabba löneunderlag

När tidrapporter, resor och utlägg är inlagda och godkända tar du enkelt ut ett färdigt löneunderlag och kan lägga in det i ditt system för lönehantering. Du slipper tjata på anställda, räkna på postit-lappar eller dubbelkolla anställdas tidrapport och kan fokusera på ditt företag. 

För dig som redovisningsbyrå

Om du har kunder med behov av tid- och projekthantering kan du enkelt samarbeta med dem i Visma Tid Smart via partnerportalen i programmet, helt kostnadsfritt. Skapa ett testkonto och välj “Redovisningsbyrå” för att få tillgång till partnerportalen och börja ert digitala samarbete direkt.

Kontakta oss

Maria Johansson, Visma Spcs
Maria Johansson, Visma Spcs

Kan vi hjälpa dig?

Vill du veta hur Visma Tid kan hjälpa dig? Ring oss. Du kan också boka in dig på på en digital visning. Demon är helt kostnadsfri och vi visar programmet och de smartaste funktionerna.

Alltid med Visma Spcs