Sverige behöver fler företag – inte färre

Nyföretagandet i Sverige har fallit kraftigt de senaste åren och konkurserna ökar.

Nyhetsrum > Sverige behöver fler företag – inte färre

Nyföretagandet i Sverige har fallit kraftigt de senaste åren och konkurserna ökar. Eftersom fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag är utvecklingen ett allvarligt hot mot framtidens välfärd. Landets unga entreprenörer har driv, de går mot strömmen och startar egna
företag. Det ger trots allt hopp om en bättre framtid. Men regeringen och landets kommuner måste göra mer för att hjälpa fler att ta steget till eget, skriver Charlotte von Sydow och Boo Gunnarsson på Visma Spcs.

Nyföretagandet i Sverige är det lägsta på ett decennium och antalet konkurser har inte varit högre sedan 90-talet. Eftersom fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag är det en allvarlig utveckling om vi ska kunna ta oss ur lågkonjunkturen och säkra vår framtida välfärd.
Glädjande nog finns det en tydlig trend med att allt fler personer mellan 18 och 29 år startar eget företag – sedan 2021 har nyföretagandet bland unga ökat med hela 55 procent. Som jämförelse har nyföretagandet sett till alla åldrar minskat med 25 procent under samma period, enligt data från Bolagsverket. 

Av Sveriges cirka 1,2 miljoner företag består hela 97 procent av småföretag med upp till 10 anställda. Vi träffar varje år tusentals av dem och ser vad som hindrar dem från att utvecklas och växa ännu mer. Därför har vi tagit fram tre konkreta åtgärder som regeringen och landets kommuner bör prioritera för att få ännu fler livskraftiga företag och säkra välfärden:

  1. Börja i skolan
    Ung Företagsamhet är ett sätt att driva eget företag under skoltiden. Elever som drivit UF-företag startar oftare eget företag, får oftare jobb och har färre arbetslöshetsdagar. Enligt läroplanen ska eleverna få kunskap som främjar entreprenörskap, företagande och  innovationstänkande. För att klara det uppdraget bör landets kommuner säkerställa att alla Sveriges gymnasielever får möjlighet att delta i utbildningskonceptet Ung Företagsamhet.
  2. Skapa större ekonomisk trygghet
    Var tredje svensk drömmer om att starta eget företag. Ett av de vanligaste skälen till att avstå är oro för den egna ekonomin om företaget skulle gå dåligt, visar flera Sifoundersökningar som Visma Spcs har genomfört. Vi vet att många företagare tyvärr faller mellan stolarna, eftersom trygghetssystemen i grunden är utformade för anställda. Det visar sig tydligt både i lagen om arbetslöshetsersättning och reglerna för sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som båda är anpassade för anställda med en fast inkomst. För att stimulera fler nya företag, skapa nya jobb och vända konjunkturen måste det vara lika ekonomiskt tryggt att driva företag som att vara anställd. Regeringen måste därför genast se till att trygghetssystemen för egenföretagare stärks.
  3. Hjälp nya och växande företag
    Landets kommuner kan med relativt enkla metoder underlätta för alla som vill ta steget till eget. De börsäkerställa att personer som vill bli småföretagare kan få en erfaren företagare som mentor, som kan stötta med nätverk och erfarenhet. Kommunerna bör också erbjuda vägledning så att fler kan ta nästa steg i sitt företagande – från att utveckla sin affärsidé och hitta rätt bland tillstånd och regler till att
    skala upp och anställa personal. Samarbeta med NyföretagarCentrum som ger råd vid företagsstarter och med Almi som hjälper företag att växa. Var tredje svensk drömmer om att bli egen företagare, ändå är det ett decennium sedan det startades så få företag som det gör nu. Då är de ungas ökande nyföretagande trots allt ett ljus i mörkret. Vi behöver varenda människa som tar steget till eget företagande för att skapa jobb, öka skatteintäkterna och säkerställa vår framtida välfärd. Sveriges möjliga framtida företagare har driv och engagemang. De har en dröm om att driva företag, därför behöver regeringen och kommunerna hjälpa fler av dem att ta steget till att förverkliga den drömmen. Eftersom fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag behöver Sverige fler företag – inte färre.

Charlotte von Sydow, vd Visma Spcs
Boo Gunnarsson, företagarexpert Visma Spcs