Från UF till kreatör och affärsutvecklare

Publicerad: 2014-04-03 08:38 | Uppdaterad: 2014-04-03 11:38

Efter att själv ha gått den långa vägen vet Camilla Ljunggren vad hon talar om på sina föreläsningar om företagande och entreprenörskap. Så vad krävs det för att lyckas? För Camillas del började det med en Pluring.

– Det startade egentligen som ett UF-projekt i skolan, men idén kom ännu tidigare när jag var på landet och såg mina små kusiner dra ner handdukarna så att öglan gick sönder. Och den snuskiga disktrasan på kökskranen fick mig också att börja fundera. Det borde finnas ett bättre sätt att hänga upp handdukar och disktrasor på tork, berättar Camilla Ljunggren.

Hon upptäckte hur kul företagandet är

Lösningen blev en smart upphängningsanordning som de unga UF-företagarna fick hjälp att tillverka och sedan sålde.

– Jag trodde väl aldrig på riktigt att det skulle bli något stort,
men det var kul att driva företag och många som ville köpa
så jag fortsatte även när UF-året var över i eget företag.

I dag tillverkas Pluring av familjeföretaget Ljunggrens Teknik i ett
antal olika former och färger och har sålts till hundratusentals
svenska hem och en hel del kök i Japan, Kina, Nordamerika
och övriga Europa.

I dag tillverkas Pluring av familjeföretaget Ljunggrens Teknik i ett  antal olika former och färger               


Det låter nästan som om den sålde sig själv?

– Nja, det blev en spännande och lärorik resa när vi lanserade Pluring i Asien. Vi upptäckte nämligen att disktrasan var ett ganska okänt fenomen där.

– Men när vi förstod hur man använder handdukar som trasor anpassade vi oss och började samarbeta med en svensk handdukstillverkare. Nu säljer vi Pluring i paket med deras fina handdukar i Asien också.

Vad jobbar du med nu?

– I dag jobbar jag mest med att stötta andra unga företagare med nätverk, kontakter och kunskap genom organisationen Business Challenge. Det är något jag är extra stolt över. Vi startade för tre år sedan och är redan en av Sveriges större organisationer inom ungas företagande. Vi har även dragit igång A Startup Store där uppfinnare och innovatörer kan ansöka om att få visa upp och sälja sina produkter och tjänster.

Vad krävs för att bli en bra entreprenör?

– För att lyckas i längden tror jag det krävs en kombination av entreprenörskap och ledare. Man måste både vara innovativ och drivande, men det krävs även ledaregenskaper så att man kan få människor med sig. Och det är något man kan lära sig. Jag har själv fått lära mig ledarskap genom att utvecklas, bli mer mogen och tryggare i mig själv. Ledarskap bygger på att vara prestigelös och ödmjuk. Jag tror även att det är viktigt med bra förebilder.

Ditt bästa tips till andra företagare?

– Ha roligt, det är nog det allra viktigaste. Jag har alltid haft som mål att göra något kul och att ha roligt, det är det som styr mina val. Har man roligt kommer nog resten på köpet.

Vad gör du själv om 20 år?

– Oj, jag vet inte. Jag hoppas att jag fortfarande leder en innovativ organisation. Vet inte inom vilket område eller bransch, men jag vill gärna fortsätta jobba med dessa fantastiska människor, för det är så roligt.

Camilla Ljunggren startade sin  bana som företagare och  entreprenör med Pluring

 

 

 

 


Camilla Ljunggren startade sin
bana som företagare och 
entreprenör med Pluring – en
smart upphängningsanordning 
för disktrasor och handdukar utan
öglor. Pluring greppar direkt.
Foto: Petter Hammarbäck                                                   

Fakta
Namn: Camilla Ljunggren
Företag: Pluring, Business Challenge, A Startup Store
Bransch: Entreprenör, kreatör och affärsutvecklare
Använder: Visma Enskild firma, Visma Administration
Hemsida: www.camillaljunggren.se


Text: 
Petter Hammarbäck