En mobil, en surfplatta och en dator som visar olika vyer från Specter WMS.

Visma + Specter WMS

Lagersystem med inköp- och orderhantering. Molnbaserat, enkelt att använda!

Fungerar tillsammans med

  • Visma eEkonomi

Kategori

  • E-handel/Webbshop
  • Fraktsystem/Logistik
  • Lagerhantering

Kontakt

Support

Lagerhanteringssystem online för e-handel och retail

Förenar alla säljkanaler och lager, i realtid

Specter är ett användarvänligt och molnbaserat system för orderhantering, inköp och lagerhantering (WMS). Hantera alla säljkanaler, varuinköp, lager- och leveransflöden i samma system med full överblick. Systemet är anpassat för små och medelstora företag som hanterar fysiska produkter. Noggrant utvalda integrationer till populära e-handelsplattformar, betal- och fraktlösningar samt bokföringsprogram möjliggör hög grad av automatisering och underlättar tillväxt.

Från inköpsbehov till effektivt plock & pack

Med Specter samlas all försäljning från dina webbshopar, marknadsplatser, butiker, säljare och återförsäljare i samma system. Detta ger effektiv hantering och total koll på dina order, kunder och produkter. Den kraftfulla inköps- och lagerhanteringen möjliggör optimalt varuflöde, från inventering, inköpsbehov och inleveranser till effektivt plock & pack för snabba leveranser. Specter hjälper dig förbättra din lagerstyrning, få rätt lagersaldo överallt och ge en smidig köpupplevelse för dina kunder.

Bokföring på autopilot med Visma eEkonomi

Kombinationen Specter och Visma eEkonomi ger det bästa av två världar. Integrationen synkar bokföringsdata för ekonomiska affärshändelser från Specter och bokför dessa automatiskt i Visma eEkonomi. Läs mer om integrationen här.

Lager- och artikelhantering
  • Lagerhantering för ett eller flera lager, molnbaserat för access från olika enheter.
  • Översikt på fysiskt och disponibelt lagersaldo per lager, samt antal som beställts från leverantörer.
  • Smidig inventering med skanning, för hela eller delar av lagret.
  • Hantera variantartiklar (t.ex. storlekar), paketartiklar, prislistor och olika valutor m.m. med möjlighet att exportera och importera artikelfiler.
  • Synka artikeldata i realtid med kopplade webbshoppar, exempelvis priser, lagersaldon per lager och förväntat datum för lagerpåfyllning.
Orderhantering och betalningar
  • Skapa och hantera offerter, order, förorder, restorder och returorder, för ett eller flera lager.
  • Orderhantering för alla säljkanaler, order från kopplade webbshoppar synkas i realtid till Specter för vidare hantering.
  • Tydlig översikt av aktiva order med leveransbarhet utifrån lagersaldo, plockstatus, betalsätt, fraktsätt och vilket lager order tillhör.
  • Integrationer till t.ex. Klarna och Svea ger smidiga betalflöden, returhantering och automatisk bokföring.
  • Skapa order med olika betalsätt, skicka faktura till företagskunder eller SMS med betallänk för Swish och kortbetalning till privatkunder.
Plock & pack och fraktbokning
  • Ökad leveransprecision och tillförlitliga lagersaldon med scanning av streckkoder.
  • Ruttoptimering utifrån lagerplatser minimerar plocktiden per order.
  • Stöd för olika plockflöden, som t.ex. samlingsplocklistor för plockvagn med orderfack.
  • Digitala plocklistor i mobil eller surfplatta, plocka utan pappershantering.
  • Fraktbokning och direktutskrift av fraktetiketter för olika transportörer med en enda integration.
Inköpsorder och inleveranser
  • Optimera lagernivåer med inköpsförslag utifrån behov, beställningspunkter och ledtid, per produkt och lager.
  • Skicka inköpsorder till leverantörer, stöd för valutor och språk.
  • Överblick över gjorda inköp till dina leverantörer och förväntade leveransdatum.
  • Smidig varumottagning och inleverans med scanning av streckkoder.
  • Stöd för beställningsvaror och dropshipping-flöde, samt internbeställning och lagerflytt vid flera lager.
Fler fördelar med Specter WMS
  • Smidig lagerbokföring och lagervärderingsrapporter med stöd för FIFO-metoden.
  • Analysera försäljning med rapporter per säljkanal, land, produktkategori, täckningsbidrag och genomförsäljningshastighet m.m.
  • Optimalt för e-handel i Sverige och internationellt, hantering av EU-moms & OSS-rapport för momsredovisning till Skatteverket.
  • Samlar alla kunder i ett system, för alla säljkanaler. Underlättar kundservice med överblick på orderstatus, paketspårning och betalstatus.
  • Kan vid behov integreras till andra WMS-system för t.ex. tredjepartslogistik (3PL).
Integrationer för ett automatiserat och komplett ekosystem

Genom standardiserade integrationer till e-handelsplattformar som till exempel Shopify och WooCommerce, marknadsplatser, betal-, frakt- och 3PL-lösningar samt Visma eEkonomi kan vi hjälpa ditt företag att uppnå högre effektivitet och bättre lönsamhet.

Fysisk butik eller Pop Up Store

Driver du även fysiska butiker eller vill ha möjlighet till Pop Up Stores är det enkelt att utöka systemet med vårt kassasystem Specter POS. Molnbaserat och komplett med modern kortterminal. Godkänt av Skatteverket.

Specter ingår i Visma-familjen

Specter hjälper handelsföretag att öka sin effektivitet och lönsamhet med systemlösningar för optimering och automatisering av flöden inom försäljning, inköp, lager, logistik och ekonomi. Företaget grundades 2004 och blev en del av Visma-familjen år 2020. Vi har kontor i Göteborg och på Tjörn. 

Kom igång

Det är enkelt att komma igång och flexibelt att välja de moduler, användare och integrationer din verksamhet behöver. Testa vårt demosystem eller läs mer om integrationen på specter.se. Kontakta oss på [email protected] eller 0304-649450 för en kostnadsfri behovsanalys. Integrationen är framtagen i samarbete med Standout AB, säljs av Specter.