AGI & anställda – 5 frågor från dina medarbetare (och färdiga svar)

När AGI träder i kraft för alla företag den 1 januari 2019 kommer det innebära en stor förändring i arbetssättet för dig som hanterar löner, oavsett som du är löneadministratör eller egenföretagare med endast en anställd. Men hur påverkas de anställda av AGI? Här är våra förslag till svar på dina anställdas funderingar.

 Smartare och smidigare lönehantering. Visma Lön har stöd för GDPR och AGI. Prova programmet gratis!

1. Vad är den största förändringen för mig som anställd?

Förslag på arbetsgivarens svar: Den nya lagen kommer till stor del underlätta för dig som anställd. Det blir enklare att ta del av uppdaterade uppgifter om utbetalningar, som vi arbetsgivare och andra utbetalare lämnar via Mina Sidor på Skatteverket. Detta ger dig som privatperson bättre koll på din privatekonomi, och du kan i ett tidigt skede kontakta utbetalaren om du upptäcker att någon uppgift är felaktig eller om du riskerar att betala för lite skatt under året. Då finns det möjlighet att ansöka om att skatten justeras under inkomståret, istället för i din inkomstdeklaration året efter. Detta brukar kallas för jämkning (mer om jämkning på Skatteverket.se).

Den nya lagen AGI ersätter de årliga kontrolluppgifterna som skickas till dig som anställd. På årsbasis kommer det se ut såhär framöver:

2019

 Lönebesked/utbetalningsbesked från utbetalaren varje månad.
 I januari 2019 kommer du få den årliga kontrolluppgiften precis som tidigare. I kontrolluppgiften hittar du all information om lön, pension och annan ersättning som betalades ut till dig under 2018.

2020

 Lönebesked/utbetalningsbesked från utbetalaren varje månad.
  Från och med år 2020 kommer du inte få någon årlig kontrolluppgift för löneuppgifterna. I stället kommer du kunna se alla uppgifter som utbetalaren redovisar till dig i inkomstdeklarationen. Ett undantag gäller för personer som får pension utbetalad via en pensionsförsäkring. När det gäller de utbetalningarna, kommer en årlig kontrolluppgift fortfarande att förekomma. 

Sammanfattningsvis kan man säga att det egentligen inte är någon större skillnad för dig som anställd, du behöver inte göra något speciellt inför att reglerna ändras. Men det finns saker som kommer underlätta för både dig som anställd och för oss arbetsgivare, läs mer om detta i nästa punkt!

 Lästips! Vad är AGI? Allt du (någonsin) behöver veta om lagen

2. Vad förväntas av mig som anställd?

Förslag på arbetsgivarens svar: Proaktivitet och ett bra samarbete mellan dig som anställd och oss som arbetsgivare är nyckeln till framgång vad gäller det nya sättet att jobba med AGI. Kom ihåg att i god tid meddela oss arbetsgivare om något som kan påverka löneutbetalningen inträffar. Håll även ett extra öga på dina lönespecifikationer och utbetalningar, för att upptäcka eventuella felaktigheter. I februari 2019 öppnar en ny tjänst på Skatteverket där du kan följa utbetalningarna löpande varje månad, spana in den!

 Lästips: AGI – detta gäller dig som småföretagare

3. Vad händer om det blir fel med min löneutbetalning?

Förslag på arbetsgivarens svar:
Skulle det bli fel i en lönespecifikation behöver du som anställd direkt meddela oss om felet. Då finns det nämligen möjlighet för oss som arbetsgivare att justera uppgifterna innan arbetsgivardeklarationen ska skickas iväg och vi slipper då rätta arbetsgivardeklarationen i efterhand. Om felet upptäcks senare, behöver den som rapporterar in lönerna istället lämna in en rättelse eller omprövning av den arbetsgivardeklarationen. 

Vi tar det en gång till: kontrollera dina lönespecifikationer så snart du kan, och säg till i förväg om du tror att något kommer att påverka löneutbetalningen. Det är enklast för oss alla om de inrapporterade uppgifterna blir rätt redan från början! 

 Läs mer på Skatteverket.se:  Så påverkas du som betalningsmottagare av AGI 

4. Så... jag ska i princip bara jobba på som vanligt, men ha lite extra koll på min lönespecifikation och se till att i god tid meddela min arbetsgivare om eventuella ändringar?

Förslag på arbetsgivarens svar: Korrekt! Och du -  fråga oss hellre en extra gång om något känns oklart, eller om du är osäker på din lönespecifikation. Vi löser det tillsammans!

 Gör din tidrapport direkt i mobilen med Visma Lön Anställd

5. Varför införs den här lagen egentligen?

Förslag på arbetsgivarens svar: En av bakgrunderna till de nya reglerna är att effektivisera arbetsgivarnas lämnande av uppgifter till olika myndigheter, eftersom aktörer som Försäkringskassan, Kronofogden och Migrationsverket får direkt tillgång till vissa uppgifter som lämnas i den nya typen av arbetsgivardeklaration. På det här sättet kommer servicen till dig som individ att öka. En annan bra sak med den nya lagen är att risken för fel i rapporteringen kommer minska, eftersom uppgifterna är mer uppdaterade än tidigare. Satsningen innebär också en minskad risk för skattefusk.

4,5/5 - 38 röster

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi