Semestertider i Visma Administration  

Ordning och reda även när det är sommar, sol och värme. Rätta eventuella fel, säkerhetskopiera och få svar på andra vanliga frågor.

Tips i ditt program under sommaren

Nu är sommaren äntligen här! Men även under denna årstid dyker det upp frågeställningar som man behöver ta ställning till. Vi har därför samlat nyttig information som brukar vara användbar på den här sidan. 

Hälsa dina kunder en trevlig sommar!

Om du vill skriva en sommarhälsning som exempelvis "Vi på xxx önskar dig trevlig sommar!" på dina fakturor så gör du det under Arkiv – Inställningar - Företagsinställningar – Försäljning - Dokumenttexter. Texten du skriver in här kommer på alla de fakturor du skapar efter denna ändring. Vill du få texten på olika rader, kan du läsa mer i Lägg till dokumenttexter på skilda rader.  Har du fakturor med inbetalningskort kan du inte använda dokumenttexter.

Har du funktionerna offert eller order i programmet kan du även på dessa dokument skriva en sommarhälsning.

Glöm inte att ta bort denna text mot slutet av sommaren - lägg en notering i din kalender :)

Ta del av våra filmer som visar hur du rättar till det när något blivit fel med kundfakturor

Rätta felaktig kundfaktura som inte är journalförd


Vad bra att du inte journalfört, då är det lättare att rätta - se här hur du gör, längd 2:55.

Rätta felaktig kundfaktura som är journalförd


Här visar vi hur du gör när en faktura är journalförd, längd 2:55

Rätta felaktig kundfaktura som är journalförd och betald


I detta klippet visar vi hur du rättar till det om fakturan är journalförd och det finns en betalning, längd 3:11.

Rätta felaktig kundfaktura som ska delkrediteras


Här visar vi hur du gör för att delkreditera en kundfaktura, längd 1:31

Ta del av filmerna som visar hur du rättar till det när något blivit fel med leverantörsfakturor

Rätta felaktig leverantörsfaktura som inte är journalförd


Vad bra att du inte journalfört, då är det lättare att rätta - se här hur du gör, längd 2:55.

Rätta felaktig leverantörsfaktura som är journalförd men inte betald


I detta klippet visar vi hur du rättar till det om fakturan är journalförd men den är inte betald, längd 1:37.

Rätta felaktig leverantörsfaktura som ska delkrediteras


Här visar vi hur du gör för att delkreditera en leverantörsfaktura, längd 1:26

Rätta felaktig leverantörsfaktura och kreditfakturan är större än debetfakturan


Här visar vi hur du gör när krediten är större än debet, längd 1:48

Vanliga funderingar

Du glömmer väl inte att säkerhetskopiera ditt företag?

Det är viktigt att du säkerhetskopierar ofta. Sommartid är det högsäsong både för inbrott och åsknedslag. När du säkerhetskopierar företaget under Arkiv - Säkerhetskopiering kommer all data på alla bokföringsår med.

Se film Säkerhetskopiering »
Läs hur du säkerhetskopierar aktivt företag och alla företag »

Tänk på!

De rapporter, teckensnitt, stiltyper och kontoplaner som du har gjort själv kommer inte med på den vanliga säkerhetskopian. För att säkerhetskopiera dessa behöver du göra en systemsäkerhetskopia. En systemsäkerhetskopia kan vara aktuellt att ta om du ändrat teckensnitt, stiltyper och kontoplaner i programmet - samt om du har skapat rapporter eller laddat ner rapporter från hemsidan. Så denna kopia behöver du inte ta varje gång. Läs mer i Ta systemsäkerhetskopia »

Ska du byta dator?

Så här i sommartider vet vi att många passar på att byta ut sina datorer. Se filmen Byte av dator hur du gör eller läs Byta dator

Tänk på!

Om du idag har version 2017 eller äldre, så innebär det att du har databasen som bygger på dBase. Från version 2017.1 bytte vi databas till Microsoft SQL Server (SQL). Detta påverkar dig när du uppdaterar till senaste version, läs mer i Vi  byter databas »

Har du semestervikarie som inte ska ha behörighet till alla delar i programmet?

Så här fungerar behörigheten beskriver vi hur du lägger in användare med behörighet under Arkiv – Användare - Användare.

Har du semestervikarie som ska kunna skicka e-fakturor?

Först måste du logga in på vår hemsida under Mina tjänster och lägga upp den nya användaren. Läs mer i Lägg till, redigera eller ta bort användare.

Om du arbetar med behörighetskontroller skapar du en ny användare under Arkiv - Användare - Användare.  Läs mer i Så här fungerar behörigheten. Tänk på att även lägga in användarens e-postadress under Inloggningsuppgifter till Min sida på vismaspcs.se när du är här inne under Användaren

För att användaren automatiskt ska komma in på Min sida i programmet så måste den personen logga in i företaget och sedan lägga till sitt lösenord under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Min sida/Internettjänster, klicka på Ändra.

När sommaren är slut - tänk på att ta bort inloggningen till Mina tjänster enligt instruktionen överst.

Har du inte börjat e-fakturera?

Har du lite tid över i sommar - passa på att läsa mer om Visma AutoInvoice - funktioen där du både kan skicka och ta emot e-fakturor. Det kostar inget att ansluta sig - du betalar bara för de tjänster du använder.

I filmen Skicka e-faktura kan du se hur du ställer in och skickar dina kundfakturor. I filmen Ta emot e-faktura visar vi hur du ställer in och tar emot leverantörsfakturor med hjälp av AutoInvoice. Kika även på filmen Aktivera tjänster.

Läs gärna mer om AutoInvoice i hjälpen.

Spara tid och pengar

Du kan räkna ut hur mycket du sparar i pengar och tid på att fakturera digitalt. Längre ner på sidan Visma AutoInvoice kan du lägga in hur många fakturor ni får och hur många ni skickar.

Stämmer inte bokföringen med reskontran?

Till din hjälp använda dig av funktionen Avstämningar som du hittar under Bokföring – Avstämningar. (Gäller inte Visma Fakturering.)

Vid varje månadsskifte bör du göra en avstämning mellan din bokföring och kundreskontra respektive leverantörsreskontra. Du bör också stämma av ditt kassakonto samt bankkonton. Läs mer i Avstämningar. Se även filmen Automatisk avstämning

Hur ändrar jag eller stryker jag en verifikation?

Om du arbetar med preliminära verifikationer ska du ta bort och lägga till rader i månader som inte är låsta. Om du inte arbetar med preliminära verifikationer gör du ändringar genom att skapa en ändringsverifikation. Du kan läsa mer om detta i avsnitten Registrera ändringsverifikation och Ändra preliminär verifikation.

Se film: Korrigera verifikation »

Så här söker du efter hjälp hos Vera och i våra andra kanaler

När du står i programmet under en viss modul och vill hitta mer information så kan du alltid trycka på F1-tangenten. Då hamnar du automatiskt rätt i vår skrivna hjälp. Eller om du klickar på frågetecknet uppe till höger, bredvid Sök i hjäpen.

Om du hellre vill söka så visas sökresultatet på supportsidorna med ditt program förvalt och du får här träff på skriven hjälp, filmer och supportforum. Använd sökrutan uppe till höger i programmet där det står Sök i hjälpen.

Säg hej till Vera :)

Vera är vår chatbot som lärt sig Visma Administration och står redo dygnet runt för att hjälpa till med frågor som kan dyka upp i programmet. Hon har  fortfarande en del att lära sig - men hon lär sig massor nya saker varje dag! Fråga Vera »

I vanliga frågor och svar hittar du de frågor som våra kunder ringer om allra mest. Kika in här så får du förhoppningsvis svar på din fundering.

Allt finns också på vår supportsida för Administration.

Har du fler frågor är du alltid välkommen att Chatta med Vera, vår chatbot. Eller kan du ta Kontakt med oss - antingen via vår supportforum, vår chatt eller per telefon. Under juni, juli och augusti har vi öppet alla vardagar mellan 8-16.