Om du lämnar oss nu...

Ja, vad händer då? Vi förstår att ibland blir det inte som man tänkt sig, så för att underlätta i din resa framåt har vi tagit fram lite info för dig som valt att lämna oss.

Att tänka på innan
ditt avtal löper ut

Ja, vi sparar din data åt dig, så länge som bokföringslagen kräver det. Det betyder att du inte behöver tänka på att akut återskapa hela din bokföring i ditt nya system, eller få ner alla dina SIE-filer så fort som möjligt. Din bokföring finns sparad i ditt program och du kan i lugn och ro gå igenom dina uppgifter.

När ditt avtal för Visma eEkonomi väl går ut arkiveras all data i ditt program så länge som bokföringslagen kräver det. Det arkiverade bolaget kommer sen enbart huvudkontakten åt. Är du osäker på vem er huvudkontakt är? Ligg steget före, följ stegen nedan för att gå igenom inställningarna för huvudkontakt redan nu (Psst! Om det är du som är huvudkontakt för bolaget kan det ändå bara bra att dubbelkolla vilken mailadress du loggar in med).

Läs mer om att byta huvudkontakt.

Även om vi sparar din data så vet vi såklart att du kan ha anledning att vilja exportera delar av den ändå. Du hittar all information om vad som går att exportera från Visma eEkonomi och hur nedan.

Data som kan exporteras från programmet.

Frågor som kan dyka upp efter avtalet avslutats

Om du säger upp ditt abonnemang av Visma eEkonomi kommer du inte längre kunna arbeta i programmet. Men oroa dig inte! Administratören för företaget får tillgång till en läsversion av Visma eEkonomi där all tidigare tillagd information finns tillgänglig. I läsversionen kan du bland annat exportera SIE-filer och skriva ut dina kundfakturor och rapporter.

Kort och gott: Nej, du kan inte längre arbeta i programmet när ditt avtal har avslutats. Självfallet kan du arbeta vidare i det under tiden du har kvar på ditt avtal, men när den tiden väl löpt ut avslutas ditt abonnemang av Visma eEkonomi. Vill du jobba vidare i programmet behöver du köpa Visma eEkonomi på nytt.

Det kan du! När ditt avtal väl gått ut kommer huvudkontakten få tillgång till en läsversion av programmet där det går att exportera och skriva ut fakturor och bildunderlag. Huvudkontakten loggar in precis som vanligt, på Mina Tjänster.

Nej, dina bilder försvinner inte. Dina bilder sparar vi åt dig i ditt gamla Visma eEkonomi så länge som bokföringslagen kräver att du ska spara dina underlag. Som grädde på moset får du som huvudkontakt tillgång till en läsbehörighet av Visma eEkonomi. Med läsbehörigheten kommer du åt, kan titta på, och skriva ut eventuella bildunderlag i efterhand. 

Ingen fara, behöver du byta mailadress till huvudkontakten kan du göra detta även efter att avtalet gått ut. Du byter huvudkontakt via Mina tjänster.

Läs mer om att byta huvudkontakt.

Och du, behöver du ändå hjälp med att byta huvudkontakt är du välkommen att kontakta vår support på 0470-70 62 00, så hjälper vi dig vidare.

Vår dörr står alltid öppen, och vi på Visma Spcs står redo att ta emot dig med öppna armar om du skulle känna att du vill "komma hem" igen. Om du har sagt upp ditt avtal och vill köpa programmet på nytt så gör du helt enkelt ett nyköp av programmet. Vi öppnar upp dörren till ditt gamla Visma eEkonomi och du kan då välja själv om du vill komplettera din gamla bokföring med din nya information eller om du vill börja om på ny kula. 

Och du? Behöver du hjälp med att komma igång i Visma eEkonomi igen? Vi kan hjälpa dig med att flytta över data från de flesta bokföringsprogrammen- kika vidare här!

Bild på en smältande gul glasspinne mot en korallrosa bakgrund

Är det dags att ta farväl?

Vi förstår att behoven hos ditt företag kan förändras över tid, därför vill vi in i det sista göra det så enkelt och smidigt för dig som möjligt. 

Behöver du säga upp ditt avtal? Du hittar allt du behöver veta samt självbetjäning hos Avtal och Abonnemang.